Er is nogal wat lef nodig om op de rode loper een JW Anderson-jurk te dragen die eruitziet als een goudvis die in een plastic zak zwemt. Of een zwarte Miu Miu-bodysuit zonder broek of rok, maar met spichtige zwarte pumps. Of een hoge hoed, geruite overjas en Cartier Paris-zakhorloge uit 1914, een ode aan de 19e-eeuwse New Yorkse socialite Evander Berry Wall. Maar acteur Emma Corrin, bekend van The Crown, doet het gewoon.
Gevestigde mode-lieveling
“We moedigen elkaar aan om domme dingen te doen”, lacht Emma Corrin, verwijzend naar diens relatie met celebritystylist Harry Lambert, die sinds 2020 samenwerkt met de ster. De in Norwich geboren Lambert is ook het creatieve brein achter de garderobes van Eddie Redmayne en Harry Styles, en heeft samengewerkt met merken als Gucci, SS Daley en Harris Reed. De rode loper-relatie van het duo – nooit traditioneel, gezaghebbend of didactisch, altijd nieuwsgierig, experimenteel en speels – heeft Corrins reputatie als mode-lieveling alleen maar versterkt.
Van catwalk tot rode loper
Na diens rol in Orlando in het Londense Garrick Theatre – Neil Bartlett’s versie van Virginia Woolf’s genderfluïde en tijdverspringende roman – verruilde Corrin het toneel voor de Parijse catwalks. Eerder deze maand sloot ze de herfst/winter 2023-show van Miu Miu af in een fonkelende gouden broek, satijnen muiltjes en een beige rolkraag. Modieuze stof tot nadenken misschien, ter inspiratie voor de toekomstige rode loper-momenten van Corrin – laatst kwam namelijk het nieuws naar buiten dat hen zal toetreden tot de cast van Robert Eggers’ horrorfilm Nosferatu, én dat Corrin het nieuwste lid is van de Deadpool-familie.
“Het voelt niet als werk, het voelt alsof we plezier hebben”, vertelt Lambert. Vogue-redacteur Naomi Pike spreekt het duo en komt meer te weten over het creatieve proces van Corrin en Lambert, het idee van een revolutie op de rode loper en wat volgens de twee de opvallendste looks zijn die het duo tot nu toe neerzette.