Vogue was ter plaatse in Milaan voor Sabato De Sarno’s langverwachte eerste show voor Gucci. Van herinterpretatie van de codes van het Florentijnse huis tot mogelijk nieuwe it-accessoires, hier presenteren we alles wat je moet weten over Gucci lente/zomer 2024, De Sarno’s debuutcollectie voor het modehuis.
Gucci lente/zomer 2024
‘Ancora’
In de dagen voorafgaand aan Sabato De Sarno’s debuutshow voor Gucci verschenen er spandoeken in kersenrood op stedelijke hotspots. Ze waren versierd met het woord ‘ancora’, wat ‘opnieuw’ of ‘nog steeds’ betekent in het Italiaans. De dubbele betekenis legde de filosofische basis voor de nieuwe relatie van de ontwerper met Gucci. De Sarno is een kind van de jaren negentig, met zijn eerste stappen in de mode toen Tom Ford aan het creatieve roer stond bij het merk. De benadering van het tijdperk vormde zijn vroege idee van stijl. Bij Gucci wil hij dat gevoel terugbrengen met een nieuwe, vooruitstrevende visie. “Ik wil verliefd worden op mode, ancora“, zei hij tijdens een preview. “Nog steeds en opnieuw.”

Reductie
De dag voor de show, toen de weersvoorspelling dramatisch was, besloot Gucci de show te verplaatsen van de buitenlocatie in de charmante wijk Brera naar de overdekte showruimte in het hoofdkantoor van het merk. Op deze enorme gestripte betonnen vloer debuteerde De Sarno met een nieuwe Gucci-esthetiek die de omgeving weerspiegelde. De collectie speelde met reductie in meer dan één betekenis van het woord: niet alleen werden de lagen en versieringen van het Gucci van zijn voorganger Alessandro Michele weggehaald, maar ook werd een silhouet gedefinieerd door superkorte playsuits, microshorts en mini-jurkjes geminimaliseerd. “De aandacht ligt op materialen, vorm, silhouet. Ik wil een nieuwe esthetiek voor Gucci neerzetten. Het is het begin van iets nieuws”, legde De Sarno uit.

Gucci-iconen
De show opende met een compositie van historische Gucci-ontwerpen: de Jackie-tas, de Horsebi- loafer, de GG-riem. Ze zagen er bekend uit, maar waren allemaal aangepast door de generatiemachine van De Sarno. De loafers kregen Clueless-achtige platforms, en de tas kwam tevoorschijn in het Rosso Ancora zoals hij zijn kenmerkende rood noemt, een knipoog naar de muren van de lift in The Savoy waar Guccio Gucci ooit als piccolo werkte (maar ook herinnerend aan Tom Fords Gucci Rush-flacon uit 1999). “Toen ik voor het eerst het archief in dook, ging ik direct naar de stukken die belangrijk waren voor het merk: de loafer, de Jackie-tas, de bamboe details. In deze collectie zie je al deze stukken, maar met een nieuwe vibe.”