New York Fashion Week werd dit seizoen afgetrapt door een op zijn zachtst gezegd bijzondere show. Helmut Lang – het van origine Oostenrijkse merk dat al bijna twintig jaar geen show heeft gegeven – komt dit seizoen terug onder de leiding van een nieuwe creative director. Peter Do, de Vietnamees-New Yorkse ontwerper die begin dit jaar het roer overnam van het op de achtergrond geraakte iconische merk. Deze week maakte hij zijn langverwachte debuut tijdens NYFW – en dit wil je daarover weten.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Helmut Lang lente/zomer 2024 door Peter Do
De auto diende als metafoor voor de collectie
Do onderzocht identiteit en de geschiedenis van hemzelf en het merk door de auto als metafoor en inspiratie te gebruiken. “Toen ik begon na te denken over wat ik voor het label wilde doen, dacht ik aan de tijd dat ik voor het eerst naar Philadelphia verhuisde toen ik 14 was. Een van de eerste luxe ervaringen die ik had, was in een auto zitten,” stelde Do in een persbericht. In de 90’s plaatste Helmut Lang advertenties bovenop taxi’s. Pakken met veiligheidsgordels in kleuren die we eerder zagen in Do’s eigen collecties maakten een subtiele referentie naar het thema. Ook waren blazers en denim gezeefdrukt met abstracte taxi-afbeeldingen.

De show werd geopend onder een gedicht van Ocean Vuong
Do’s eerste Helmut Lang-collectie werd getoond met een gedicht van Ocean Vuong getiteld Born to Go. Het gedicht gebruikte tevens de auto als metafoor en ging over de ervaring van het queer en Aziatisch zijn in Amerika. De show kreeg daardoor een persoonlijke en ontroerend ondertoon. Het verhaal over wortels, strijd en mogelijkheden uit het gedicht werd tevens zichtbaar op de ontwerpen zelf, met teksten in het zwart afgedrukt. Zinnen als “Wanneer was je voor het laatst jezelf? Wanneer was de laatste keer?” spraken over de “prachtige vrijheid” die Do wil creëren voor het merk.
