vergeet-ancora-rood-dit-wordt-de-verrassende-nieuwe-it-kleur-van-gucci-336875
©Spotlight

Te midden van de enorme stoelendans in de modewereld luidde Gucci dinsdag het zoveelste einde van een modetijdperk in. Het modehuis opende Milan Fashion Week met de eerste collectie van het merk sinds het vertrek van creative director Sabato De Sarno eerder deze maand. De herfst/winter 2025-show weerspiegelde een soort tussenfase, maar ook een schone lei die symbool lijkt te staan voor een nieuwe toekomst van het Italiaanse modehuis. Dit werd niet alleen duidelijk door de collectie zelf, maar misschien nog wel meer door het decor van de show. Vergeet Ancora-rood, bleek het devies; waar gasten tijdens De Sarno’s eerste show werden ondergedompeld in een bordeauxrode wereld, namen ze nu plaats in een volledig donkergroene set. Wordt dit Gucci’s nieuwe it-kleur?

Gucci kleurt donkergroen

Dinsdag toonde Gucci de nieuwe najaarscollectie, waarin duidelijk een focus ligt op de heritage-elementen van het merk, die in een nieuw jasje zijn gestoken. Kleur, contrasterende materialen en een mix tussen oude en nieuwe Gucci-stijlen spelen een grote rol in de collectie. Maar ook het decor van de show was opvallend. Dat maakte namelijk minstens zo’n groot statement als de collectie zelf. Het modehuis wil duidelijk maken dat er een nieuwe fase voor het modelabel aanbreekt, en deed dat door te kiezen voor een andere signature Gucci-tint: donkergroen. Een groene set, een groen tapijt en felgroene lichten definieerden de ruimte, terwijl een groen dubbel G-logo de catwalk vormde.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Wordt donkergroen het nieuwe donkerrood?

Rood was de kenmerkende kleur van het inmiddels beëindigde Sabato De Sarno-tijdperk van het modehuis. In De Sarno’s eerste collectie voor Gucci, genaamd Ancora, stond een diepe, bijna kersenrode kleur centraal. Niet alleen schoenen, tassen en kledingstukken werden getoond in de dieprode tint, ook het Instagramaccount en het logo kregen een volledig rode make-over. (Zelfs de volledig gerenoveerde flagshipstore in Milaan kreeg een speciale rode kamer.) Het gevolg? Het begin van een nieuwe kleurentrend, die zelfs de naam Rosso Ancora kreeg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding. 

Gucci groene set
©Gucci / Spotlight

De kleurwisseling van rood naar groen – beide overigens al decennia onderdeel van het Gucci-streeplogo — markeert een duidelijke switch. Of ook de winkels nu een groene look krijgen, valt echter nog te bezien. Wel zijn het logo én het Instagramaccount van het merk inmiddels al volledig groen gekleurd, inclusief nieuwe (of eigenlijk: oude) look, in de vorm van het in elkaar grijpende G-embleem. Het moge duidelijk zijn: volgens het modehuis zijn de dagen van dieprood voorbij – donkergroen wordt de it-kleur van het nieuwe Gucci-tijdperk.