Op zondagavond 23 juni bracht Vogue World: Paris 188 atleten, 151 modellen, 70 dansers en een 40-koppig orkest samen. Het optreden begon in het Ritz en eindigde met twintig internationale breakdancers op Place Vendôme. Het thema van de avond? De evolutie van stijl in de afgelopen eeuw, met elk decennium van mode gekoppeld aan een andere sport. Denk bijvoorbeeld aan de roaring twenties in combinatie met fietsen; de elegante mid-century jurken uit de jaren vijftig met paardensport; de jaren zeventig met gymnastiek; en de jaren negentig met voetbal. Bang dat je wat hoogtepunten tijdens Vogue World: Paris 2024 hebt gemist? Ontdek ze hier.
Hoogtepunten tijdens Vogue World: Paris 2024
Zoals Carine Roitfeld, die het evenement samen met Ib Kamara stylede, het verwoordde: “Het is iets dat nog nooit eerder is vertoond”, met Vogue World als eerste modeshow ooit op Place Vendôme. Kijk de livestream in zijn geheel terug en lees verder voor een samenvatting van de spectaculairste momenten van het modespektakel.
De ambachtslieden verruilden hun ateliers voor de front row
Parijs is natuurlijk de geboorteplaats van de couture. Charles Frederick Worth opende het eerste couture-atelier op een steenworp afstand van Place Vendôme aan de Rue de la Paix in 1858. Het leek dan ook alleen maar passend dat Vogue World begon met een eerbetoon aan alle ambachtslieden. Zij zijn verantwoordelijk voor het verwezenlijken van de visies van creative directors, elke coutureweek weer. Tientallen makers baanden hun weg over het plein in hun traditionele witte jassen voordat ze plaatsnamen op de eerste rij. Onder de huizen die ze vertegenwoordigden? Armani Privé, Balenciaga, Chanel, Dior, Giambattista Valli, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Maison Margiela en Schiaparelli.
Jean Paul Gaultier en het Ritz
Jean Paul Gaultier trapte Vogue World: Paris af. De Frans-Malinese zangeres Aya Nakamura werd backstage door Gaultier in het Ritz in een custom jurk geholpen. De look is een combinatie van twee eerdere ontwerpen van het enfant terrible van de Franse mode. “Tijdens mijn laatste show in het Théâtre du Châtelet in 2020 bestond het laatste tableau uit outfits in verschillende huidskleuren”, vertelde de ontwerper aan Vogue. “Ik heb dat idee opnieuw vormgegeven met dit korset, dat afkomstig is uit de lente/zomer 2012-collectie.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.