Je zal wel denken: wat is dit voor kop, maar dit is mijn samenvatting van de herfst/winter 2023-collecties. Ik zag op de catwalk veel grijze ontwerpen voorbijkomen die ik in twee categorieën kan opdelen: de kantoormuis en de sexy muis. Beide vond ik even oogstrelend.
Grijze muis-trend
Nu is het vooruitzicht op nog zo’n grijze, grauwe winter als de vorige niet iets om blij van te worden, maar de grijze ontwerpen zijn dat wel. Modejournalist Fiona Hering noemt het dove grey, zodat het in elk geval wat gezelliger klinkt dan ‘duifgrijs’. Bij Prada was het een ware grijze muizenparade; anderen, zoals Bottega Veneta, Dries Van Noten en Fendi, deden het subtieler. Iets later, bij coutureweek, werd het oordeel geveld: grijs is dé kleur van het najaar. Daar showde de Amerikaanse ontwerper Thom Browne namelijk een compleet grijze collectie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
We vroegen modejournalist Alja Bakker onderzoek te doen naar de kleur van het seizoen en de comeback van de grijze muis. “Ik weet niet of ik het als een compliment moet zien, dat jullie dit stuk hélemaal iets voor mij vinden”, aldus Alja. Toch beet ze zich erin vast, et voilà: een analyse van de trendkleur van het seizoen, die veel meer een statement bleek dan op het eerste gezicht deed vermoeden. Naast de kleur grijs waren de ontwerpen degelijk, chic en stijlvol, wat ik zou omschrijven als looks voor de luxe kantoormiep. Mijn take-outs: een grote vierkante blazer zoals bij Saint Laurent, overal een dikke zwarte panty onder zoals bij Salvatore Ferragamo en een grijze maillot dito trui en een mantel eroverheen. Ik word er gelukkig van.