wat-je-moet-weten-over-de-folkloristische-coutureshow-van-dior-215811

Omdat Maria Grazia Chiuri leeft in een tijd die haar niet bevalt, gebruikt de creative director haar Dior couture herfst/winter 2022 show als een moment van samenkomen. Van de presentatie van de nieuwe samenwerking met de Oekraïense kunstenares Olesia Trofymenko tot het tree of life-motief dat centraal staat in de gehele collectie: ontdek hieronder de hoogtepunten.

Dior couture herfst/winter 2022

Dior couture herfst/winter 2022
©GoRunway.com
1/5
Native Share

Maria Grazia Chiuri wil meer bewustzijn creëren

Backstage, voor de coutureshow, draagt Maria Grazia Chiuri het T-shirt dat ze ontwierp voor haar eerste Dior collectie in 2016, met de slogan: ‘We Should All Be Feminists’. Het shirt is geen onderdeel van haar nieuwe collectie, maar zes jaar nadat de ontwerper aanvankelijk de toon zette voor een nieuw, meer bewust Dior, zegt ze dat het tijd is om haar doelen te herhalen.

“We leven in een tijd die me niet bevalt. Ik ben bang dat het alleen maar erger zal worden. Dit is de realiteit”, zegt ze, verwijzend naar de nieuwe anti-abortuswetgeving in Amerika. “In Rome heb ik op straat posters gezien die me niet bevallen. Het is als een flashback naar het verleden. Het beïnvloedt het leven van alle vrouwen die hier werken. Ik ben bang dat er iets gebeurt zonder dat ik het in de gaten heb. Dus ik wil me ervan bewust zijn.”

Dior couture herfst/winter 2022
©GoRunway.com
2/5
Native Share

Chiuri werkt samen met de Oekraïense artiest Olesia Trofymenko

Bewustwording is de basis van Chiuri bij Dior. Als het gaat om haute couture – gemaakt voor de little few en bevoorrechten – rechtvaardigt ze het bestaan ervan door haar platform te gebruiken om mensen en boodschappen te promoten die een verschil maken. Dit seizoen richt ze haar schijnwerpers op de Oekraïense kunstenares Olesia Trofymenko, wier op borduurwerk gebaseerde werk ze eerder dit jaar in het Maxxi museum in Rome ontdekte.

“Toen ik haar werk zag, realiseerde ik me meteen dat haar borduurwerken uit de volksdracht komen”, zegt Chiuri, die een collectie samenstelde gebaseerd op volkskleding, folkloristische motieven en het borduurwerk dat daarbij komt kijken. Alles uitgevoerd met hulp van de Chanakya School of Craft in India, waarmee Chiuri een langdurige samenwerking heeft.

Dior couture herfst/winter 2022
©GoRunway.com
3/5
Native Share

De collectie is gebaseerd op de tree of life

In de enorme tent die in de achtertuin van het Musée Rodin is opgezet, bedekt Chiuri opnieuw de muren van haar showlocatie met volledig geborduurde wandtapijten, deze keer van Trofymenko. Ze luiden een collectie in rond het motief van de tree of life, ofwel de levensboom, geliefd bij de kunstenares.

“Trofymenko had het over de levensboom, een symbool waar ik veel van hou. Het vertegenwoordigt de circle of life. Ik denk dat dit belangrijk is op dit moment omdat we voortdurend onze manier van werken moeten veranderen en bruggen moeten slaan tussen verschillende kennis en savoir-faire“, zegt Chiuri.

Dior couture herfst/winter 2022
©GoRunway.com
4/5
Native Share

Folkloristische kostuums van over de hele wereld

Trofymenko’s levensbomen verschijnen in verschillende borduurwerken in een collectie die gekenmerkt wordt door de ontmoeting tussen folkloristische patronen en het onmiskenbare silhouet van Dior. In haar onderzoek keek Chiuri naar folkloristische kostuums van over de hele wereld. Ze realiseerde zich dat de patronen die gebruikt worden vaak veel gemeen hebben en groter zijn dan grenzen of geloofsovertuigingen.

Chiuri gebruikt haar inspiratiebronnen in een collectie die aanvoelt als een garderobe voor de wereldgemeenschap. In combinatie met de barokke lijnen van Dior, ontstaan er een soort aardse moederlooks die aansluiten bij Chiuri’s post-pandemische benadering. Nu is het tijd om samen te komen en de wereld waarin we willen leven opnieuw op te bouwen.

Dior couture herfst/winter 2022
©GoRunway.com
5/5
Native Share

Een verschil maken

Chiuri gebruikt haar collectie om te reflecteren op de toestand van de wereld en de impact die elke rampzalige gebeurtenis heeft op een wereldwijd bedrijf als Dior. Ze spreekt over de angstaanjagende opkomst van de pro-life beweging in Amerika, de oorlog in Oekraïne en de voortdurende Covid-beperkingen in China. “Er zijn mensen in mijn studio die hun familie al drie jaar niet hebben gezien”, zegt Chiuri.

Bij Dior blijft ze haar platform gebruiken om bewustzijn te creëren. Dat is volgens haar van vitaal belang in een reactionaire tijd als deze. Zoals altijd is haar boodschap er een van samenkomen. Als de op twee na grootste industrie ter wereld heeft mode namelijk de macht om een verschil te maken. We moeten alleen uitzoeken hoe.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.