Een tekort aan gespreksonderwerpen was er niet deze modemaand. Neem bijvoorbeeld de samenwerking van Kim Kardashian met Dolce & Gabbana, 68 paar tweelingen bij Gucci, een modderstroom bij Balenciaga en Bella Hadid die haar jurk live op de Coperni-runway liet opspuiten. Grote beroemdheden waren er ook genoeg, van Paris Hilton die de show bij Versace afsloot tot Cher die de catwalk bij Balmain betrad en Kate Moss die een verrassingsoptreden maakte bij Bottega Veneta.
Wat er ontbreekt in de lijst? Duurzaamheid. Hoewel de klimaatcrisis urgenter wordt, is het milieu nog steeds geen prioriteit in de mode. Als we afgaan op de shows van lente/zomer 2023, in ieder geval. Al dat gepraat over een reset van de industrie aan het begin van de pandemie is teleurstellend genoeg uitgebleven.
Duurzaamheid in de modemaand
Dat wil niet zeggen dat duurzaamheid volledig afwezig was in de modemaand, hoewel het grotendeels kwam van de usual suspects. De Chloé-show van Gabriela Hearst was geïnspireerd op fusie-energie, een potentieel alternatief voor fossiele brandstoffen volgens hetzelfde proces als in de zon en de sterren. Bij Stella McCartney werd voor het eerst regeneratief katoen, dat in een biodiverse omgeving wordt geteeld, op de catwalk getoond. Ook jongere ontwerpers kozen voor een milieubewuste aanpak. Botter, die vaak de aandacht vestigt op de bedreigingen voor de oceaan, creëerde jurken gemaakt van kelp, terwijl Collina Strada duurzaamheid leuk hield met haar upcyclede ontwerpen geïnspireerd op de monarchvlinder.

Toch was het vooral business as usual, op enkele symbolische gebaren na. Wat is er gebeurd met al die toezeggingen om de koolstofuitstoot te verminderen? Hoeveel van de gebruikte materialen zijn eigenlijk duurzaam ingekocht? Het antwoord is moeilijk te vinden – behalve bij de zeldzame merken die milieu-informatie in hun shownotities opnemen. Als er achter de schermen inderdaad echte vooruitgang qua duurzaamheid wordt geboekt, is de modemaand dan niet het perfecte moment om dat van de daken te schreeuwen?
Olifant in de kamer
Je zou kunnen zeggen dat fashion month in zekere zin gaat over escapisme, maar het gaat ook over creativiteit. Nu de klimaatcrisis zo urgent is, kan de industrie het zich niet veroorloven de olifant in de kamer te negeren. Dankzij de opkomst van Instagram weten we dat er miljoenen ogen op deze merken gericht zijn tijdens de modemaand. Waarom niet het platform gebruiken om de urgentie van de klimaatcrisis te benadrukken? Of nog beter: hoop te bieden voor de aanpak ervan? Welke boodschap zou er zijn uitgegaan als Dolce & Gabbana bijvoorbeeld originele stukken uit hun archief hadden laten zien in plaats van heruitgaven? Of als Balenciaga items uit zijn nieuwe wederverkoopinitiatief had geshowd, in plaats van opzettelijk verkleurde ontwerpen?