Toen Ester Manas een Instagram DM ontving van Ditte Reffstrup, creative director van Ganni, na de eerste catwalkshow van haar merk in 2021, dacht ze dat het nep was. “Ik was geschokt”, vertelt de Franse ontwerper Vogue via Zoom vanuit haar studio in Parijs. “Ik reageerde eerst niet, omdat ik dacht dat het niet echt kon zijn.”
Ganni x Ester Manas
Ondanks de valse start voelden de twee vrouwen een onmiddellijke connectie toen ze elkaar uiteindelijk ontmoetten. “Na vijf minuten wist ik dat het een goede samenwerking zou zijn. We respecteren elkaar allebei”, zegt Reffstrup vanuit het hoofdkantoor van Ganni in Kopenhagen.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De tiendelige capsulecollectie is perfect voor iedereen die momenteel hun zomervakantie aan het plannen is. De collectie is geïnspireerd door de vakantielooks na een stranddag. “We wilden echt het gevoel creëren van wanneer je de hele dag op het strand bent geweest of bij het zwembad heb gelegen, en je ernaar uitkijkt om uit te gaan”, beschrijft Reffstrup. “Dat gevoel is een van de dingen die ik het meest koester wanneer ik op vakantie ben.”
Inclusiviteit
Door de handtekeningen van beide merken te combineren, zijn er slinky jurken met ruches in aquablauw en wijnrood, evenals badkleding met de kenmerkende gekruiste halslijn van Ester Manas. “Het was leuk omdat er veel overeenkomsten in onze stijlen zijn, dus het was erg organisch”, legt Balthazar Delepierre, mede-oprichter en ontwerper van Ester Manas, uit over de samenwerking. “We delen allebei een grote interesse in kleur”, voegt Manas eraan toe.
Natuurlijk was de inclusiviteit op het gebied van maten een belangrijk onderdeel van de capsulecollectie. De collectie is beschikbaar in de maten EU 32 tot en met 52. Tijdens hun eerste ontmoeting vertelde Manas Reffstrup over hoe ze tijdens haar tijd op de modeschool de weerstand voelde toen ze probeerde plus-size modellen te casten voor een show. “Mij werd verteld: ‘Ze moet écht mooi zijn als ze big is'”, herinnert Manas zich. Het is een verhaal dat resoneerde met Reffstrup, die zegt dat ze vaak het gevoel heeft dat mode “geen zeer inclusieve industrie is”.