transparante-kledingstukken-en-een-catwalk-vol-oude-bekenden-dries-van-notens-laatste-show-in-5-hoogtepunten-303361

Op zaterdag nam Dries Van Noten zijn laatste buiging op de zilverkleurige runway van zijn lente/zomer 2025-menswear show. Daarmee komt er na bijna veertig jaar, en meer dan honderdtwintig shows, een einde aan zijn tijd als creative director van het modehuis dat hij in 1986 oprichtte. Met recht het einde van een tijdperk, met een bittersweet goodbye van een gerenommeerd en geliefd ontwerper in het modelandschap. In die sfeer van afscheid nemen en herinneringen ophalen, toonde Van Noten zijn lente/zomer 2025-mannencollectie: de kers op de taart van zijn glansrijke carrière. Lees verder om de show, met een vleugje nostalgie en nieuwe gedurfde ontwerpen, via vijf hoogtepunten te ontdekken.

Dries Van Noten neemt zijn laatste buiging

In maart kondigde Van Noten zijn vertrek bij zijn gelijknamige modehuis aan. In een brief die hij deelde op Instagram, liet de ontwerper weten ruimte te willen maken voor een jongere generatie. Voor zijn laatste show vertelde Van Noten backstage aan Vogue geen ‘the best of’-collectie te willen neerzetten, maar voor een laatste keer te willen experimenteren met nieuwe materialen en technieken. De enthousiaste modeliefhebbers onder ons zullen hebben opgemerkt de show op meerdere manieren wel refereerde naar zijn eerdere werk; een ‘laatste hoera’ met een nostalgische touch. 

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Dries Van Noten lente/zomer 2025-menswear

Ontdek de laatste lente/zomer 2025-mannencollectie van Dries Van Noten in 5 hoogtepunten.

Oude bekenden op de runway

Van Noten trommelde voor zijn show meerdere oude bekenden op om zijn tijd als creative director te vieren. Het 62-jarige Belgische model Alain Gossuin, wie in 1991 zijn allereerste show opende, keerde na ruim drieëndertig jaar terug om wederom als eerst op de runway te verschijnen. Niet alleen Gossuin was een bekend terugkerend gezicht, meerdere van zijn muzes verschenen voor een laatste keer op de runway. Onder wie de Nederlandse Sylvia van der Klooster, maar ook Kirsten Owens, Jonas Gloer, Debra Shaw, Karen Elson en Hannelore Knuts.

Dries van Noten lente/zomer 2025 menswear.
©Spotlight
1/6
Native Share
Alain Gossuin (links), Sylvia van der Klooster (midden) en Karen Elson (rechts) op de runway van Dries van Noten lente/zomer menswear 2025

Transparante kledingstukken

Een paar van de opvallendste ontwerpen in de lente/zomer 2025-collectie van Van Noten, waren de transparante kledingstukken. De ontwerper die traditiegetrouw experimenteert met innovatieve materialen, maakte voor zijn laatste collectie geen uitzondering. Meerdere transparante creaties sierden de runway, waaronder broeken en trenchcoats van gekleurd mesh, en jassen en overhemden van doorschijnende, waterafstotende stof. Deze werden gedragen over traditionelere kledingstukken voor een kenmerkende look.

Transparante kledingstukken in de collectie van Dries van Noten lente/zomer 2025
©Spotlight
2/6
Native Share

Een knipoog naar zijn voorgaande shows

Van Noten wilde zoals gezegd geen ‘the best of‘-collectie presenteren voor zijn laatste show. Maar het zou geen laatste afsluiter zijn zonder een vleugje nostalgie. De ontwerper bedacht een eigen manier om zijn laatste verhaal met een terugblik op het verleden te vertellen. Fans van de Belgische ontwerper zal het vast niet zijn ontgaan dat de zilverkleurige folie op de runway een knipoog was naar zijn herfst 2006 ready-to-wear-show. Tijdens deze show negentien jaar geleden, liepen de modellen over een gelijksoortige gouden folie-runway.

Ook de locatie bracht trouwe Van Noten-fans terug in de tijd. Zijn vijftigste show vond namelijk ook plaats op de locatie van zijn 129ste, en laatste show. Dit was in La Courneuve, de Franse gemeente waar ook zijn memorabele lente 2005-show plaatsvond. Toentertijd liepen modellen over een gedekte tafel met glinsterende kroonluchters boven hun hoofd.

Dries van Noten herfst 2006 ready-to-wear (links) en Dries van Noten lente 2005 (rechts).
©Getty Images
3/6
Native Share
Dries van Noten herfst 2006 ready-to-wear (links) en Dries van Noten lente 2005 (rechts).

Japans vakmanschap

In het kader van innoveren, daagde Van Noten zichzelf nog voor een laatste keer uit. Al zou je denken dat florals for spring niet zó baanbrekend meer kunnen zijn, dan toch verzint de ontwerper wel een manier om hier een unieke twist aan te geven. Van Noten gebruikte namelijk een eeuwenoude Japanse techniek die dateert uit de twaalfde eeuw, om zijn creaties met bloemendessins te bedrukken. De techniek genaamd suminagashi, letterlijk vertaalt als ‘zwevende inkt’, wordt met de hand uitgevoerd. Hoe dit werkt? Een doordrukkende inkt wordt op het wateroppervlak gelegd, en vervolgens wordt hier stof opgelegd om de inkt te absorberen.

De bloemenprints werden gedrukt door middel van een oude Japanse techniek genaamd 'suminagashi'
©Spotlight
4/6
Native Share

De collectie is geïnspireerd op deze Belgische kunstenares

De drijvende inspiratie achter Van Notens lente/zomer 2025-menswearcollectie, was Belgische hedendaags beeldend kunstenares Edith Dekyndt. Zij vangt in haar werken het begrip van het verstrijken van de tijd, door materialen die herinneringen oproepen te gebruiken. Dit concept was een laatste eerbetoon aan zijn achtendertig jaar bij het modehuis. Van Noten sprak over hoe hij de collectie een nostalgisch en geleefd gevoel wilde geven, door middel van stoffen als mesh, linnen en het stevige katoenweefsel cotton drill.

Dries van Noten lente/zomer 2025
©Spotlight
5/6
Native Share
Dries van Noten
©Spotlight
6/6
Native Share

Meer lezen over Dries Van Noten? Ontdek hier de beste rode loper-looks van het Belgische modehuis.