clare-waight-keller-is-de-nieuwe-creative-director-van-uniqlo-312650
©Uniqlo

Na eerdere verschillende samenwerkingen van Clare Waight Keller en Uniqlo, is er nu groot nieuws. De voormalige Givenchy-creative director krijgt een nieuwe titel: creative director van Uniqlo. Dat betekent dat ze nu niet alleen de leiding heeft over de Uniqlo: C-lijn, waar ze sinds vorig jaar bij betrokken is, maar ook over het kernassortiment van het merk, dat velen van ons kennen, liefhebben en vaak dragen.

Clare Waight Keller is de creative director van Uniqlo

“Wat je zult gaan merken”, zegt Waight Keller, “is dat een aantal van die kernprogramma’s een nieuwe stijl zal krijgen, en dat er elke twee maanden nieuwe ontwerpen zullen verschijnen om de frisheid echt naar voren te brengen.” Onder deze ontwikkelingen zitten onder meer updates van het algehele kleurenpalet. “Ik heb daar mijn handen vol aan.” In de vrouwencollecties ligt de focus meer op vrouwelijke ontwerpen, meer prints en meer experimenten op het gebied van patronen en snit, en jongere, meer trendy silhouetten. “Uniqlo spreekt zo’n groot publiek aan”, zegt ze, “maar een groot deel is de jongere leeftijdscategorie. Dat is een snel veranderende markt, dus er valt daar veel te leren.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Waight Keller komt uit de kern van de Parijse mode-industrie. Ze werkte drie jaar bij Givenchy, de zes jaar daarvoor bij Chloé en ze is openhartig over haar ervaringen bij Uniqlo. “In de mode-industrie, vooral het luxe-segment, draait alles om verandering, verandering, verandering. Wat zijn de nieuwe stijlen? De nieuwe silhouetten? Dat is belangrijk om dingen in beweging te houden, maar de waarheid is dat het de tijdloze stukken zijn die mensen op grote schaal kopen.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Uniqlo: C, herfst/winter 2024
©Uniqlo

Denim en active wear

Een van de eerste categorieën waar ze haar oog op heeft laten vallen is denim. Een nieuwe stijl met wijde pijpen is sinds de lancering ervan “een van de best verkopende stijlen ter wereld” geworden. Op de mannenafdeling kun je zachte getailleerde jasjes en “interessantere oversized vormen” verwachten. En als september overgaat in oktober, zullen haar nieuwe Pufftech-stijlen verkrijgbaar zijn. Tot slot niet alleen het kleurenpalet nieuw zijn, maar ook de proporties en “de manier waarop ze gestyled worden”.

Waight Keller heeft gemerkt dat haar eigen stijl is veranderd sinds ze fulltime bij Uniqlo werkt. Tegenwoordig combineert ze haar op maat gemaakte jasjes met een wit T-shirt en een cargobroek of herenpantalon. “De Uniqlo-klant heeft een soort alledaagse nonchalance die heel aantrekkelijk is”, zegt ze. “Het is een beetje meer sportief dan de zeer verfijnde garderobe die ik voorheen had. Ik geniet van het feit dat alles van katoen is en fris aanvoelt en wasbaar is.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Uniqlo: C, herfst/winter 2024
©Uniqlo

Een focus op comfort

Hoe zit het met al die krantenkoppen over het herfst/winterseizoen van 2024 waarin de terugkeer van dressing up wordt aangekondigd? “Ik zie het zelf niet”, zegt ze. “Ik reis zo veel.” (Tussen ons gesprek eind augustus, dat ze voerde vanaf de Engelse kust, en haar aankomst in New York, was ze zelfs in Japan voor een aantal dagen werk.) “Ik observeer mensen constant en de belangrijkste bevindingen zijn dat de alledaagse stijl is geëvolueerd sinds Covid. Er is een ontspannen gevoel in mode ontstaan. Mensen willen er zeker graag put together uitzien, maar zich tegelijkertijd ook supercomfortabel voelen. Dat is mijn missie bij Uniqlo: dat comfort creëren met een sterk gevoel voor mode, want ik denk dat dat de sweet spot is. Iets wat geweldig aanvoelt, waardoor je er goed uitziet, maar wat tegelijkertijd supergemakkelijk en comfortabel is.”

Er is nog een groeigebied waar ze het over wil hebben. “Ik heb nu een heel goede collectie platte schoenen. Dat is altijd mijn go-to schoenontwerp voor onderweg en wanneer ik reis. Maar er is nog steeds geen goede selectie op de markt. Dat is een categorie die ik ook [bij Uniqlo] zal uitbreiden.”

Voor fans van het merk is er (nog meer) goed nieuws: Uniqlo opent dit najaar twee nieuwe winkels in Nederland. Op 3 oktober opent er een nieuwe winkel aan het Koningsplein in Amsterdam en op 10 oktober opent Uniqlo voor het eerst haar deuren in Rotterdam, aan het Binnenwegplein.

Uniqlo: C, herfst/winter 2024
©Uniqlo
Uniqlo: C, herfst/winter 2024
©Uniqlo

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.