spiegelende-zuilen-historische-ruines-en-couture-lees-hier-alles-over-dolce-gabbanas-show-op-sardinie-304983

Een andere modeweek vindt plaats nadat de lichten op de Parijse haute couture catwalks zijn uitgegaan. Domenico Dolce en Stefano Gabbana, die sinds 2012 de Alta Moda-collecties in hun flamboyante repertoire hebben opgenomen, organiseren extravagante meerdaagse aangelegenheden op de meest pittoreske locaties van Italië. Deze Alta Moda grand tour is een luxueuze traktatie voor hun klantenkring. Ze komen van over de hele wereld om deel te nemen aan de uitbundige festiviteiten van de ontwerpers. Ze feesten, mengen zich met beroemdheden en kleden zich tot in de puntjes. Tussendoor winkelen ze voor de volgende unieke toevoeging aan hun Dolce & Gabbana-garderobes. De prijskaartjes, vaak in de zes cijfers, zijn slechts een klein probleem dat ze wegjagen als een irritante mug. Dit seizoen neemt Dolce & Gabbana ze mee naar Sardinië.

Dolce & Gabbana in Sardinië

Een enorme groep landde op Sardinië, inclusief klanten en een productie van zo’n tweeduizend man. Het eiland is vol geschiedenis en gezegend met adembenemende natuurlijke schoonheid. Sardinië kent diepgewortelde tradities en rituelen, sommige mysterieus, die teruggaan tot de landelijke prehistorie. In de loop der eeuwen koloniseerden en bewoonden Phaeniciërs, Romeinen, Vandalen, Byzantijnen en Saracenen het eiland. De Spaanse Aragonezen heersten ongeveer vierhonderd jaar over de uitgestrekte, dorre landschappen. Dolce & Gabbana haalden hun inspiratie voor de Alta Moda van dit jaar uit het visueel ingewikkelde, voorouderlijke ecosysteem van symbolen en mythologieën die geworteld zijn in het heidendom.

Samenwerking met kunstenaar

“We zijn in de intrigerende wereld van Sardinië gedoken,” zeiden de ontwerpers tijdens een persconferentie voorafgaand aan de show. Deze werd gehouden op de archeologische vindplaats Nora, op een voorgebergte in de zuidelijke hoek van het eiland. De ruïnes van de oude stad, daterend uit de 8e eeuw voor Christus, vormden een bijna maanachtige omgeving. Het diende als omlijsting voor een groot site-specifiek kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar Phillip K. Smith III. Een monumentale installatie van spiegelende scheve zuilen genaamd Nora Mirage markeerde de eerste opdracht van de ontwerpers aan een hedendaagse kunstenaar.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Toen ze de locatie van de show zochten, werden ze getroffen door de surrealistische sfeer. Het voelde alsof ze “op een piazza in een van De Chirico’s schilderijen” waren gestuit. Het heeft een spaarzame, moderne kwaliteit. “We wilden een brug slaan tussen het verleden en het heden. We vonden dat de opstelling en de collectie eigentijdser moesten zijn.” Gefascineerd door de Italiaanse folklore, besloten ze voor eenvoudiger en eleganter te gaan, met slechts knipogen naar Sardijnse tradities.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

dolce gabbana sardinië
©GoRunway.com
1/4
Native Share

Opera-achtig scenario

Het eiland staat bekend om zijn overvloed aan uitzonderlijke inheemse ambachten. Stefano en Domenico concentreerden zich op een paar technieken en integreerden deze behendig in de vloeiende couturesilhouetten die de kern van de collectie vormden. Ze gebruikten onder andere de fijne kneepjes van filigraan, de primitieve motieven van het weven van grofwollen tapijten en de ambachtelijke bravoure van het maken van overhemden en het plooien van rokken. De vloeiende tunieken, meestal in zwart, waren versierd met gouden filigraan sieraden van een sierlijke eenvoud. Het spaarzame landschap aan zee, de zilveren reflecties van de spiegelende kunstwerken en de eilandwind die de kleding deed golven, zorgden voor een verbluffend, opera-achtig scenario.

Een paar kledingstukken refereerden aan het dikke veelkleurige tapijtweefsel dat typisch is voor Sardinië. Als verdere hommage aan de ambachtelijke finesse van het eiland, maakten lokale vrouwen zes blouses met pofmouwen van wit katoen en versierden deze met kant. Ze gebruikten een langdurige fijnpleistertechniek die alleen wordt gebruikt voor ceremoniële kostuums. Toch was een moderne couturegeest te zien in een reeks mooie gedrapeerde jurken in felgekleurd chiffon, die een visueel hoogtepunt vormden.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

dolce & Gabbana
©Courtesy of Dolce & Gabbana
2/4
Native Share

Alta Sartoria

Terwijl de Alta Moda een kenmerkende moderne smaak had, maakten de ontwerpers voor Alta Sartoria een soort creatieve ommekeer. Hier lieten ze hun liefde voor het folkloristische en extravagante de vrije loop en leefden ze zich uit in haute showmanship. Het decor was een illusionistische recreatie van een landelijk palazzo dat vanaf de grond was opgebouwd op een heuvel. De opening van de show was een spectaculaire heropvoering van de religieuze processie die elk jaar in Cagliari plaatsvindt ter ere van Sant’Efisio, de beschermheilige van de stad die in 303 na Christus in Nora werd gemarteld. Het was een zeer uitgebreide filmische aangelegenheid. De gasten keken toe terwijl honderden lokale mensen in hun eigen ceremoniële kostuums paradeerden op versierde karren, gedragen door ossen. Rozen- en muntblaadjes werden rondgestrooid. Vervolgens verschenen mythologische Mamuthones-dansanten, met houtmaskers, schapenvacht mantels en 30 kilo belletjes op hun rug.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

dolce gabbana sardinie
©Courtesy of Dolce & Gabbana
3/4
Native Share

De collectie zelf straalde een geest van romantische verwennerij en sierlijke uitbundigheid uit. Zo zagen we pakken met bloemenborduursels, slepende capes van harige zwarte wol en stijve geometrische rokken versierd met kristallen. Ook waren er gouddraad slabbetjes die hoog gekraagde witte shirts versieren. Een vleugje toreador gevoel (de Spanjaarden hadden een sterke invloed op de Sardijnse cultuur) zagen we in de versierde korte bolero’s en zwarte hoeden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

dolce & gabbana bolero
©Courtesy of Dolce & Gabbana
4/4
Native Share

Christina Aguilera, Katy Perry

Gedurende meerdere avonden werden de gasten getrakteerd op optredens van toonaangevende artiesten. Christina Aguilera trad op in een knalroze bodysuit met bijpassende boa. Pianist Micah McLaurin droeg een gouden mantel en paillettentop. Trixie Mattel betrad het podium op de openingsavond. Violet Chachki en Katy Perry sloten de festiviteiten af, samen met onder andere Maluma, Naomi Campbell, Halle Berry, Choi San, Lucien Laviscount en Theo James.

Hoewel hun liefde voor een goed feest niet kan worden ontkend, zijn Dolce & Gabbana het meest gepassioneerd over het behouden van Italiaanse ambachten en gebruiken. “We willen dat het bekend, beschermd, gerespecteerd en gewaardeerd wordt door de jonge generaties,” zeiden ze. “Er is zoveel te leren door met de ambachtslieden te werken. Het is een voorrecht om van hun kennis te leren. Wat we doen, doen we per amore.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.