emily-ratajkowski-bewijst-met-haar-jurk-dat-de-tomato-girl-summer-meer-is-dan-een-trend-304637
©Getty Images

Als we iemand als de grondlegger van de tomato girl summer moeten aanwijzen, dan is het wel Andy Warhol. De kunstenaar beschilderde al in 1962 de blikjes tomatensoep van Campbell’s, en in 1966 profiteerde het bedrijf (nogmaals) van Warhols populariteit met de productie van een jurkje dat was gezeefdrukt met de blikjes. Zestig jaar geleden zou niemand hebben kunnen bedenken dat die samenkomst van kunst en consumentisme zou leiden tot een populaire TikTok-trend, die vooral vorig jaar een hit was. Al belooft het ook dit jaar een tomato girl summer te worden, als we naar Emily Ratajkowski in haar tomatenjurk kijken.

Emily Ratajkowski in een tomatenjurk

Nog meer tomato girls door de jaren heen? Inès de La Fressange, die Jean-Charles de Castelbajacs lente/zomer 1984-presentatie afsloot in een mouwloze jurk in de vorm van een Campbell’s-soepblik. Of denk aan de modellen op Dolce & Gabbana’s lente/zomer 2017-catwalk, die jurken droegen die op gepelde Siciliaanse tomaten leken.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De recentste belichaming van de tomato girl is echter Emily Ratajkowski, in een asymmetrische tomatenjurk van Miaou, waarin het model begin deze week werd gefotografeerd. Ze droeg de zijden slipdress – met een soort knip-en-plak-print van ingeblikte tomaten – met groene Reebok Club C 85-sneakers. (Ratajkowski heeft een voorliefde voor het stylen van jurken met sneakers.)

Roem als handelswaar

Ook zijn er overeenkomsten tussen Warhol en Ratajkowski’s als het aankomt op het maken van beelden. In lijn met het bekende Marilyn Monroe-werk van de kunstenaar uit 1962 – een zeefdruk waarin hij het beeld van het Amerikaanse icoon honderden keren herhaalde in een rasterachtige formatie – deelt het model beelden van zichzelf op een vergelijkbare manier: scroll vluchtig over haar Instagrampagina en je ziet haar gezicht in honderden digitale vierkantjes.

Ze weten bovendien allebei dat beroemdheden massaal ‘geconsumeerd’ worden – een beetje zoals tomaten in blik. Zo schreef Ratajkowski in haar boek in 2021: “Ik ben het levende bewijs van een vrouw die bekend is geworden door zichzelf en haar imago te commercialiseren. Ik heb een platform opgebouwd, waar ik beelden van mezelf en mijn lichaam deel. Hierdoor heeft mijn lichaam en vervolgens mijn naam bekendheid verworven.”

Emily Ratajkowski draagt een tomatenjurk in New York
©Getty Images

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.