Wellicht ben je geen Ajax-fan, of zelfs geen liefhebber van voetbal, maar toch even opgelet. Het Amsterdamse merk Daily Paper lanceert namelijk samen met Adidas en Ajax nieuwe uniforms, en die wil je echt even zien. Drie redenen. Nummer één: de oprichters van Daily Paper zijn al tien jaar voorlopers in de modewereld. Niet voor niets staat er dan ook een groot interview met hen in het nieuwe septembernummer van Vogue, dat donderdag in de winkel ligt. Ten tweede is Blokecore nu echt een ding. Ten derde: in de nieuwe campagne zit niemand minder dan topmodel Imaan Hammam.
Blokecore is een grote trend
Eerst nog even over die trend Blokecore. De term komt van het Engelse woord voor kerel, bloke dus. Het betekent niet dat je als een bierdrinkende gozer op de bank gaat zitten – mag zeker wel, hoeft niet. Nee, het gaat meer om een soort ‘man uit de jaren 80’-achtige esthetiek. Lekker in je denim shorts met punkhaar en dus dat voetbalshirt over straat stiefelen, dat werk. Het ‘core’ in Blokecore geeft aan dat het hier en heuse trend betreft, al wordt de urgentie van die ‘core-trend’ wat afgezwakt nu we 300 cores verder zijn. We noemen een knalroze Barbiecore zoals bij Valentino en de Stonercore-fase van Gigi Hadid, en dat is alleen al deze zomer.
Terug naar de Daily Paper x Ajax-uniform. Twee weken geleden werd al de eerste campagnefilm laat zien, een eerbetoon aan – uiteraard – voetbal, en aan Amsterdam. Een ode aan ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-mentaliteit’. En aan voetbalhelden van toen en nu. Denk aan spelers uit het verleden als Sjaak Swart, Kiki Musampa en Simon Tahamata tot Ajax-spelers uit het elftal nu, zoals Naci Ünüvar en Kenneth Taylor. Maar ook opkomende sterren Chaimae Bechrouri, Isra Redouani, Lina Touzani en Yvan Nankeng staan model.