danielle-cathari-over-haar-merk-explosieve-carriere-en-nieuwe-samenwerking-met-clarks-264878
©Clarks

Ze is allang geen rising star meer – Daniëlle Cathari is inmiddels risen. Naar de top, kunnen we wel zeggen. De Nederlandse ontwerper maakte faam tijdens haar studie, toen ze haar eerste samenwerking aanging met Adidas en ondertussen een eigen merk oprichtte. Het was het begin van vele collabs, waarvan de recentste met het iconische schoenenmerk Clarks is. “Elke samenwerking die ik tot nu toe gedaan heb, heeft iets heel speciaals.”

Daniëlle Cathari x Clarks

Na haar gedeconstrueerde Adidas-pakken en meerdere knitwearcollecties voor Woolrich zet Daniëlle Cathari haar eerste stappen op het gebied van footwear. Voor een samenwerking met Clarks heeft ze haar creatieve visie – die zich kenmerkt door speelse vrouwelijkheid en een subversieve kijk op klassieke ontwerpen – losgelaten op een Clarks Originals-silhouet waarvan ze zelf een fervent draagster is: de Wallabee.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De beroemde schoen komt in zeven frisse kleuren: marineblauw, chocoladebruin, diepgroen, stoffig roze, lichtgroen, chilirood en lavendel – één voor elke dag van de week. Cathari zelf schittert in de campagne van de samenwerking, waarin ze de door haar ontworpen Wallabee combineert met haar eigen garderobe. Daarmee wil de ontwerper laten zien hoe veelzijdig het model is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Cathari in haar eigen campagne
©Clarks

In gesprek met Daniëlle Cathari

Vogue spreekt Daniëlle Cathari over haar nieuwe samenwerking met Clarks, maar ook over waar het allemaal begon en wat de nabije toekomst voor haar in petto heeft.

In het kort: wat heeft ervoor gezorgd dat je bent waar je nu bent?

“Ik heb mode gestudeerd aan de AMFI. In mijn tweede jaar deed ik het Honours Programme. Daar heb ik toen mijn eerste collectie gemaakt, die werd opgepikt door een platform uit New York. Ik kreeg de kans om te showen tijdens New York Fashion Week, dus dat heb ik toen gedaan. Vervolgens is die collectie gezien door Adidas, aangezien ik verknipte vintage Adidas-items had gebruikt om daar iets nieuws van te maken. Eigenlijk is er toen al vrij snel een samenwerking tussen Adidas en mij gestart, wat vier seizoenen is doorgegaan. Gedurende die tijd ben ik ook mijn eigen merk begonnen en heb ik mijn eigen team samengesteld. Het is allemaal zo snel gegaan. Die allereerste samenwerking heeft de toon gezet voor mijn latere collabs en voor mijn merk.”

Je werkt nu samen met Clarks. Wat is jouw persoonlijke connectie met het merk?

“Ik heb altijd al Clarks gedragen, en vooral ook de Wallabee, een heel iconische schoen. Het leuke aan het ontwerp is dat het niet echt een sneaker is, maar ook geen nette dressing shoe – het zit er precies tussenin. Daardoor is de schoen heel veelzijdig en draagbaar, wat ik heel fijn vind en wat bij mijn eigen stijl past. Het is dus een goede match voor mijn eerste samenwerking op het gebied van footwear.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Cathari in haar eigen campagne
©Clarks

Synesthesie

Waar haalde je inspiratie voor de collectie vandaan?

“Omdat het zo’n veelzijdige en dagelijkse schoen is, wilde ik laten zien dat je ze letterlijk iedere dag kunt dragen – elke dag in de week een ander paar. Ik heb daarbij inspiratie geput uit de onderbroeken die je vroeger had, waarop de dag van de week stond – dat vond ik een grappig idee. Daarbij heb ik gebruikgemaakt van synesthesie, en dan specifiek het fenomeen dat mensen een kleur koppelen aan een bepaalde dag. Er zijn rustigere kleuren als donkerbruin en marineblauw, en meer funky kleuren, zoals paars, lichtgroen en roze. Dat maakt het een soort van mijn eigen kleurenpalet. Het is heel persoonlijk.”

Welke kleur draag jij welke dag?

“Het is voor iedereen anders, maar op een één of andere manier vind ik rood bij maandag passen. Lichtgroen past bij dinsdag en paars is echt zo’n kleur voor de vrijdag. Ik heb niet alleen de kleuren op basis van de dagen uitgekozen, maar ook gekeken naar kleuren die bij mij en het merk passen. Alle kleuren zijn best wel aanwezig, maar toch heel zacht en draagbaar. Niet heel schreeuwerig, maar toch heel kleurrijk. Dat was precies waar we naar op zoek waren.”

Veelzijdig

Wat maakt de Wallabee zo veelzijdig?

“Het is een schoen die je op een casual, dagelijkse manier kunt dragen, maar ook op een nettere manier. Het zit, zoals ik al eerder noemde, echt tussen en sneaker en een dressing shoe in. Het is niet een heel casual sneaker, want je kunt hem ook dragen als een ietwat nettere schoen – ligt eraan wat je erbij draagt. Dat is ook iets wat in de campagne goed zichtbaar wordt: voor het eerst ben ik zelf te zien in stukken uit mijn eigen garderobe. De ene look is een soort legeroutfit, terwijl een andere look juist vrouwelijk is met een gebreide set met rok en off-shouldertop. Je ziet dat hetzelfde model op zoveel verschillende manieren gestyled kan worden.”

Hoe zou je jouw eigen stijl omschrijven?

“Heel erg all over the place. Soms zie ik eruit als een jongetje van twaalf, terwijl ik er op een ander moment ultravrouwelijk en preppy bij loop. Meestal zit het er ergens tussenin – als ik bijvoorbeeld een vrouwelijke top draag, dan is mijn onderkleding juist weer mannelijker.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daniëlle Cathari werkt samen met Clarks
©Clarks

Deconstructie speelt een belangrijke rol in jouw werk. Hoe heb je dat toegepast in deze samenwerking?

“Het komt op een subtiele manier terug in deze samenwerking. We hebben gebruikgemaakt van het iconische suède van Clarks, en daar een beetje mee gespeeld door verschillende texturen met elkaar te mixen. Zo zie je geborsteld suède in combinatie met een harige structuur.”

Grote samenwerkingen

Dit is je zoveelste grote samenwerking. Hoe voelt dat voor jou?

“Heel goed. Samenwerkingen zijn voor mij een van de leukste dingen om te doen. Het voelde eerst heel onconventioneel – normaal gesproken heb je als merk af en toe een samenwerking, maar ik deed er best wel veel. Elke collab die ik tot nu toe gedaan heb, heeft iets heel speciaals. Adidas natuurlijk als eerste grote samenwerking, wat mijn merk heeft gekatapulteerd. Daarna volgde het Nederlandse Tony Chocolonely, een doorlopende samenwerking met Woolrich dat zoveel kennis heeft over knitwear en outerwear… Je leert zoveel van elke samenwerking, het is iedere keer weer een soort masterclass. Al helemaal voor mij, omdat ik tijdens mijn studie al begonnen ben met mijn merk. Het is mijn leerschool.”

Wat is de tofste samenwerking tot nu toe?

“Dat is heel moeilijk. Ik denk dat het elke keer de samenwerking is die dan gelanceerd wordt, dus nu is dat Clarks. Daar ben ik nu heel enthousiast over, vooral omdat het ook mijn eerste samenwerking op het gebied van footwear is.”

Wat kunnen we van jou verwachten in de toekomst?

“Ik kan er nog vrij weinig over zeggen, maar in de nabije toekomst komt er iets heel spannends en heel nieuws aan. Volgende maand verhuis ik naar New York en daar gaat het een en ander gebeuren.”

Wat is jouw ultieme droom als ontwerper?

“Dat ik mij niet aan een enkele discipline hoef te houden, een geheel eigen stijl kan creëren en dat in meerdere vormen kan gieten, dus niet alleen mode. Misschien wel een samenwerking met Tupperware? Ik hoop daarmee mensen – en ook mezelf – te blijven inspireren. Kortom, kunnen doen whatever I want.”

Ontwerpen van de Daniëlle Cathari x Clarks collectie
©Clarks

Daniëlle Cathari x Clarks lanceert 18 augustus en is exclusief verkrijgbaar via daniellecathari.com en geselecteerde verkooppunten.