haider-ackermann-is-de-nieuwe-creative-director-van-tom-ford-312746
©Ethan James Green

Haider Ackermann is de nieuwe creative director van Tom Ford. “Het is met enorme trots dat ik de nalatenschap van Tom Ford, een man die ik al heel lang bewonder en waar ik het grootste respect voor heb, zal eren”, aldus Ackermann in een verklaring van Fords eigenaar, The Estée Lauder Companies Inc (ELC).

Haider Ackermann voor Tom Ford

“We zijn verheugd Haider Ackermann te verwelkomen bij Tom Ford”, zo stelt William P. Lauder, executive chairman van ELC, in een verklaring aan Vogue Business. “Haiders aanstelling versterkt onze ambities voor dit enorm succesvolle merk. Zijn unieke en inzichtelijke visie zal de wereldwijde impact van het huis op mode en cultuur verder vergroten.” Ford richtte zijn gelijknamige merk op in 2005. Hij trad af in 2023 nadat hij het merk verkocht voor 2,5 miljard euro aan ELC het jaar daarvoor.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Ackermann, die werd geboren in Bogotá, Colombia, en werd geadopteerd door een Franse familie, zal in zijn geboortestad Parijs gaan werken. In zijn functie als creative director is hij verantwoordelijk voor het vormgeven van alle mode-output van Tom Ford. Dit bevat damesmode, herenmode, accessoires en brillen. Ook zal hij “de creatieve visie van het merk als geheel begeleiden”, voegt het bedrijf daaraan toe. Het eerste volledige beeld van zijn interpretatie van de Ford-codes zal volgend jaar maart in Parijs worden onthuld. Dit gebeurt tijdens de herfst/winter 2025-show van het modehuis op Paris Fashion Week.

Tom Ford is fan

Iemand die zijn invite voor die show al heeft aangevraagd, is Tom Ford zelf. “Ik ben al heel lang groot fan van Haiders werk”, zegt hij. “Ik vind zijn vrouwen- en mannenmode even boeiend. Zijn kleurgebruik is waanzinnig, zijn tailoring is scherp en bovenal is hij modern. We delen veel van dezelfde historische referenties en ik ben erg benieuwd wat hij met het merk gaat doen. Ik vermoed dat ik de eerste zal zijn die opstaat om te applaudisseren na zijn show in maart.”

Na het gracieuze vertrek van Ford werd het merk aanvankelijk geleid door Peter Hawkings, een ontwerper die bijna 25 jaar onder de oprichter had gewerkt. Hij stapte afgelopen juli plotseling op.

Met Ackermann heeft het merk gekozen voor een ontwerper die zeer vertrouwd is met de schijnwerpers van de modewereld. Hij is een doorgewinterde creatieve leider en leidde zijn gelijknamige label bijna twee decennia lang, tot 2020. Karl Lagerfeld heeft Ackermann ooit voorgedragen als een mogelijke toekomstige kandidaat om hem te vervangen bij Chanel. Dat is niet gebeurd – of in ieder geval nóg niet – hoewel Ackermann door Antoine Arnault werd aangesteld voor een veelgeprezen periode aan het roer van het mannelijke maison Berluti, dat in handen is van LVMH.

Nieuwe strategie?

Dus wat zal Ackermann, als zelfstandig gevestigd sterontwerper, naar Tom Ford brengen? De combinatie van zijn ontwerpstijl met de codes van het modehuis zorgt voor een intrigerend modeperspectief. Beide ontwerpers hebben hun eigen stijl ontwikkeld die, hoewel zeer verschillend, ook overlappingen vertoont. Denk aan een mix van diepgaande sensualiteit met sharp tailoring. Bovendien is de belangrijkste focus van Ackermann altijd vrouwenkleding geweest, een categorie die de Ermenegildo Zegna Group, de licentiehouder van het merk, graag wil laten groeien. Een ander kenmerk van Ackermann dat met Ford overlapt, is de verbondenheid met Hollywood. De ontwerper is vooral close met Tilda Swinton en Timothée Chalamet.

In april 2023 werd de verkoop van het merk Tom Ford afgerond in een deal waarbij zijn bestaande partners in beauty, eyewear en prêt-à-porter de controle overnamen. Tom Ford International, het bedrijf dat voorheen verantwoordelijk was voor de modeactiviteiten, werd volledig overgenomen door de Ermenegildo Zegna Group uit Milaan. De overname maakte deel uit van een gezamenlijke operatie onder leiding van ELC, de bestaande beautypartner van Tom Ford, en Marcolin, de eyewearpartner.

Meer dameskleding

In een verklaring gedeeld met Vogue Business zegt Ermenegildo ‘Gildo’ Zegna, voorzitter en CEO van Ermenegildo Zegna Group, het volgende: “De Tom Ford-modetak heeft lange tijd een enorm groeipotentieel gehad. De benoeming van Haider als de nieuwe creative director van het merk zal het team dat we aan het opbouwen zijn verder versterken en geeft me nog meer vertrouwen in de toekomst van Tom Ford Fashion.” Zegna’s belangrijkste ambitie voor Tom Fords prêt-à-porter-lijn is het uitbreiden van de verkoop van dameskleding, die in 2023 goed was voor 30 procent van de omzet van Tom Ford Fashion.

Ackermann lijkt uitstekend gekwalificeerd om die groei te begeleiden en aan te sturen. Zijn eigen veelgeprezen gelijknamige lijn kwam in 2020 plotseling en verrassend genoeg tot stilstand. Sindsdien bevindt de ontwerper – die als kind met zijn familie in landen als Ethiopië, Tsjaad, Algerije en Nederland woonde – zich in een tweede fase van zijn creatieve carrière. Recentelijk werkte hij onder meer bij Maison Ullens, Fila en Canada Goose. Zijn meest geprezen werk was zijn verdienstelijke gastcollectie bij Jean Paul Gaultier Couture.

Visionaire ontwerper

Nu Ackermann vanuit Parijs werkt, kan hij genieten van een nieuwe stabiele omgeving waarin hij zijn stijl kan ontwikkelen rond de fundamenten die Tom Ford heeft gelegd. In lijn met de structuur van het merk zal hij rapporteren aan zowel Guillaume Jesel, president en CEO van Tom Ford en luxury business development bij ELC, als Lelio Gavazza, CEO van Tom Ford Fashion bij Ermenegildo Zegna Group.

Jesel prijst Ackermann als “een van ’s werelds meest visionaire en inspirerende talenten in de modewereld. Hij put uit zijn diepe affiniteit met wereldwijde cultuur en kunst om pakkende mode en memorabele emotionele connecties te creëren.” Gavazza stelt over Ackermann: “Zijn ervaring in luxe zal een belangrijke rol spelen bij het vooruithelpen van het modebedrijf tijdens deze volgende belangrijke uitbreidingsfase.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door TOM FORD (@tomford)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.