“Whaaah!”, gilde fashion director Linda Gümüs Gerritsen over de redactie. Legendarisch modefotograaf Ellen von Unwerth had zojuist toegezegd een serie voor Vogue NL te fotograferen. En wel in Wenen, in het befaamde museum Belvedere, tussen de werken van Gustav Klimt, waarvan een aantal deze kant op is gevlogen voor een tentoonstelling die as we speak in het Van Gogh te zien is. Klimts beeltenissen van vrouwen, die vaak zijn voorzien van bladgoud, zijn wereldberoemd. Hij vernoemde meerdere werken naar zijn muzes, zoals Danaë en Emilie. Zijn bekendste muze, Judith, is het stralende middelpunt van de expo in het Van Gogh Museum.
Female gaze
Onze fotoserie moest een ode worden aan deze vrouwportretten van Klimt. En dan gecombineerd met de female gaze van Von Unwerth. Haar handschrift herken je uit duizenden. De vrouwen op haar foto’s zijn bubbly, sexy, levenslustig. De beelden laten zich soms omschrijven als licht erotisch, net als de schilderijen van Klimt. Von Unwerth vertegenwoordigt met haar werk de typische modefotografie uit de jaren negentig en zeroes: sexy, glamorous en gedurfd.
Tussen de vele mannelijke fotografen die op dat moment de modetop aanvoerden, wist Von Unwerth een geheel eigen en bij uitstek vrouwelijke signatuur te ontwikkelen. Aan haar werk voor talloze vooraanstaande magazines en modehuizen was telkens te zien dat Von Unwerths handen, en haar handen alléén, de camera hadden bediend. Je zag het aan haar beeldtaal: haar modellen kijken niet verleidelijk de lens in om een man te plezieren, nee, eerder om zichzelf te vermaken. Volgens Von Unwerth moet het ontdekken en uiten van je seksualiteit dan ook vooral gepaard gaan met een flinke dosis humor. Ze was daarmee haar tijd ver vooruit. Van Kate Moss tot Naomi Campbell, van Madonna tot Rihanna: ze poseerden allemaal graag voor Von Unwerth en haar camera.