van-de-opkomst-van-stille-luxe-tot-de-barbiecore-explosie-dit-zijn-de-grootste-modemomenten-van-2023-279970

In een jaar vol opmerkelijke gebeurtenissen maakten we ook heel wat opmerkelijke modemomenten mee. Van onverwachte verschijningen tot eerbetonen aan iconen en van revolutionaire comebacks tot opmerkelijke stijlstatements. Dit jaar heeft de modewereld ons betoverd, geïntrigeerd en verrast op manieren die we nooit hadden kunnen voorspellen. We blikken terug op de grootste modemomenten die 2023 ons bracht.

Jaar in een notendop

Kylie Jenner verraste vriend en vijand met een gigantische leeuwenkop op haar jurk tijdens de coutureshow van Schiaparelli en Rihanna stal de show in een rood ensemble van Alaia tijdens de Super Bowl. Het Met Gala bracht een eerbetoon aan wijlen Karl Lagerfeld. En over ontwerpers gesproken: voor modehuizen was 2023 hét jaar van de stoelendans onder creatief directeuren. Dan hebben we natuurlijk nog de opkomst van stille luxe, geïnspireerd door de hitserie Succession, de bruiloft van Sofia Richie, maar ook door Gwyneth Paltrows courtroom fashion. Of de uitbundige tegenhanger: Margot Robbies Barbie-tour waarvoor outfits van de iconische pop tot leven kwamen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

2023 was ook het jaar van de comebacks: The Supers kwamen terug, net als Daria Werbowy en Phoebe Philo. Missen we dan nog iets? Genoeg, kan ik je zeggen. De Tabi-thief die TikTok in zijn greep hield, of de paus in een pufferjacket, bijvoorbeeld. We zetten alle momenten op een rij.

Grootste modemomenten van 2023

Kylie Jenners leeuwenkop

Al in de eerste maand van het jaar wist de jongste Jenner alle ogen op haar gericht te krijgen. Kylie Jenner zat op de eerste rij tijdens de coutureshow van Schiaparelli in Parijs, maar deed dit niet alleen: ze droeg een enorme 3D, faux leeuwenkop met zich mee. Haar look verdeelde de meningen – vooral op social media. Toch is Schiaparelli, het modehuis dat uiteraard verantwoordelijk is voor de look, zeker niet onbekend met shocking ontwerpen – met dieren in het bijzonder.

Oprichter Elsa Schiaparelli werd in de vorige eeuw al gezien als een radicale ontwerper. Zo maakte ze in de jaren vijftig een sweater met een gigantisch insect erop, en werkte ze samen met surrealistisch kunstenaar Salvador Dalí aan een kreeftenjurk. Daarnaast staat Schiaparelli bekend om haar 3D-sculpturen. Met deze look lijkt het modehuis de twee elementen te hebben gecombineerd. De uitkomst is een gevalletje hate it or love it.

Kylie Jenner schiaparelli 2023
©Jacopo Raule/Getty Images
1/9
Native Share

Rihanna’s Superbowl-optreden

Het Superbowl-optreden van Rihanna is op alle fronten een memorabel moment van 2023. Niet alleen maakte ze een langverwachte comeback als het gaat om muziek, ook kondigde ze haar tweede zwangerschap aan. En dan hebben we het nog niet eens over haar look gehad.

Rihanna droeg een rood pak met een borstschild van Alaia – een high fashion-accessoire waar menig celebrity in de ban van is. Ze combineerde de look met een paar sneakers van MM6 Maison Margiela x Salomon (die ze zelf kocht, volgens Salomons global brand director Benjamin Aïdan). De opvallende rode outfit kwam maanden later nog in vele vormen terug, namelijk als een van de populairste Halloweenkostuums van het jaar, met uiteraard de witte ‘marshmallow’-pakken van haar dansers voor een groepskostuum.

rihanna superbowl
©Gregory Shamus/Getty Images
2/9
Native Share

De paus in een pufferjas

De foto dook uit het niets op en was meteen overal: Paus Franciscus gekleed in een witte pufferjas. Waar in eerste instantie werd gedacht dat zijn traditionele jurk een coole upgrade had gekregen, bleek al snel dat kijkers in het ootje waren genomen. De foto werd gegenereerd door het AI-programma Midjourney, dat tekstaanwijzingen gebruikt om realistische beelden te creëren.

De look verkreeg zoveel aandacht dat de paus tijdens een conferentie in het Vaticaan indirect reageerde op de foto. Hij vroeg makers die “deze technologieën ontwikkelen om ethisch en verantwoord te handelen.” De pope-foto werd daarom niet alleen een groot modemoment vanwege de look zelf, maar ook vanwege de discussie over de vooruitgang van digitale technologie en de invloed die het kan hebben op de mode-industrie en media.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by CNN Style (@cnnstyle)

Gwyneth Paltrows court fashion

Dat Gwyneth Paltrow terecht stond voor een ski-ongeluk was al een opmerkelijk moment van 2023, maar op social media werden vooral haar looks in de rechtszaal onder de loep gelegd. Het oordeel? Paltrow paste een flink staaltje court fashion toe. Hierbij werd de beroemdheid gestript van haar glamoureuze uiterlijk. Uitbundige make-up en accessoires maakten plaats voor een bescheiden no-make-up-make-uplook en ingetogen kledingstukken als coltruien, grijze pakken en hooggesloten zwarte jurken. Stiekem was de Goop-ondernemer haar tijd vooruit, want niet veel later verscheen menig celebrity in sobere looks die we nu kennen onder de noemer ‘stille luxe’.

Gwyneth Paltrow court fashion
©Rick Bowmer-Pool/Getty Images
3/9
Native Share

Het Sofia Richie-effect

Plotseling was daar de bruiloft van het jaar: die van Sofia Richie met Elliott Grainge. Een tikkeltje onverwachts was het zeker, aangezien Richie tot dat moment vooral bekend stond als dochter van, zusje van en zelfs ex-vriendin van (Justin Bieber). Maar wellicht droeg het onverwachte element juist bij aan de hype rond Sofie Richie – al hielpen haar drie custom bruidslooks van Chanel uiteraard ook mee. Ineens werd gesproken van het Sofia Richie-effect, waarbij iedereen zich wilde kleden als de jonge celeb. Haar stijl neigt naar old money: een manier van kleden die wordt geassocieerd met individuen die afkomstig zijn uit families met generatieve rijkdom en status. Het belichaamt elegantie en verfijning en bestaat voornamelijk uit klassieke silhouetten van gevestigde modehuizen.

Maar waarom werd er vooral naar Sofia Richie gekeken om deze look na te bootsen? Dat is omdat we de dochter van Lionel Richie in de spotlight zagen opgroeien en getuige waren van een tiener die nog op zoek was naar een stijl en vervolgens evolueerde in een jonge, getrouwde vrouw met een tot in de puntjes verzorgde look. Het Sofia Richie-effect belichaamt eigenlijk het idee dat als zij zo kan veranderen, iedereen dat kan.

Met Gala bracht ode aan Karl Lagerfeld

Het Met Gala 2023 stond in het teken van de ongelooflijke erfenis van de overleden ontwerper Karl Lagerfeld, dus het was geen verrassing dat veel van de aanwezigen ervoor kozen zijn werk te eren met hun looks. Dat eerbetoon uitte zich niet alleen in het gebruik van parels, strikken en tweed, maar ook een ode aan de kat van Lagerfeld, Choupette. Zo droeg Doja Cat katachtige protheses en een furry ‘staart’ en verscheen een gigantische kat op de witte loper. Wie in dat pak zat? Dat was uiteraard Jared Leto, die wel van een stunt houdt tijdens het modegala van het jaar.

met gala 2023
©Getty Images
4/9
Native Share

Jane Birkin overleden

In 2023 verloor de modewereld ook een stijlicoon: Jane Birkin overleed op 76-jarige leeftijd. Birkin werd bekend om haar zangkunsten en acteerwerk, maar misschien nog wel meer om haar moeiteloze elegantie. Met haar chique je ne sais quoi-stijl werd ze een gewilde muze voor modeontwerpers – Frans modehuis Hermès vernoemde zelfs een tas naar haar. Voor haar dood kampte Birkin al enige tijd met gezondheidsproblemen. Zo kreeg ze eerder de diagnose leukemie en volgde in 2021 een lichte beroerte.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jane Birkin (@janebirkinoff)

‘Succession’ en stille luxe

Stilletjes als de trend zelf is, kwam quiet luxury langzamerhand op in 2023. Gwyneth Paltrow liet het al tijdens haar rechtszaak zien, maar het was een ander popculture moment waardoor we niet meer om de trend heen konden: het laatste seizoen van de hitserie Succession. De stealth-wealth power dressing van Shiv Roy in de serie belichaamde perfect de kenmerken van stille luxe, met minimalistische kleding, verfijnde pasvormen en smaakvolle, maar ingetogen accessoires. Al snel pasten veel real life stijliconen de trend toe, met Jennifer Lawrence als aanvoerder.

stille luxe succession Jennifer lawrence
©HBO, Getty Images
5/9
Native Share

Van Tomato Girl Summer tot Tabi-swiper op TikTok

Modemomenten gebeuren allang niet meer exclusief op de runway of in de wereld van beroemdheden. Op TikTok vliegen de trends, aesthetics en cores je om de oren. We noemen: Mermaidcore, Balletcore en zelfs Bimbocore. En 2023 was ook het jaar van de tomato girl summer vol sexy, vrouwelijke, vrolijke looks. Maar behalve de vluchtige trends waarvan er iedere dag een nieuwe werd geboren, was er één moment op TikTok dat zowel trendsetters als roddelliefhebbers op het puntje van hun stoel kreeg: de Tabi-swiper. Korte recap: er was een date, er waren Tabi’s, er was een diefstal, een geheime vriendin en er kwam uiteindelijk een confrontatie. Het hele verhaal lees je hier uitgebreid terug.

Margot Robbie bracht Barbie tot leven

In 2023 werd Margot Robbie officieel de ambassadeur van Barbiecore. De actrice speelde de hoofdrol in de blockbuster Barbie en verscheen tijdens haar perstour in outfits die iconische Barbielooks uit verschillende tijdperken nabootsten. Samen met haar stylist Andrew Mukamal zorgde ze voor een overdaad aan slip-on muiltjes, minirokken en heel veel roze. Zo was Margot de ene keer de ‘day to night’ pop uit 1985, gehuld in een roze power suit van Versace met een fonkelende telefoon, een witte fedora en Manolo Blahnik-pumps. En de andere keer ging ze gekleed als ’totally hair’ Barbie uit 1992, met gekruld lang haar, een mini-jurk van Emilio Pucci met print, felroze pumps en fluoriserend roze oorbellen met Chanel-logo.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Andrew Mukamal (@andrewmukamal)

Stoelendans creatief directeuren 

2023 was ook het jaar van de stoelendans van creatief directeuren. Veel ontwerpers stopten dit jaar bij het modehuis dat zij leidden. In één adem: Louise Trotter verliet Lacoste, Jeremy Scott stopte na tien jaar bij Moschino, Bruno Sialelli ging weg bij Lanvin, Charles de Vilmorin bij Rochas, Gabriela Hearst bij Chloé, Walter Chiapponi bij Tod’s, Sarah Burton bij Alexander McQueen, Nicola Brognano bij Blumarine en het contract van Ludovic de Saint Sernin eindigde al na één seizoen bij Ann Demeulemeester.

Welke ontwerpers een nieuw tijdperk tegemoet gaan bij modehuizen? Sabato de Sarno schoof achter het stuur van Gucci, Peter Hawkings nam het roer over van Tom Ford, Pharrell Williams werd creatief directeur van de mannenmode van Louis Vuitton, Seán McGirr bij Alexander McQueen, Chemena Kamali bij Chloé, Walter Chiapponi bij Blumarine, Stefano Gallici bij Ann Demeulemeester, Matteo Tamburini bij Tod’s, Alessandro Vigilante bij Rochas en Peter Do maakte zijn debuut bij Helmut Lang. Lanvin koos voor een nieuwe strategie, waarbij de creatief directeur ieder seizoen wisselt. De eerste directeur die een capsulecollectie zal ontwerpen voor het Franse modehuis is Future. Davide Renne verving Jeremy Scott bij Moschino, maar overleed tragisch genoeg in de eerste weken van zijn nieuwe functie.

Gabriela Hearst vertrok bij Chloé, Pharrell Williams werd creatief directeur mannenmode bij Louis Vuitton.
©Getty Images
6/9
Native Share

Daria Werbowy voor Gucci 

In de jaren zeroes was Daria Werbowy overal. Het model heeft het record voor het openen en sluiten van de meeste shows in één seizoen op haar naam staan, ze stond meermaals op de cover van Vogue Italia, tekende een contract met Lancôme en sierde de campagne van Prada. Jaren later nam haar populariteit niet af, toch koos Werbowy er in 2016 voor om haar modellencarrière aan de wilgen te hangen.

Ze wilde haar dromen najagen in de fotografie en zeilen, om haar terug te halen moest je van goede huizen komen. Toch kregen fans een sprankje hoop toen Phoebe Philo haar eigen merk aankondigde (daarover later meer). Daria was een van Philo’s muzes in haar tijd bij Celine, dus zou een gezamenlijke terugkeer voor een mooi full circle moment zorgen. De voorspelling dat Werbowy terugkwam, kwam uit. Toch was het niet voor Philo; het was Sabato de Sarno die haar zover kreeg, en wel voor zijn eerste campagne voor Gucci. Hiermee werd de toon van het nieuwe tijdperk van het Italiaanse modehuis meteen gezet.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by GUCCI (@gucci)

Terugkeer van The Supers

Over een terugkeer gesproken: wie ook een modellencomeback maakten, zijn dé supermodellen uit de jaren tachtig. Individueel waren Linda, Naomi, Christy en Cindy nooit echt weg, maar dit jaar beleefden ze veel gezamenlijke grote momenten. Zo stonden The Supers op de cover van het septembernummer van de zowel de Britse als Amerikaanse Vogue en documenteerde de Apple TV+-serie The Super Models hun opkomst in de industrie. En niet alleen de fab four stond volop in de schijnwerpers; ook Claudia Schiffer maakte een terugkeer naar de catwalk, tijdens de SS24-show van Versace.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by British Vogue (@britishvogue)

De no pants-look nam over

Al in het begin van 2023 werd de modewereld wakker geschud met een nieuwe look op de runway: blote benen. Nu is dat niet zo heel bijzonder, maar dit keer verschenen de benen niet onder korte rokjes of jurken. In plaats daarvan droegen modellen, nou ja, vrijwel niets. Op de catwalk kwam de ene na de andere onderbroek of hotpants voorbij. Een leuke afwisseling voor alle draagbare trends die we de afgelopen periode hebben gekregen, maar mooi niet dat we dit op straat zien, zou je denken. Toch besloten meerdere beroemdheden en stijlmensen hun broeken dit jaar thuis te laten. Zo bracht Emma Corrin de beruchte no pants-look van Miu Miu naar Venetië tijdens het filmfestival. Weer eens iets anders dan een Old Hollywood-jurk.

Emma Corrine Venetië no pants
©Getty Images
7/9
Native Share

Beyoncé beleefde een bomvol modejaar

Was 2023 het jaar van Beyoncé? Dat kunnen we wel stellen, al is het alleen al op outfitgebied. Tijdens haar 57 shows tellende tournee trad Beyoncé op in de ene couturecreatie na de andere. Niet alleen sloten haar looks perfect aan bij het ballroomgeluid van Renaissance, ook bracht ze regelmatig een ode aan de locatie van het optreden door een outfit van een ontwerper uit het desbetreffende land te dragen. Zo droeg ze in Amsterdam een adembenemende look van Iris van Herpen. Haar tour kreeg trouwens over all een Nederlands tintje: de outfits van de crew werden namelijk ontworpen door Daily Paper. Van dit merk droeg Bey ook een outfit tijdens haar optreden in Warschau.

Waar de zangeres de tijd vandaan haalde, weten we niet. Maar dit jaar bracht Beyoncé ook nog een gezamenlijke couturecollectie uit met Balmain: een ‘playlist’ van zeventien looks, allen geïnspireerd op een nummer van het album Renaissance. Dat Bey dit jaar plezier had met mode, is wel duidelijk.

beyonce iris van herpen amsterdam
©Getty Images
8/9
Native Share

Phoebe Philo lanceert eigen merk

Hadden we al gezegd dat 2023 het jaar was van de comebacks? Als er een is waar stijlfans met een rich mom aesthetic met smart op wachtten, was het wel de terugkeer van Phoebe Philo. Vooral nadat ze al in 2021 bekendmaakte een eigen merk te lanceren. De ontwerper was enorm geliefd als creatief directeur van Céline, totdat zij in 2017 stopte en besloot zich te focussen op het moederschap. Veel merken wisten het gat te vullen met waardige alternatieven – denk aan Khaite of The Row, maar de universele mening was toch wel dat Phoebe onvervangbaar is. (Alleen al te zien aan de populariteit van het Instagramaccount @oldceline dat een ode brengt aan het Philo-tijdperk bij het Franse modehuis).

En dus was het na veel teasen eindelijk zover: Phoebe Philo lanceerde in oktober haar gelijknamige label met luxe items. Haar eerste twee drops omvatten jassen met grote, ronde schouderlijnen, broeken met de perfecte pasvorm en hoge hakken met franjes. Ondanks het prijskaartje waren critici lyrisch, want na zes Philo-loze jaren is in een tijd waarin met name (witte) mannen aan het roer staan van modehuizen, de female gaze maar wat welkom.

Collectie Phoebe Philo
©Courtesy of Phoebe Philo
9/9
Native Share
Jas uit A2-edit, lente 2024. Milanese broek van beskleurig mohair. Pump 90 met vierkante teen van zwart leer.

Maggie Smith voor Loewe 

In de mode, zowel op de runway als in campagnes, mogen oudere vrouwen momenteel gezien worden. Het ultieme bewijs? De 88-jarige Maggie Smith die dit jaar het internet brak door te schitteren in de campagne van Loewe. We zien haar in verschillende foto’s: zittend op een zigzag geprinte bank in een zwart wit ensemble met een Loewe-tas op schoot en poserend voor een stenen muur in een extravagante winterjas. De onverwachte samenwerking werd vastgelegd door de beroemde Duitse modefotograaf Juergen Teller, die Smiths tijdloze elegantie op meesterlijke wijze vereeuwigt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jonathan Anderson (@jonathan.anderson)