Zo word je binnengehaald als gevierd wondertalent, zo sta je zonder pardon enkele seizoenen later weer buiten. Afgedankt, toedeloe. Met pensioen gaan bij een modehuis lijkt voor niemand meer weggelegd. Creative directors komen en gaan. Over het waarom, wie, de schade en de winst.
Creative directors komen en gaan
Toen Karl Lagerfeld overleed, had hij 54 jaar aan het roer gestaan van Fendi én 36 jaar van Chanel. Na de dood van Yves Saint Laurent sloot zijn couturehuis. De confectie mocht blijven bestaan, maar níemand kon in de schoenen treden van de grote meester als het op couture aankwam. Modeliefhebbers, die trouw en loyaliteit nog hoog in het vaandel hadden, pinkten een traantje weg. Zo moest het zijn, want er was maar één Yves. Dat gold niet voor zijn collega Jean-Louis Scherrer, die enkele jaren daarvoor totaal respectloos en zonder waarschuwing door zijn zakenpartners uit zijn eigen modehuis werd geknikkerd. “Comme on aurait renvoyé la bonne“, zei een woedende Scherrer, “op een manier waarop je de meid zou ontslaan.”
Destijds nog uitzonderlijk en een schande – ik was in Parijs en het was the talk of the town. Tegenwoordig is een vertrek met de staart tussen de benen voor een ontwerper schering en inslag. Aan de lopende band worden creative directors bij modehuizen vervangen. Het is nog maar weinigen gegeven om echt iets op te bouwen. Zodra de omzetcijfers beginnen te rommelen, wordt door de grote bazen koortsig naar vervanging gezocht.

Annus horribilis
Die onrust lijkt in golven te gaan, al is het de laatste jaren eigenlijk elk jaar flink raak. 2015 was zo’n annus horribilis. Een greep uit de stoelendans van creative directors: Alexander Wang vertrok bij Balenciaga, John Galliano werd het creatieve genie bij Maison Margiela en Alessandro Michele nam het roer over van Frida Giannini bij Gucci. “Alessandro- wie?”, zeiden we toen nog naïef. Zijn aanstelling was zo geheimgehouden, dat binnen het bedrijf slechts een enkeling op de hoogte was. Sterker: ik stond met één been in het vliegtuig naar Rome voor een interview met Giannini waarover weken heen en weer was gemaild, toen ik een telefoontje kreeg van de totaal overrompelde Gucci-pr-man die het nieuws zojuist zelf ook via een persbericht had vernomen.