kan-exotisch-leer-ooit-ethisch-verantwoord-zijn-volgens-gabriela-hearst-wel-324695
©GoRunway

De mode-industrie stapt steeds vaker af van exotisch leer, vanwege de zorgen over de inhumane behandeling van dieren. In de afgelopen jaren hebben Chanel, Burberry en Marc Jacobs allemaal het gebruik van krokodillenleer, slangenleer en struisvogelleer in hun producten verboden. Het kwam dan ook als een verrassing toen Gabriela Hearst – die bekendstaat om haar inzet voor duurzaam en ethisch verantwoord produceren – exotisch leer introduceerde in haar lente/zomer 2025-collectie, afkomstig van het in Florida gevestigde bedrijf Inversa. Hoe zit dat?

Kan exotisch leer ooit ethisch verantwoord zijn?

“Ik ontmoet voortdurend start-ups, maar ik was zo onder de indruk van wat Inversa doet”, vertelt Gabriela Hearst aan Vogue. De ontwerper toonde in haar lente/zomer 2025-collectie een pump en een slingback gemaakt van pythonleer. “Het is een gamechanger – het leer heeft daadwerkelijk een positieve impact op ecosystemen.”

Dat komt doordat Inversa’s exotische leersoorten afkomstig zijn van diersoorten die extreme schade toebrengen aan de ecosystemen waarin ze leven. Het pythonleer is bijvoorbeeld afkomstig uit de Greater Everglades in Florida, waar niet-inheemse pythons de populatie van sommige inheemse diersoorten met maar liefst 90 procent doen afnemen. Het bedrijf helpt naar eigen zeggen bij de bescherming van 460 dieren die elke lange python van vier meter in zijn leven opeet, en bij de overlevingskansen van 39 bedreigde diersoorten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“Wanneer je een bedreigende diersoort (niet te verwarren met bedreigde diersoort, red.) introduceert in een ecosysteem, wordt het evolutionaire proces binnen de inheemse populatie verstoord”, legt Aarav Chavda, medeoprichter en CEO van Inversa, uit. Dat betekent dat de prooidieren niet weten dat uitheemse diersoorten een bedreiging voor ze vormen en dat de roofdieren niet weten dat ze een potentiële prooi zijn. Aangezien het voornamelijk een probleem is dat door mensen wordt veroorzaakt (bijvoorbeeld door het houden van huisdieren die dan ontsnappen of het vervoeren van dieren per boot), is het volgens Chavda ook onze verantwoordelijkheid om het probleem aan te pakken.

De tekst gaat door onder de afbeelding.

Gabriella Hearst lente/zomer 2025-show
©GoRunway

Het probleem is groter dan men beseft

Een ander voorbeeld, naast de pythons? Inversa helpt ook bij het aanpakken van zilvervisjes in het stroomgebied van de Mississippi en koraalduivels in de Caribische Zee. Dit laatste geval inspireerde Chavda zelfs om zijn bedrijf te starten. “Ik duik al mijn hele leven en ik heb koraalriffen langzaam zien afsterven op een pijnlijke, dramatische manier”, zegt hij. “Niemand deed iets aan de koraalduivels, die ongeveer 80 procent van de koraalriffen waarop ze verschijnen binnen vijf weken doden.”

Inmiddels heeft Inversa al vijftigduizend bedreigende soorten geruimd, volgens strikte ethische normen. Maar het bedrijf heeft nog grotere ambities. “We streven naar de vijfhonderdduizend, en daarna naar de vijf miljoen, omdat het probleem zoveel groter is dan dat men beseft.” Chavda merkt tot slot op dat de bedreigende soorten, die in verband worden gebracht met 60 procent van de uitstervende diersoorten, een van de belangrijkste oorzaken is van de achteruitgang van de biodiversiteit op aarde.

De toekomst van pythonleer

Hearst merkt op dat er wat uitdagingen zijn bij het importeren en exporteren van exotisch leer. Daarom zullen de schoenen gemaakt van pythonleer van het merk in eerste instantie direct-to-consumer zijn. Maar Inversa is klaar om op te schalen. “Ik denk dat we eerder zonder schoenen komen te zitten dan zonder problemen, helaas”, zegt Chavda over het vermogen van het bedrijf om een massapubliek te bereiken. “We willen aan zoveel mogelijk mensen laten weten dat er hier geen sprake van trade-off is.”

Inversa zet op deze manier het gesprek over exotisch leer op zijn kop. “We noemen onszelf niet voor niets ethische exoten”, concludeert Chavda. “Er zijn maar weinig andere manieren om zo’n enorme impact te hebben, gewoon door een schoen te kopen.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.