De documentaire Diane von Furstenberg: Woman in Charge is momenteel te zien op Disney+. Het is een intiem portret van het inmiddels 77-jarige powerhouse die zo veel heeft betekent voor mode, vrouwen en goede doelen wereldwijd. Vorig jaar spraken wij de beroemde designer al, toentertijd naar aanleiding van een tentoonstelling die het vijftigjarige bestaan van haar bekende wikkeljurk vierde. Diane von Furstenberg vertelde ons toen één-op-één over haar leven, dat bijna leest als een sprookje. Ze werd geboren als de ‘bevrijder’ van haar moeder – leggen we later uit – trouwde met een prins, kreeg kinderen, startte een eigen merk en werd wereldberoemd. En dan is ze ook nog beschermvrouw van het Vrijheidsbeeld. Verlangend naar vrijheid voor zichzelf en alle vrouwen ontwierp ze die ultieme wikkeljurk.
Een ontmoeting met Diane von Furstenberg
Over die vrijheid gesproken. Van de tentoonstelling Diane von Furstenberg: Woman before Fashion, vorig jaar te zien in het Mode & Kant Museum in Brussel, ging een indrukwekkend deel (genaamd ‘vrijheid’) over Diane von Furstenbergs roots. Curator Nicolar Lor legt uit: “Diane von Furstenberg gaf zichzelf en andere vrouwen met de wikkeljurk bewegingsvrijheid in alle rollen van hun bestaan. Daarom is dat een belangrijk onderdeel geworden van de expositie; zowel haar ontwerpen als haar leven vieren vrijheid.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
In deze ‘vrijheid-hoek’ wordt de origin story vertelt van Von Furstenberg en haar moeder, een joodse verzetsstrijder die Auschwitz overleefde. Verzwakt en vermagerd (ze woog nog slechts 29 kilo) als ze was, raadden artsen haar af kinderen te krijgen. Toch werd Diane Halfin, zoals de ontwerper heette, anderhalf jaar later geboren in Brussel, als een soort wonderbaby. Toen ze als jonge vrouw New York bezocht per boot, was het Vrijheidsbeeld het eerste wat ze zag; een bevestiging dat het haar lot was vrij te zijn.
Het Vrijheidsbeeld
“Jaren later werd ik gevraagd beschermvrouw te worden van datzelfde Vrijheidsbeeld. Voor mij was daarmee de cirkel rond”, vertelt ze. In de tentoonstelling is daarom ook haar look te zien voor het MET Gala 2019, met als thema Camp. Ze ging als het Vrijheidsbeeld, met op de jurk een foto van zichzelf (hieronder te zien). Daarnaast toont de expo de outfit en de tas van de ontwerper waarmee ze in de beginjaren van haar merk rondreisde, om haar wikkeljurken en daarmee haar verhaal hoogstpersoonlijk aan mogelijke winkels te slijten.
Het moge duidelijk zijn: Von Furstenberg is een vrouw van de wereld. De Brusselse tentoonstelling plaatst de ontwerper later dan ook terecht in een rij designers die taboes doorbraken én het vrouwelijke lichaam bevrijdden. Zoals Coco Chanel, die vrouwen ontdeed van het korset, en Madeleine Vionnet, die jersey gebruikte om vrouwen bewegingsvrijheid te geven. Maar ook de size-inclusive ontwerpster Ester Manas, die ontwerpen maakt met veel stretch, prijkt in datzelfde rijtje, net als Sonia Rykiel, die begon met ontwerpen toen ze zwanger was omdat ze een gebreid truitje zocht waarin ze haar buik met trots kon dragen. Geen verkeerd lijstje om in te staan, dus.