de-high-fashion-vuilniszak-van-balenciaga-doet-een-hoop-stof-opwaaien-218884
©GORUNWAY.COM

Terwijl de wereld zo’n beetje in brand staat – vluchtelingen slapen op straat, er is oorlog in Oekraïne en in tal van andere landen sterven kinderen aan ondervoeding – brengt Balenciaga een peperdure high fashion-tas op de markt, die eruitziet als een vuilniszak. Met het ontwerp verlegt het modehuis opnieuw de grenzen van politieke correctheid.

“Ik kon de kans om de duurste vuilniszak ter wereld te maken toch niet aan mij laten voorbij gaan? Wie houdt er nu niet van een modeschandaal?”, aldus creative director Demna Gvasalia op Instagram.

High fashion-vuilniszak Balenciaga

De vuilniszak-tas verscheen afgelopen maart al op de catwalk tijdens de herfst/winter 2022-show in het Parc des Expositions du Bourget in Parijs. De zak is gemaakt van kalfsleer en is te koop voor een slordige 1790 dollar, omgerekend zo’n 1750 euro.

De zogenoemde Trash Pouch wordt niet door iedereen positief ontvangen. Via social media kan Balenciaga dan ook op een hoop kritiek rekenen. ‘Dit moet een sociaal experiment zijn, het kan toch niet dat ze 1790 dollar voor zo’n zak vragen?’, zegt iemand op Twitter. En: ‘Designermode is één grote grap geworden. In wat voor wereld leven we?’ Maar ook: ‘Als je genoeg geld hebt om de ’trash bag’ van Balenciaga te kopen, kan je hem net zo goed even vullen en doneren aan een goed doel.’

Versleten sneaker

Het is zoals gezegd niet de eerste keer dat Balenciaga de krantenkoppen haalt: onlangs bracht het modehuis een extreem versleten sneaker uit, genaamd de Paris Sneaker. Velen vinden dat Balenciaga ook met de afgetrapte schoen te ver gaat. Zo reageerde het Leger des Heils met een bijzondere actie: échte versleten schoenen van daklozen verkopen. De opbrengst daarvan gaat naar het goede doel.

“Het zou mooi zijn als we met deze campagne consumenten bewust kunnen maken van de waarde van kleding. En dat ze wellicht minder geld uitgeven aan fashion en meer doneren aan het Leger des Heils”, aldus fotograaf Carli Hermès, die de beelden van de campagne schoot.

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Balenciaga by Demna (@demnagram)