Omdat Maria Grazia Chiuri leeft in een tijd die haar niet bevalt, gebruikt de creative director haar Dior couture herfst/winter 2022 show als een moment van samenkomen. Van de presentatie van de nieuwe samenwerking met de Oekraïense kunstenares Olesia Trofymenko tot het tree of life-motief dat centraal staat in de gehele collectie: ontdek hieronder de hoogtepunten.
Dior couture herfst/winter 2022

Maria Grazia Chiuri wil meer bewustzijn creëren
Backstage, voor de coutureshow, draagt Maria Grazia Chiuri het T-shirt dat ze ontwierp voor haar eerste Dior collectie in 2016, met de slogan: ‘We Should All Be Feminists’. Het shirt is geen onderdeel van haar nieuwe collectie, maar zes jaar nadat de ontwerper aanvankelijk de toon zette voor een nieuw, meer bewust Dior, zegt ze dat het tijd is om haar doelen te herhalen.
“We leven in een tijd die me niet bevalt. Ik ben bang dat het alleen maar erger zal worden. Dit is de realiteit”, zegt ze, verwijzend naar de nieuwe anti-abortuswetgeving in Amerika. “In Rome heb ik op straat posters gezien die me niet bevallen. Het is als een flashback naar het verleden. Het beïnvloedt het leven van alle vrouwen die hier werken. Ik ben bang dat er iets gebeurt zonder dat ik het in de gaten heb. Dus ik wil me ervan bewust zijn.”

Chiuri werkt samen met de Oekraïense artiest Olesia Trofymenko
Bewustwording is de basis van Chiuri bij Dior. Als het gaat om haute couture – gemaakt voor de little few en bevoorrechten – rechtvaardigt ze het bestaan ervan door haar platform te gebruiken om mensen en boodschappen te promoten die een verschil maken. Dit seizoen richt ze haar schijnwerpers op de Oekraïense kunstenares Olesia Trofymenko, wier op borduurwerk gebaseerde werk ze eerder dit jaar in het Maxxi museum in Rome ontdekte.