Zo nu en dan vindt er een interessante samenwerking plaats in de modewereld waarbij gewoon alles klopt. De nieuwe samenwerking van UNIQLO en Clare Waight Keller is er precies zo een. De Britse ontwerper en de Japanse keten sloegen de handen ineen – niet voor een enkele collectie, maar voor een compleet nieuw label binnen het merk, genaamd UNIQLO : C. Vogue reisde af naar Parijs om te spreken met de gerenommeerde ontwerper over haar debuutcollectie binnen de samenwerking en haar plannen voor de toekomst. (Neemt ze weer de creatieve leiding bij een modehuis? Misschien een eigen label? Het houdt de modewereld bezig.)
Clare Waight Keller voor UNIQLO
De naam van Waight Keller is een grote binnen de mode-industrie. Ze was tot voor kort creative director van het Franse modehuis Givenchy, en in 2018 verantwoordelijk voor de unieke bruidsjurk van Meghan Markle. Nadat de Britste ontwerper in 2020 Givenchy verliet, is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk in haar succesvolle carrière: een langdurige samenwerking met het Japanse UNIQLO. Het kersverse label UNIQLO : C biedt een nieuwe kijk op de zogeheten LifeWear-collectie van het modemerk en belichaamt de stijl van Waight Keller, die bekendstaat om het creëren van moeiteloos chique looks met comfort en functionaliteit hoog in het vaandel.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Een modematch made in heaven met UNIQLO, dat tijdloze stukken maakt die de basis kunnen vormen van elke garderobe en idealiter een leven lang meegaan. De ‘C’ in de naam van het label verwijst niet alleen naar de initiaal van Waight Keller, maar staat ook voor de vele elementen die terugkomen in de samenwerking: curiosity, conversation, city, clarity, connection en creativity. In de eerste collectie, die op vrijdag 15 september lanceert, zien we functionele, maar verfijnde ontwerpen die op talloze manieren te combineren zijn en altijd ten dienste staan van het (vaak drukke) leven van de drager.
We gingen in gesprek met Clare Waight Keller over haar kersverse label in samenwerking met UNIQLO, maar ook over hoe haar liefde voor mode is ontstaan en wat haar toekomstvisie is.
Vrouwen in de mode
Hoe is je liefde voor mode ontstaan?
“Via mijn moeder, eigenlijk. Ik werd er onbewust en al heel vroeg aan blootgesteld. We hadden namelijk altijd een naaimachine in huis, meestal in de hoek van de eetkamer. Aan de eetkamertafel was mijn moeder graag aan het werk. Dus van jongs af aan had ik al allemaal naaispullen om me heen. Toen ik ouder werd, was ik haar assistent, haha. Ze is helaas overleden, maar ze hield van kleding tot het einde van haar leven en bewaarde alle stukken die ik haar gaf. Het maakte haar niet uit naar welk bedrijf ik ging, ze bewaarde stukken van elke fase uit mijn leven.”
Hoe ontwikkelde die liefde zich verder?
“Ik ging mode studeren. Als modestudent leer je over alle verschillende tijdperken in de mode. Toen ik studeerde, was Japanse mode enorm populair – ik kreeg mijn diploma nota bene van Yohji Yamamoto! Ik was vooral geïnteresseerd in vrouwen in de mode. Een interesse die ik gedurende mijn hele carrière heb behouden. Ik vond het geweldig om vrouwen in de mode te bestuderen. Zoveel van hen werden over het hoofd gezien.”