Toen Ganni de ambitieuze doelstelling formuleerde om tegen het einde van 2023 geen nieuw leer meer te gebruiken, wist het Deense cultmerk dat het een grote uitdaging zou worden. “Mensen hebben nog steeds het gevoel dat leer luxe is”, vertelt creatief directeur Ditte Reffstrup aan onze collega’s van de Britse Vogue.
Nadat Ganni ontdekte dat het materiaal een grote vervuiler is, besloten het merk het gebruik van nieuw leer volledig af te schaffen – hoewel het slechts zeven procent van hun collecties uitmaakt. “Voor ons is het gewoon een kwestie van onze ecologische voetafdruk verkleinen”, legt oprichter Nicolaj Reffstrup uit. Het merk wil de absolute uitstoot tegen 2027 met 50 procent verminderen, zonder hulp van koolstofcompensatie. “Je moet gewoon kijken naar de middelen die je hebt om dat doel te bereiken, en het uitfaseren van leer ligt voor de hand”, voegt hij eraan toe.
Ganni lanceert nieuwe vegan tas
Daarom stapt Ganni de afgelopen twee jaar steeds vaker over op alternatieven voor leer, zoals Mylo, gemaakt van mycelium (of paddestoelwortels), en Vegea, gemaakt van druivenafval. Nu introduceert het een nieuw veganistisch leer in de mix: Ohoskin. Dit minder milieubelastende materiaal wordt gemaakt van sinaasappel- en cactusafval uit de voedings- en beautyindustrie, in combinatie met gerecycled plastic, en wordt gebruikt voor de nieuwste vegan tas van Ganni, de ‘Bou’. Vernoemd naar de dochter van de Reffstrups, Betty Lou.
“Het was echt belangrijk dat we een materiaal hadden dat een luxe leergevoel had”, zegt Ditte over de aantrekkingskracht van Ohoskin. “Ons inkoopteam heeft een test gedaan, en het was heel moeilijk om te zien dat het geen echt leer was. Veel mensen lukte het niet een verschil te zien.” Duurzaamheid was een andere grote factor: het team deed een slijtagetest met Ohoskin en ontdekte dat het net zo goed, en in sommige gevallen beter, presteerde dan conventioneel leer.