dua-lipa-is-het-gezicht-van-de-nieuwe-chanel-25-bag-333496
©Chanel

Na Dua Lipa’s front row-verschijning tijdens de Chanel lente/zomer 2025-coutureshow in Parijs, onthult Vogue exclusief haar debuut als het gezicht van de nieuwe hobo handtas van het modehuis: de Chanel 25 bag. In de campagne danst, rent en zingt de ster door de straten van New York op de soundtrack van de Fine Young Cannibals’ hit She Drives Me Crazy uit 1988.

Dua Lipa als gezicht van Chanels nieuwe 25 Bag

Als directe afstammeling van de revolutionaire 2.55 tas – die na 70 jaar nog altijd een van de meest gewilde handtassen ter wereld is – weerspiegelt de Chanel 25 zijn tijd. De tas is gemaakt van soepel en licht gewatteerd leer en de medium en large maten worden geleverd met een handige clutch die ook solo gedragen kan worden, afhankelijk van de gelegenheid.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Lipa’s banden met Chanel gaan terug tot 2018, toen ze zich als rijzende ster tot de grande dame van de Parijse couturehuizen wendde voor een outfit tijdens een optreden in het Grammy Museum in Los Angeles. Zoals Vogue destijds opmerkte, had dat kleine witte truitje bij iemand anders makkelijk “kunnen afdwalen naar country-clubterritorium.” Maar Dua Lipa, bekend om haar eclectische stijlgevoel, gaf er een geheel eigen draai aan. Ze combineerde het met Chanel-heupkettingen en een Chanel-choker, wat de look een persoonlijke touch gaf.

Bijzondere samenwerking 

Vijf jaar later, in 2023, trok de zangeres drie Chanel-looks aan voor haar rol als co-voorzitter van het Met Gala dat een ode was aan Karl Lagerfeld. Onlangs, in november, ging haar Radical Optimism-tour van start in Azië met op maat gemaakte looks van Chanel. Het meest opvallend waren de zwart-witte jumpsuits van tule met pailletten en plooien met tweed-vlechten en een tule jurk met witte pailletten en zwart leer.

Na de Chanel-coutureshow van deze week ging Lipa zitten in de VIP-lounge om te praten over onder andere haar liefde voor kleur, haar allereerste Chanel aankoop en welke Chanel 25 tas haar “drug of choice” is.

Dit gesprek is voor de duidelijkheid ingekort.

Vogue: De Chanel lente/zomer 2025-couturecollectie bracht een regenboog aan kleuren en ideeën. Wat was jouw ervaring?

Dua Lipa: “Ik vond de show geweldig en ik had het gevoel dat de modellen echt hielden van wat ze droegen. Er waren overal opvallende kleuren, ik vond het echt heel leuk. Vooral de botergele blouse vond ik geweldig. Ik voel me altijd aangetrokken tot gele dingen, niet per se dingen items die ik zelf zou dragen, maar in dit geval had ik zoiets van ‘oh, de romantiek!’ Die jurk is iets waar ik mezelf helemaal in zou kunnen zien. Hij is zo cool dat het bijna rock-and-roll is. En er zit een hele day-to-night vibe in. De rode jurk met de zwarte riem had hetzelfde. Ik zou er misschien laarzen aan toevoegen om het wat stoerder te maken, zodat het wat meer eigen wordt. De tweed-looks waren ook erg mooi, maar die voelden weer heel anders aan.”

Je wordt vaak omschreven als iemand met een eclectische stijl. Hoe zou je die omschrijven?

“Het is gewoon… fun. Ik heb inderdaad een heel eclectische stijl. Mijn dagelijkse looks zijn gewoon een mix van geweldig en een tikje gek. Het is wat goed voelt, en dat hangt echt af van de dag. Meestal hou ik van een goed paar jeans. Daarna zie ik een tas of een jas als het belangrijkste deel van mijn outfit.”

Welke invloed hebben je roots op de manier waarop je je kleedt?

“Als kind heb ik veel rondgereisd. Ik woonde in Londen, verhuisde naar Kosovo en weer terug naar Londen. Dus ik denk dat ik er in die zin aan gewend ben om onderweg te zijn en me aan te passen. Ik kan allerlei verschillende kleuren en stijlen aannemen. Dat heeft denk ik invloed heeft op de manier waarop ik werk, de manier waarop ik me kleed en het soort muziek dat ik maak. Ik heb niet echt iets typerends en ik hou er van om samen te werken met mensen waarvan je het misschien niet zou verwachten. Dat maakt het juist leuk. Er is niets té groot of té gewaagd. Ik wil alles proberen. Ik ben totaal geen uniform-persoon.”

Hoe is het om deel uit te maken van de Chanel-familie?

“Het is geweldig. Toen ik in 2014 mijn platencontract tekende, verliet ik mijn baan in een restaurant. Toen ik mijn eerste grote paycheck kreeg, ging ik naar de Chanel-winkel. Het eerste wat ik kocht was een Boy-tas, het was de trend van het moment. Ik was zo trots. Later kocht ik een leren rugzak. Alleen al het idee dat ik dat voor mezelf kon doen gaf zo’n kracht. Ik heb die Chanel-tas met mijn eigen geld gekocht. Ik was echt trots op mezelf. Het droeg voor mij veel onafhankelijkheid in zich. Voor mij is de cirkel rond met deze campagne.”

Welke Chanel 25 tas heb je gekozen om aan je collectie toe te voegen?

“Ik ben absoluut een ‘big bag girl’, ik stop er mijn hele leven in. Ik loop graag rond met grote tassen, zelfs ’s nachts omdat ik op alles voorbereid wil zijn. Mijn vriendinnen kunnen om iets vragen en ik zeg dan, maak je geen zorgen, ik heb het, het zit in mijn tas. Ik ben verliefd op de 25 omdat ik hem cool en tijdloos vind en ik er mijn hele leven in kwijt kan.”

Voor welke maat en kleur heb je gekozen?

“Ik hou van de zwarte vibe omdat die overal bij past, maar op dit moment zou mijn favorite drug de zilveren zijn. Ik heb er laatst een gekregen en al mijn spullen zitten erin. Hij is echt stoer en nu al mijn dagelijkse tas.”

Vertel ons over het maken van deze campagne.

“We hebben veel plezier gehad met het maken van de campagnevideo. Ik vond het gewoon geweldig om door New York te rennen. Ik vond het geweldig om met [regisseur] Gordon von Steiner te werken. Er zit een soort onbevangenheid in. Ze zeiden eigenlijk: ‘heb gewoon plezier’. Dus we dansten rond en de energie op de set was prachtig. Het is net als wanneer ik op het podium sta, en ik energie krijg van het publiek. Met het team achter deze campagne was het zo fun en vrij. Als ik nu naar de video kijk, denk ik dat dat echt doorschemert.”

Laten we het hebben over de Fine Young Cannibals: dat nummer was een hit jaren voordat jij geboren was. Kende je het voordat je het zong in deze campagne?

“Ik had het wel eens gehoord, maar nu ken ik de hele tekst en vind ik het geweldig. Ik denk dat het bijdroeg aan de energie – er zit een jeugdigheid en energie in. Zeker op het nummer ‘She Drives Me Crazy’ wil je gewoon losgaan.”

Dat brengt ons bij je album Radical Optimism. Hoe pas je dat toe in het dagelijks leven?

“Ik denk dat het vooral gaat om het omgaan met wat er op je pad komt. Wat er ook gebeurt, er zullen altijd ups en downs zijn. Zolang je een positieve mindset behoudt en zelfs de minder leuke momenten waardeert, leer je ervan. Je groeit het meest als je uit je comfortzone stapt. Er is een radicaal optimistische kant van mij die zegt: ‘het komt wel goed.’ Wat het ook is, het is altijd een les die je leert. Dat principe overal op toepassen, is echt een gamechanger voor me geweest.”

Heb je met al je succes nog tijd om gewoon voor je plezier te gaan winkelen?

“Dat hangt ervan af. Er zijn bepaalde steden waar ik het geweldig vind om te winkelen, zoals Tokio, Parijs of New York. In sommige plekken ga ik vanzelf naar de winkels, maar soms denk ik: oké, wat kan ik nog meer doen? Een restaurant, een museum, een gezellige avond uit? Er zijn voor mij verschillende steden voor verschillende dingen, en ik voel me zo gelukkig dat ik dat allemaal kan doen.”

Dus, je reist licht?

“Alles zit in die ene tas.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door CHANEL (@chanelofficial)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.