Ik heb een nieuwe muze: Pamela Anderson. Afgelopen september maakte Pam furore bij een modeshow, op de eerste rij bij Vivienne Westwood. Ze verscheen in een gigantische zwarte look zónder make-up ten tonele. Pamela kiest er sinds kort voor om zich niet meer onder een laag botox en plamuur te verbergen. In een getting-ready video voor de Amerikaanse Vogue vertelt ze: “Ik heb het gevoel dat niets de kleding in de weg moet staan en ik wil geen moeite meer doen om het mooiste meisje van de klas te zijn. Dat is vrijheid.”
Yeliz over Vogue december 2023
Er was ook commentaar: waarom moest dit moment zo breed uitgemeten worden op social media, dat een fifty something-vrouw als een fifty something-vrouw op de bühne verschijnt? Waarom vinden we dat niet gewoon normaal? Point taken. Toch vind ík het iets om voor te applaudisseren, want inderdaad, zo gewoon is het niet dat vrouwen boven de vijftig nog au naturel op het grote scherm, bij modeshows of in campagnes verschijnen. Dat Pamela ervoor kiest, is dus zeker te bewonderen. Maar of het daadwerkelijk bijdraagt aan vooruitgang, een inclusievere kijk op wat schoonheid is? Dat zocht schrijver Alja Bakker voor ons uit.
Een ding dat zeker is: de inclusie van oudere vrouwen vierde dit jaar hoogtij. Bij beide modeseizoenen werd die oudere garde van stal gehaald. De terugkeer van de supermodellen op de runway kwam tot een absoluut hoogtepunt. Voorop Naomi, die telkens maar weer uit de coulissen verscheen van vooraanstaande modehuizen, Linda Evangelista die een comeback maakte en twee Vogue-covers sierde, Eva Herzigová die voor Saint Laurent liep, kunstenaarsmuze Kristen McMenamy deed ook weer eens een show en Cindy Crawford en Helena Christensen draaien inmiddels ook weer fashionweeks.