yeliz-over-vogues-septembernummer-fearless-fashion-en-een-nieuwe-modewereld-219835
©Kwabena Appiah-nti

Ineens was daar begin dit jaar de opkomst van de NFT, de non-fungible token. Oftewel: een digitaal eigendomsbewijs van een kunstwerk, kledingstuk, you name it. Daar zagen modehuizen wel heil in. Hermès lanceerde de digitale Birkin, de iconische tas uit 1984, vernoemd naar actrice en stijlicoon Jane Birkin. Andere huizen volgden. Was dit dan het startsein voor een louter digitale modewereld, met dito shows, ontwerpen en belevingen, vroeg iedereen zich af. 

Offline modewereld

Absoluut niet. Tijdens de modeweken in maart werd duidelijk dat we daar nog niet aan toe zijn. Nog nooit waren modejournalisten, inkopers en liefhebbers zo enthousiast dat de shows weer live plaatsvonden. Eindelijk weer de stoffen voorbij zien zwieren, het verhaal van een collectie terugzien in decor en locatie, het brein van de ontwerper vertaald tot in de puntjes. Ontelbaar vaak hoorde ik Vogue-collega’s tegen elkaar zeggen hoe fijn het was dat alles weer offline plaatsvond, dat we alles zonder vierkante ogen konden zien en bespreken.

Wat ook uitvoerig besproken werd, was de toestand in Oekraïne. Midden in de fashion week, op dat moment geland in Milaan, stormde Rusland Oekraïne binnen. Door de invasie rezen vragen als: wat kan de modewereld betekenen? Waar gaat het nu eigenlijk om? 

Mode als platform

Het was voor mijn gevoel de eerste keer dat iedereen begreep dat je elk groot platform, ja, ook dat van de mode – juist van de mode – kunt gebruiken om je stem te laten horen. Armani hield zijn show uit respect voor de getroffenen in totale stilte. Isabel Marant verscheen aan het einde van de catwalk in een geel met blauwe trui, net als veel influencers, en vrijwel direct vonden er gesprekken plaats tussen Oekraïense ontwerpers en modeorganisaties en -magazines, om te kijken hoe wij hen het best kunnen ondersteunen.

De ontroerendste tribute was die in Parijs van Balenciaga’s creative director Demna Gvasalia – zelf ooit gevlucht uit geboorteland Georgië. Hij schreef een emotionele brief en legde die samen met geel-blauwe shirts op de stoelen van de bezoekers. Alsof hij het had voorzien, liet hij modellen een sneeuwstorm trotseren op de catwalk. 

Terug naar de basis

Ontwerpers doken de archieven in om de stukken af te stoffen waar de modehuizen hun reputatie voorgoed mee hadden gevestigd. Klassiekers kregen een update. Even geen schreeuwerige eendagsvliegen op het plankier, maar ontwerpen die de craftmanship en heritage van het huis benadrukken, items die van generatie op generatie doorgegeven worden. Chanel bracht een ode aan tweed, bij Dior keerde de New Look terug en de smoking en de peacoat vierden hoogtij bij Saint Laurent.

Nieuwkomer bij Bottega Veneta, Matthieu Blazy, deed er een schepje bovenop. Hij koos niet alleen voor ontwerpen waar Bottega ooit beroemd mee werd, zoals accessoires van gevlochten leer, maar ook voor doodgewone basics. Hij opende de show met een tanktop en jeans. Gedurfd, als je ‘one of the most anticipated shows’ bent. Geniaal, klonk het uit andere hoek, juist in deze tijd terug naar het alledaagse. De witte tanktop – hét item van dit seizoen – bleek gelukkig van leer. 

Fearless fashion

Onverschrokken je eigen koers varen en je uitspreken pays off. Precies wat we met Vogue ook beogen én promoten. Zo werd het thema van ons allereerste septembernummer geboren: fearless fashion. Het is namelijk fearless op z’n best: in textuurcombinaties, in prints en in kleur, zoals bij Valentino, maar niet schreeuwerig, zonder het overmatige gebruik van logo’s, glitters en poeha. Kiezen voor het bekende, misschien niet supervernieuwende, vergt ballen. Teruggaan naar je kracht, je kern, in een industrie die stuurt op altijd nieuw, altijd anders, altijd groundbreaking. 

Wat ben ik blij dat we precies nu ons allereerste septembernummer lanceren, met topmodel Rianne van Rompaey als onze coverster. Het is alweer een poos geleden dat ze op een Nederlandse cover neerstreek, want inmiddels prijkt ze op menig internationaal magazine, loopt ze elk seizoen tig shows en doet ze de grootste campagnes. Ze is vastgelegd door niemand minder dan fotograaf Viviane Sassen, die voor het eerst voor Vogue NL fotografeert. Twee Nederlandse vrouwen die het platform dat ze hebben gebruiken om de wereld visueel en inhoudelijk een stukje mooier te maken. 

Hopelijk betekent dit alles wél het startsein voor een nieuwe modewereld, met meer oog voor al dat moois uit die bijzondere breinen van ontwerpers, dat jarenlang meegaat en in ons geheugen gegrift zal staan. 

Love,

Yeliz Çiçek

Editor-in-chief

Het septembernummer van Vogue Nederland ligt vanaf 25 augustus in de winkels en is hier online te bestellen.