het-seizoen-van-de-sexy-grijze-muis-vogues-yeliz-over-de-trend-van-het-najaar-265466
©Aicha Abdoun

Je zal wel denken: wat is dit voor kop, maar dit is mijn samenvatting van de herfst/winter 2023-collecties. Ik zag op de catwalk veel grijze ontwerpen voorbijkomen die ik in twee categorieën kan opdelen: de kantoormuis en de sexy muis. Beide vond ik even oogstrelend.

Grijze muis-trend

Nu is het vooruitzicht op nog zo’n grijze, grauwe winter als de vorige niet iets om blij van te worden, maar de grijze ontwerpen zijn dat wel. Modejournalist Fiona Hering noemt het dove grey, zodat het in elk geval wat gezelliger klinkt dan ‘duifgrijs’. Bij Prada was het een ware grijze muizenparade; anderen, zoals Bottega Veneta, Dries Van Noten en Fendi, deden het subtieler. Iets later, bij coutureweek, werd het oordeel geveld: grijs is dé kleur van het najaar. Daar showde de Amerikaanse ontwerper Thom Browne namelijk een compleet grijze collectie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

We vroegen modejournalist Alja Bakker onderzoek te doen naar de kleur van het seizoen en de comeback van de grijze muis. “Ik weet niet of ik het als een compliment moet zien, dat jullie dit stuk hélemaal iets voor mij vinden”, aldus Alja. Toch beet ze zich erin vast, et voilà: een analyse van de trendkleur van het seizoen, die veel meer een statement bleek dan op het eerste gezicht deed vermoeden. Naast de kleur grijs waren de ontwerpen degelijk, chic en stijlvol, wat ik zou omschrijven als looks voor de luxe kantoormiep. Mijn take-outs: een grote vierkante blazer zoals bij Saint Laurent, overal een dikke zwarte panty onder zoals bij Salvatore Ferragamo en een grijze maillot dito trui en een mantel eroverheen. Ik word er gelukkig van. 

Alles minuscuul

Daarnaast zagen we ook het andere uiterste: Gucci zette de toon en opende de show met een kristallen beha, met Gucci-tepelbedekkers. Ook bij andere modehuizen was stof aan de bovenkant ver te zoeken. Als het er wel was, dan was het doorschijnend of van enkele centimeters. De alles-minuscuul-trend zet zich blijkbaar nog even door in de winter. Dat voelt bevrijdend en van deze tijd. Met tepelbedekkers naar kantoor? Why not. Dat wil niet zeggen dat je niet een berg aan geweldige ideeën voor het bedrijf hebt. 

Felice op de cover

Op al die runways zagen we keer op keer hetzelfde gezicht voorbijkomen: onze Felice Nova Noordhoff. Neerlands trots en een van de meest geboekte modellen van het moment. Ze heeft geen twee gezichten, maar ontelbaar veel. Het idee werd precies daar, tijdens de modeweken, geboren om Felice op verschillende manieren te portretteren voor ons September Issue.

Dat legden we met het volste vertrouwen in handen van het legendarische Italiaans/Zwitserse fotografenduo Luigi & Iango met twee magische, haast museumwaardige series als uitkomst. Vindt Felice zelf ook: “Luigi & Iango halen altijd iets uit mij waarvan ik niet wist dat het in me zat. Voor deze shoot was dat mijn inner Linda Evanglista.” Daarnaast vroegen we fotograaf Paul Bellaart Felice nóg eens vast te leggen, hier in Nederland, met haar familie. Back to the roots, om de ware Felice te leren kennen. 

Love,

Yeliz Çiçek

Editor-in-chief

Het septembernummer van Vogue Nederland ligt vanaf 24 augustus in de winkel en is hier online te bestellen.