ditte-reffstrup-over-ganni-joyride-ss23-er-hing-zo-veel-liefde-en-vreugde-in-de-lucht-221077
©Alex Dobe

Ditte Reffstrup en haar man Nicolaj staan sinds 2009 aan het roer van het immens populaire merk Ganni, dat trouwens al in 2000 werd opgericht. Sinds het stel er de dienst uitmaakt lopen er wereldwijd zogenoemde GANNIGirls rond: fans van het merk en de uitgesproken, veelal kleurrijke esthetiek. Al verandert die ook, waarover later meer. Wij spraken Ditte een-op-een vlak voor én na afloop van de Ganni-show tijdens de afgelopen Copenhagen Fashion Week, waar de nieuwe lente/zomer-collectie 2023 genaamd Joyride SS23 werd gepresenteerd. Het backstage-gesprek op voorhand is te zien op TikTok, via deze link. Hieronder vind je ons interview na afloop van de collectiepresentatie.

Ditte Reffstrup over Ganni Joyride SS23

Nog even over de show. Deze was, zoals eigenlijk alle Ganni-events, weer een fonkelende parel. Letterlijk, gezien de rijkelijk met strass bezaaide items, maar ook figuurlijk. De collectie heet duidelijk niet voor niets Joyride: joy was er sowieso, rides ook. De show, die plaatsvond op een beroemde pier in Kopenhagen, werd spectaculair geopend door een model te fiets. Ook bij de showfinale crossten meerdere modellen op fietsen voorbij; hoe Kopenhaags wil je het hebben. Met de ondergaande zon en het water op de achtergrond én een geweldige cast modellen lopend op fijne beats in hebberig makende looks waaronder een samenwerking met Levi’s, waren alle ingrediënten voor een joyride aanwezig. Na afloop vroegen we Ditte naar haar idee achter de show én hoe ze de toekomst van Ganni voor zich ziet.

Ha Ditte, de show was geweldig! Hoe voelde jij je erbij?

“Dankjewel! Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Iedereen heeft vol energie en aandacht hard gewerkt aan deze show, alles kwam perfect samen. Er hing zo veel liefde en joy in de lucht. Van de modellen tot het publiek en het team, ik ga het nooit vergeten.”

Wat is het verhaal achter Joyride?

“De collectie is een ode aan Kopenhagen. Dat is ons thuis, waar onze harten zijn. We wilden de speciale energie vastleggen die in de zomer door de stad stroomt, als iedereen de hele tijd buiten is in een soort euforische staat. Mijn beste ideeën komen tot me tijdens mijn ochtendfietstocht naar mijn werk, wanneer de muziek superluid op mijn koptelefoon staat. Het voelt dan alsof ik door de lucht vlieg. Die 15 minuten zijn helemaal van mij: mijn geest is open en mijn gedachten stromen gewoon. De collectie gaat echt over dat gevoel en de show was de ultieme Joyride.”

Richie Shazam tijdens de Ganni-show
©Simon Birk
Richie Shazam tijdens de Ganni-show.

GANNIGirls, trends en duurzaamheid

Waar staan de GANNIGirls anno 2022? Of is ze misschien al een wel een vrouw nu?

“GANNIGirls is meervoud: dit draait meer om zelfvertrouwen geven aan mensen zodat ze de beste versie van zichzelf kunnen worden. Het gaat dus minder over een specifiek persoon of muze die ik in gedachten heb. Het gaat erom dat iedereen zich voor  zichzelf aankleedt, niet voor een ander.”

Tijdens deze editie van CPHFW zagen we een wat ander kleurenpalet en silhouet dan andere jaren. Ook bij jullie collectie. We zien minder opvallende prints, wel veel denim en strass. Hoe verklaar jij dit?

“We proberen altijd te experimenteren met nieuwe silhouetten en materialen. Glitter zorgt voor zo veel plezier en kracht; je voelt je ermee empowert en klaar voor alles. We wilden ook iets creëren dat na de show direct beschikbaar was voor onze community. Daarom hebben we onze nieuwe samenwerking met Levi’s op de catwalk getoond. We vierden denim, mijn favoriete stof. We werkten met natuurlijke kleurstoffen, zodat de kleuren van nature ingetogener waren en er meer pasteltinten waren. Onze samenwerkingen met 66North en Barbour waren ook te zien de catwalk. Dat zijn beide outdoormerken, dus de kleurenpaletten zijn meer op de natuur geïnspireerd. We voegden er wat kleur en wat Ganni-plezier aan toe; ik ben erg blij met het resultaat.”

Bezoekers van de Ganni-show, met Babba Rivera
©Simon Birk
Bezoekers van de Ganni-show, met Babba Rivera.

Nicolaj en jij namen Ganni over in 2009. Sindsdien is het zo ontzettend populair. Hoe blijf je als merk relevant en innovatief?

“We hebben altijd meer ons hart gevolgd dan trends. Ik denk dat mensen dat voelen. Onze kernwaarden zijn altijd dezelfde gebleven en we proberen altijd onze community te betrekken bij onze reis. Mensen voelen zich verbonden met het merk. Niet omdat we ze de laatste trends bieden maar omdat we trouw blijven aan wie we zijn, eerlijk blijven en ondertussen plezier proberen te maken. We werken elke dag heel hard om de verstandigste versie te worden van onszelf en vinden innovatieve oplossingen voor sommige problemen waar we in de industrie tegenaan lopen.”

 Ik denk dat je mede doelt op duurzaamheid, dat natuurlijk een belangrijk onderwerp is tijdens CPHFW en überhaupt in de (mode)wereld vandaag de dag. Hoe staan jullie daar tegenover en welke acties ondernemen jullie om duurzamer te worden?

“Het zit in alles wat we doen en is een groot onderdeel van wie we zijn als merk. We willen niet doen alsof de industrie door kan gaan zoals ze is geweest. We willen onderdeel van de oplossing zijn, ook al begrijpen we de inherente tegenstrijdigheden aangezien we een modemerk zijn dat tegelijkertijd wordt gedreven door nieuwheid. Met onze verantwoordelijkheidsdoelen zijn we superambitieus en we proberen zo open en transparant mogelijk te blijven over die reis, omdat we weten dat we niet perfect zijn. We hebben trouwens een speciaal @GANNIlab Instagram-account waar iedereen onze reis kan volgen. Zowel als we slagen als wanneer we falen, omdat we eerlijk willen zijn, niet perfect.”

Wat zijn je dromen en doelen met Ganni?

“Ik hoop dat we een drijvende kracht kunnen zijn voor verandering in de branche. Tegelijkertijd willen we de wereld laten zien dat je nog steeds geweldige kleding kunt maken en plezier kunt hebben, terwijl je de meest verantwoordelijke versie van jezelf bent. Ik hoop ook dat we nog veel meer geweldige samenwerkingen zullen doen met fantastische mensen en van elkaar blijven leren. Dat is het mooiste van deze baan.”

©Simon Birk
©Simon Birk
©Simon Birk
©Simon Birk
©Simon Birk
©Simon Birk
©Simon Birk