Te midden van de enorme stoelendans in de modewereld luidde Gucci dinsdag het zoveelste einde van een modetijdperk in. Het modehuis opende Milan Fashion Week met de eerste collectie van het merk sinds het vertrek van creative director Sabato De Sarno eerder deze maand. De herfst/winter 2025-show weerspiegelde een soort tussenfase, maar ook een schone lei die symbool lijkt te staan voor een nieuwe toekomst van het Italiaanse modehuis. Dit werd niet alleen duidelijk door de collectie zelf, maar misschien nog wel meer door het decor van de show. Vergeet Ancora-rood, bleek het devies; waar gasten tijdens De Sarno’s eerste show werden ondergedompeld in een bordeauxrode wereld, namen ze nu plaats in een volledig donkergroene set. Wordt dit Gucci’s nieuwe it-kleur?
Gucci kleurt donkergroen
Dinsdag toonde Gucci de nieuwe najaarscollectie, waarin duidelijk een focus ligt op de heritage-elementen van het merk, die in een nieuw jasje zijn gestoken. Kleur, contrasterende materialen en een mix tussen oude en nieuwe Gucci-stijlen spelen een grote rol in de collectie. Maar ook het decor van de show was opvallend. Dat maakte namelijk minstens zo’n groot statement als de collectie zelf. Het modehuis wil duidelijk maken dat er een nieuwe fase voor het modelabel aanbreekt, en deed dat door te kiezen voor een andere signature Gucci-tint: donkergroen. Een groene set, een groen tapijt en felgroene lichten definieerden de ruimte, terwijl een groen dubbel G-logo de catwalk vormde.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.