hedi-slimane-stopt-als-creative-director-bij-celine-316402
©Getty Images

Na zeven jaar verlaat Hedi Slimane Celine. “Onder zijn creatieve en artistieke leiding heeft Celine een uitzonderlijke groei doorgemaakt en zich gevestigd als een iconisch Frans couturehuis”, zo stelt Celine woensdag in een verklaring. “De buitengewone reis die we de afgelopen zeven jaar samen hebben gemaakt, heeft van Celine een modehuis gemaakt met een formidabele basis voor de toekomst.” Er is nog geen opvolger bekendgemaakt.

Hedi Slimane stopt bij Celine

Slimane werd artistic, creative en image director van Celine in februari 2018, na het vertrek van Phoebe Philo. Eerder was hij de creative director van herenmode bij Yves Saint Laurent tot 2000, waarna hij bij Dior Homme ging werken. Hier creëerde hij zijn inmiddels bekende skinny silhouet. Slimane verliet Dior in 2007 en keerde in 2012 terug naar Yves Saint Laurent als creative director, waar hij vlak voor zijn eerste show ‘Yves’ uit de naam van het merk schrapte. Hij vertrok in 2016.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Bij Celine liet hij het accent op de ‘e’ in Céline vallen en introduceerde een nieuw logo, nog voor zijn eerste show. Zijn debuut voor het lente/zomer 2019-seizoen (hij voegde herenkleding toe aan de tot dan toe louter vrouwencollecties) kreeg “een grote hoeveelheid rauwe kritiek”, schreef Robin Givhan van The Washington Post. “In één avond heeft hij alles wat Celine was opgeblazen en schoongespoeld. Zijn naam staat misschien niet op het label, maar in elk ander opzicht kan het merk net zo goed Hedi Slimane heten”, schreef Givhan. Voor het herfst/winter 2019-seizoen ging hij over op een French girl-look. Deze keer werd de collectie meer gewaardeerd, aldus Sarah Mower van Vogue Runway.

De ontwikkeling van Celine

Tijdens de jaarlijkse winstconferentie van LVMH in januari 2018, kort na Slimane’s benoeming, zei LVMH-voorzitter en -CEO Bernard Arnault het volgende: “Het doel met Slimane is om binnen vijf jaar minstens 2 miljard tot 3 miljard euro om te zetten, en misschien nog wel meer”. Op dat moment bedroeg de omzet van Celine bijna 1 miljard euro. Vijf jaar later bedroeg de omzet volgens HSBC in 2023 naar schatting 2,6 miljard euro. Hiermee werd Celine LVMH’s op twee na grootste modemerk, na Louis Vuitton en Dior, waarmee het Fendi in termen van omzet inhaalt. In 2019 introduceert Slimane de Celine-geuren, en eerder dit jaar ook make-up. Deze laatste collectie volgt deze herfst.

Slimane, die vanaf het begin bij het bedrijf de pers schuwde, hield na de pandemie min of meer op met shows, zelfs toen andere ontwerpers uit de LVMH-groep hun shows hervatten. Hoewel hij uit de publieke belangstelling verdween, bleef zijn visie – gebaseerd op de Parisienne haute bourgeoisie en de Los Angeles rocker glam – overtuigend.

In december 2022 koos Slimane Los Angeles – de stad waar hij woonde en werkte als creative director van Saint Laurent – voor zijn eerste show sinds de pandemie met de titel Age of Indieness. “Als Slimane ooit naar buiten treedt met een gelijknamig merk, zou deze nostalgische collectie zeker de basis zijn”, schreef Christina Binkley van Vogue Business.

Op weg naar Chanel?

Begin september onthulde hij zijn lente/zomer 2025-collectie voor mannen in de vorm van een dertien minuten durende film die hij zelf regisseerde, genaamd The Bright Young. En afgelopen weekend, tijdens Paris Fashion Week, bracht hij een lente/zomer 2025-film uit, getiteld Un Été Français. De ontwerper presenteerde een collectie met veel tweed, wat een vermoeden bij modejournalisten opwekte dat hij vertrekt naar Chanel, dat nog steeds geen nieuwe ontwerper heeft.

“Celine blijft sterke vooruitgang boeken”, zei Arnault tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van LVMH in april. “Celine is chique, hippe en sexy mode voor jonge mensen, ook al zijn de prijzen wat ze zijn – en het werkt.” Wat Slimane hierna gaat doen? De modewereld zal hem in ieder geval nauwlettend in de gaten houden.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.