In Jardin des Tuileries kwam dinsdag al het modevolk samen voor dag 1 van Paris Fashion Week. In dit park, gelegen tussen de Seine, het Louvre en Place de la Concorde, werd traditiegetrouw de lente/zomercollectie van Dior getoond.
Hoogtepunten Dior lente/zomer 2023
Deze keer had de locatie echter een extra speciale betekenis én de Parijse show begon met een spectaculair Nederlands tintje.
Choreografie door Nederlands duo
Nog vóór de modellen betraden moderne dansers de runway, gehuld in huidskleurige kleding met getekende schaduwen van het menselijk lichaam. Ze dansten door de volledige ruimte en tijdens de gehele show. Wat er zo Nederlands is aan de performance? De choreografie werd bedacht door het Nederlandse duo Imre en Marne van Opstal.
In de collecties van Maria Grazia Chiuri zijn feministische standpunten de standaard. De creatief directeur van Dior laat zich dan ook graag inspireren door interessante vrouwen uit het verleden. Deze keer is dat Catharina de’ Medici, een Franse koningin uit de zestiende eeuw. Zij was de opdrachtgever van de bouw van het Tuilerieënpaleis en de bijbehorende tuinen. Inderdaad, de locatie van de show. De koningin liet de tuin aanleggen in een Italiaanse stijl inclusief fonteinen, gezien haar Florence-afkomst.
Dat is niet het enige dat de’ Medici interessant maakt. “Ze was het onderwerp van een zogeheten zware legende. Wat we van haar herinneren, is wat auteurs die tegen haar waren over haar schreven. Ze zou een vergiftiger en sluw zijn. In elk geval was ze een vrouw met karakter, die wist hoe ze haar verlangens moest opleggen”, werd verteld in een video van Dior voor aanvang van de show.
Wat Maria Grazia Chiuri zo fascineert is de politieke intelligentie van de’ Medici, maar ook ‘hoe zij innovaties als hakken, het korset en Burano-kant introduceerde bij de koninklijke fabrikanten in Frankrijk.’ En dus zien we veel van deze elementen uit de vroegmoderne tijd terug in de collectie. Andere opvallende details: Mary-Jane schoenen die hun populariteit flink doorzetten, dit keer als gladiatorvariant. Ook kniesokken blijven we zien en de strikkentrend zet door volgens Dior, die strikken om het middenrif knoopt.
Grotachtig decor
Nog even terug naar de locatie, want eenmaal binnen in de ruimte in de Tuilerieën, was het decor even adembenemend. De grotachtige bouwwerken met bogen, gevuld met stalactieten werden ontworpen door de Franse Eva Jospin.
De beeldend kunstenaar werkte al eerder met het modehuis samen en ontwierp voor de laatste coutureshow haar installatie Silk Room. Dit was een veertig meter lang borduurwerk gemaakt van hennep, linnen en katoen. Het betoverende landschap was een eerbetoon aan zowel de Embroidery Room in het Colonna Palace in Rome als aan Virginia Woolfs feministische manifest A Room of One’s Own.
De kaart van Parijs
Voor deze Dior-collectie werd de geliefde Toile de Jouy-bloemenprint ingeruild voor een nieuwe print. Chiuri liet zich inspireren door een afbeelding van een kaart van Parijs uit de archieven van het Huis. Dit resulteerde in een zwartwitte en witzwartte print op de kledingstukken uit de nieuwste collectie. Jassen, rokken, maar ook korsetten waren volledig uitgestippeld met de kaart van Parijs.
Ook de keus voor deze print is een feministische ode. Het modehuis schrijft: ‘De stad is als decor voor het materiaal en immateriële verbeelding van mode en daarbuiten. De kaart is een middel om een stad in scène te zetten, om uitdrukking te geven aan de culturele complexiteit van onze tijd, een eerbetoon aan de kracht van de vrouwen die er dagelijks doorheen navigeren.’
Opvallend aan de beautylooks waren niet alleen de vele modellen met twee staarten, maar ook de eyeliner. Het lijntje dat boven en onder het oog werd aangebracht, werd door een kruis verbonden aan de binnenste hoek van het oog. Een symbolische referentie, zo legt visagist Peter Philips uit aan de Britse Vogue. “Oude ambachtslieden markeerden hun stenen met kruisen en zo, maar het is ook een zeer praktische manier om lijnen op je ogen te tekenen.”
De gekruiste eyeliner was niet alleen een referentie naar de zestiende eeuw: “De andere reden erachter komt van Stella Lucia, een van de modellen die in de show loopt”, vertelt Philips. Het model droeg deze ooglook op een foto die ze postte op Instagram. Toen Chiuri en Philips deze foto zagen, besloten ze de look toe te passen voor de show. Philips: “Het is best cool om deze twee totaal tegengestelde vrouwelijke personages als inspiratie voor de look te hebben. Je hebt een historisch figuur en dan een meisje dat heel eigentijds is, selfies maakt in haar slaapkamer en uploadt naar sociale media.”