verrassend-deze-betaalbare-tas-van-diesel-is-het-populairste-mode-item-van-het-moment-218035
©Gorunway.com

Dingen om te weten in de mode op dit moment: Gucci is opnieuw het populairste merk ter wereld nadat Balenciaga dat negen maanden lang was. Dolce & Gabbana maakt langzaamaan een terugkeer in populariteit dankzij de sponsoring van de Kravis-bruiloft. En Diesel staat voor het eerst in de top 10 van meest populaire labels. Kortom: een hoop veranderingen.

De 1DR-tas van Diesel

Ieder kwartaal onthult internationaal modezoekplatform Lyst een rapport met meest populaire producten. Normaal gesproken betekent dit een vinkje achter Gucci-schoenen of de nieuwste it-tas van Balenciaga. Toch hebben deze grote merken plaats moeten maken voor een nieuwkomer. Dankzij de vernieuwing van Diesel door Glenn Martens, dé ontwerper van het moment, is de 1DR-tas namelijk naar de eerste plaats gestegen.

Nadat Megan Thee Stallion en Julia Fox de compacte schoudertas droegen met het ovale plaquette-logo van het merk, steeg het aantal zoekopdrachten in juni met 317 (!) procent. Zelfs de Le Cagole-tas van Balenciaga kon de 1DR niet verslaan op het gebied van zoekopdrachten. Balenciaga’s croissantvormige schoudertas staat zelfs op de vierde plaats. Dit is na de roze Gucci x Adidas Gazelle-sneakers en de nieuwe naked dress van Jean Paul Gaultier, gemaakt met de hulp van stylist Lotta Volkova. Juist, de Y2K it-tas heeft de grootste samenwerkingen ter wereld weten te overtroeven.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Megan Thee Stallion (@theestallion)

Tijdperk van nostalgie

Maar wat is er zo speciaal aan deze uitverkochte tas die wordt geleverd in zowel matte als spiegelende afwerkingen? De prijs, bijvoorbeeld. Met een verkoopprijs van 270 euro tot 500 euro, is dit maar een fractie van de prijs van een, laten we zeggen, Le Cagole, die ergens tussen de 1000 en 2700 euro kost.

De gedurfde stijl van de tas resoneert ook in een tijdperk van nostalgie, waarin Gen-Z-klanten de jaren nul met frisse ogen bekijken en herontdekken. “Het Diesel-logo was voor mij als adolescent zo krachtig”, vertelt Martens aan de Britse Vogue over het geheim van het succes van de 1DR. “Een logo van wat het betekent om vrij, sexy en inclusief te zijn. De ‘D’ op zich herinnert ons aan kracht en mogelijkheden. Het leek een natuurlijke stap om het in onze accessoirelijn te gebruiken. Fijn om te zien dat mensen er zo goed op reageren. Ik hou ervan om mensen het op straat te zien dragen.”

‘Betaalbaar’ is in

De ‘betaalbare’ handtas (we zijn ons ervan bewust dat we het nog steeds hebben over luxe mode) schetst een contrast met andere items in de top 10 aankopen van dit seizoen. Miu Miu’s gehaakte muts, Loewe’s mandtas en het Fendace-zwempak scoren ook een plek in de lijst en worden allemaal verkocht voor 600 euro. Als het gaat om het trekken van de aandacht van de consument, wijst niets op een succesverhaal als een prijskaartje dat niet alleen de elite kan kopen. Het laatste bewijs? Jaded London was voorheen misschien onbekend gebleven als de comeback van de parachutebroek er niet was – het merk kroop in de hitlijst dankzij hun cargobroek van 75 euro.

De boodschap is duidelijk: samenwerkingen werpen hun vruchten af (Adidas is ook omhoog geklommen en staat nu op de 13e plaats), en toegankelijkheid is de sleutel (caps van Ralph Lauren, korte broeken van Levi’s, sneakers en slippers van Nike en Birkenstocks stonden in de lijst van meest gezochte producten voor mannen). Wat betekent dit voor de toekomst van de mode? Het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat meer designerlabels gaan spelen met betaalbare producten versus items die aan de prijs zijn, om zo hun klantenbestand diverser te maken. Nu weten we dat het serieus loont.

miley cyrus diesel
©Getty Images

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.