kendrick-lamar-en-dave-free-over-hun-samenwerking-voor-chanels-coutureshow-283632

Virginie Viard werkte samen met bijzondere talenten voor de lente/zomer 2024-coutureshow van Chanel; de creative director van het modehuis vroeg Kendrick Lamar en Dave Free een korte film te maken die samen met de nieuwe couturecollectie zou worden uitgebracht. De film heet The Button en is een grillige, intrigerende beschouwing van het concept ’tijd en transmissie’. De twee, die partners zijn in het onafhankelijke communicatie- en productiebedrijf pgLang, vertellen over de inspiratie achter de film, backstage bij de show.

Chanel x Kendrick Lamar en Dave Free

In de korte film, geschreven en geregisseerd door Free met muziek van Lamar, speelt Chanel-ambassadrice Margaret Qualley de hoofdrol, met cameo-optredens van Naomi Campbell en actrice Anna Mouglalis, een andere ambassadrice van het huis. In de film zien we hoe Qualley een prachtig wit Chanel-jasje ontvangt. Het ontwerp is in perfecte staat, op een knoopje na dat ontbreekt op de manchet. Ze wil het jasje perfect maken en begint aan een fantasiereis naar Rue Cambon in Parijs, waar ze hoopt dat de legendarische Coco Chanel haar zal helpen met haar zoektocht. Chanel, gespeeld door Mouglalis, maakt de ontbrekende knoop, maar ze vertelt Qualley dat ze “schoonheid moet vinden in de imperfectie van de tijd”.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De korte film is opgenomen in zwart-wit en heeft een sprookjesachtige sfeer. De boodschap focust op de betekenis van tijd en hoe imperfecties, althans volgens Lamar en Free, slechts de keerzijde van schoonheid zijn. Aan het einde van de clip is een onuitgebracht nummer van Lamar te horen, waarvan de krachtige, introspectieve tekst de luisteraar eraan herinnert waarom hij in 2018 de Pulitzer Prize for Music kreeg. De Amerikaanse Vogue spreekt met Free en Lamar in de Chanel VIP backstageruimte over passie, creativiteit en de magie van couture.

Chanel x Kendrick Lamar en Dave Free
©Courtesy © Chanel
1/1
Native Share
Kendrick Lamar, Dave Free, Anna Mouglalis, Margaret Qualley, Naomi Campbell en Virginie Viard

De schoonheid van imperfectie

De video die je hebt bedacht voor de coutureshow van Chanel lijkt een soort magische kwaliteit te hebben, omdat de beelden en het verhaal zweven tussen het heden en het verleden. Hoe is het concept tot stand gekomen?

Dave Free: “Toen we met Virginie en Kendrick spraken over de video, wilden we dat het een verhaal zou worden over overdracht en tijd. We wilden in beeld brengen hoe couture in zijn kunstzinnige betekenis de magie van Chanel teweegbrengt, en hoe het kan worden doorgegeven; hoe we het concept van tijd en transmissie, van vroeger naar nu, op een magische en energieke manier konden tonen. Daarbij dachten we aan Chanel, de tijdloosheid, de klassieke geest en hoe we dat konden gebruiken. We onderzochten hoe we als het ware van buiten naar binnen konden kijken, door de nadruk te leggen op de ambachtelijke kwaliteit van het modehuis, de absolute aandacht voor ambacht en voor details, en hoe dat iemand ertoe kan aanzetten om ook het idee van imperfectie te omarmen.”

Dit idee van imperfectie – dat schoonheid iets ongrijpbaars is, maar toch betekenisvol – hoe kijken jullie daar tegenaan? Wat is schoonheid voor jullie, als hedendaags beeldende kunstenaars?

Kendrick Lamar: “Voor mij is schoonheid het yin en yang van beschaving en glorie. Als ik naar mijn persoonlijke leven kijk, of naar het leven van mensen om me heen, ben ik altijd geïntrigeerd door hoe ze in een bepaalde situatie terecht zijn gekomen, en hoe ze eruit zijn gekomen. Dat is de schoonheid, dat is de imperfectie. Niemand heeft een perfect leven en er zijn geen verhalen die perfect zijn. Als je me vertelt dat je in vijf minuten of in vijf jaar van A naar B bent gegaan, dan intrigeert me dat niet. Ik wil weten wat pijnlijk was, ik wil weten wat ervoor gezorgd heeft dat jij je ontwikkeld hebt als persoon, als mens. Wat heb je meegemaakt? Ik kan als mens van jouw ervaring leren en het ook kan doorgeven aan de volgende generatie.

Als ik mijn stress en tekortkomingen in een positief licht kan zien, dan maakt me dat alleen maar sterker en [kan ik] deze kracht doorgeven aan mijn kinderen. Als we kijken naar Chanel geldt dat ook. Het verhaal van Coco – van waar ze vandaan kwam en wat ze [doormaakte] tot het leven in een hotel dat aanvoelde als thuis – dat is een verhaal, dat is imperfectie. Dat kan ik meer waarderen dan de spotlight en de glamour. Dat is de schoonheid voor mij.”

Korte film

Het is dus de menselijke dimensie die jullie aanspreekt en die jullie hebben geprobeerd vast te leggen in de video.

Lamar: “Ik heb veel tijd doorgebracht in het atelier van Chanel waar ze prachtige stukken maken. Deze mensen hebben het met de hand gemaakt, hun handen hebben de stoffen aangeraakt. Ze hebben hun harde werk in elk stuk gestopt, hun trauma’s hebben deze stukken geraakt. Het is niet alleen stof, maar de verhalen en energie van mensen, en het is iets uitzonderlijks en menselijks dat altijd gewaardeerd moet worden.”

Free: “Mode, muziek en kunst zijn tegenwoordig allemaal met elkaar verweven. Als ambachtslieden iets creëren, luisteren ze vaak naar muziek en als wij iets creëren, kijken we naar mode en design. Als je iemand iets nieuws ziet creëren vanuit een creatief standpunt, wil je het naar een hoger niveau tillen. Het laat je zien dat er geen hokjes zijn, het is alleen de illusie van een hokje waaruit je kunt weglopen wanneer je maar wil.

Dankzij Virginie en het Chanel-team kregen we een grondig besef in het ambachtelijke proces. We konden het verhaal van het huis, van Coco, en ook van Virginie zelf bestuderen, hoe ze alles van Karl leerde. Dit was ons moment om haar te helpen haar visie te verwezenlijken.”

Lamar: “Virginie’s visie is magisch. Ze heeft zoveel ideeën, zoveel creativiteit met een focus buiten de standaarden. Dit moesten we van onszelf op een bepaalde manier evenaren.”

Free: “Ze is een ontwerper met oog voor detail. We hebben veel overeenkomsten, in de zin dat ze erg verlegen en terughoudend is, en dat is bijzonder voor ons. We hebben dezelfde houding en als we het hebben over hoeveel tijd en energie er in het creatieve proces gaat zitten, dan heb je echt geen energie meer over voor iets anders. Alleen al door haar te ontmoeten, konden we zien dat het voor haar allemaal om het werk en de creatie ging. Dit heeft ons geïnspireerd. Net zoals Kendricks visie: dat iemand supergepassioneerd is en iets wil bereiken – terwijl ze ook vriendelijk zijn, met een heldere geest, een prachtige glimlach, waardoor je nog harder wil werken en die energie wil evenaren.”

Muzikale energie

De show werd afgesloten met het nummer dat Kendrick voor de video schreef. De tekst is nogal soulvol: intens en persoonlijk. Wat zijn de gevoelens en de boodschap die jullie willen overbrengen?

Lamar: “Ik schreef dat nummer vanuit een heel vreemde plek. Als ik erop terugkijk, was het een heel kwetsbaar moment, waarin ik meerdere dingen meemaakte en ik niet wist hoe ik me moest voelen. Weet je, er zijn dagen dat je ’s ochtends wakker wordt en denkt: ik voel me gewoon niet goed, toch? Maar je voelt iets en ik moest begrijpen dat zolang ik iets voel, ik het gevoel van leven waardeer. Ik geloof echt dat leven en weten dat je leeft het ultieme geschenk is, en we streven ernaar om het elke dag buiten onszelf te herkennen.

Dus als ik terugkijk, was het een stressvolle tijd, maar nu moet ik zeggen dat ik in ieder geval in staat was om dat moment te ervaren. Te ervaren hoe ik me voelde, het gewicht op mijn schouder te ervaren, de zorgen in mijn hart, de mentale spanning waar ik doorheen ging. Ik moest er gewoon doorheen en tegen mezelf zeggen: dit is gewoon nog een opstapje naar wie ik ben. Ik denk dat het iets is waar veel mensen zich in kunnen herkennen, en het ging hand in hand met de film.”

Free: “Het sloot echt aan, het werkte als magie en zo perfect met wat we wilden zeggen, nog voordat ik wist waar Kendrick muzikaal naartoe wilde. Het voelde gewoon als een perfect huwelijk met Virginie’s energie. Je kon zien dat ze naar iets op zoek was, of het nu een gevoel van rust was of het vinden van het perfecte element dat zinvol was voor het verhaal.”

Lamar: “Het was een gevoel waar ze naar op zoek was, wat dat ook mocht zijn. Het was een combinatie van een creatieve voldoening op modegebied en een constante zoektocht naar de ultieme visie.”

Een focus op de collectie

Jullie hebben ook gewerkt aan het decorontwerp van de show.

Free: “Het ontwerpproces was echt cool en het heeft de film ook beïnvloed. Het ging erom dat de ruimte intiem, vredig en warm aanvoelde, uitnodigend en persoonlijk. Ik heb dit al een tijdje niet meer in de mode gezien, zelfs de knoop op het dak die langzaam naar beneden komt is bedoeld om iedereen een intiemer gevoel te geven. De film heeft ook een element van nabijheid. We begrijpen hoe liveshows werken, maar ook hoe een modeshow werkt – dat is iets heel anders. Ik ben zo trots dat het ons gelukt is. We hebben zoveel ideeën in onze wereld, maar om deze nieuwe ideeën in de modewereld te kunnen brengen, was gewoon magisch.”

Lamar: “En uiteindelijk ging het erom dat we de focus konden leggen op de collectie. We wilden een kader creëren, een podium voor de mode, om de aandacht te houden bij wat er in de ruimte tijdens de show gebeurde.”

Wat vonden jullie van de collectie?

Free: “Nou, ik vond het krachtig en prachtig. We kregen het pas een paar dagen voor de show te zien en het was geweldig, omdat we in afzondering creëerden, Virginie, Kendrick en ik. En toch communiceerden en deelden we verhalen en ideeën. Het was bijzonder om deze samenwerking tot leven te zien komen. Het voelde nieuw, het voelde fris; ik heb couture nog nooit op deze manier gezien, met zo’n lichtheid.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.