alle-hoogtepunten-die-je-misschien-hebt-gemist-van-vogue-world-paris-303274

Op zondagavond 23 juni bracht Vogue World: Paris 188 atleten, 151 modellen, 70 dansers en een 40-koppig orkest samen. Het optreden begon in het Ritz en eindigde met twintig internationale breakdancers op Place Vendôme. Het thema van de avond? De evolutie van stijl in de afgelopen eeuw, met elk decennium van mode gekoppeld aan een andere sport. Denk bijvoorbeeld aan de roaring twenties in combinatie met fietsen; de elegante mid-century jurken uit de jaren vijftig met paardensport; de jaren zeventig met gymnastiek; en de jaren negentig met voetbal. Bang dat je wat hoogtepunten tijdens Vogue World: Paris 2024 hebt gemist? Ontdek ze hier.

Hoogtepunten tijdens Vogue World: Paris 2024

Zoals Carine Roitfeld, die het evenement samen met Ib Kamara stylede, het verwoordde: “Het is iets dat nog nooit eerder is vertoond”, met Vogue World als eerste modeshow ooit op Place Vendôme. Kijk de livestream in zijn geheel terug en lees verder voor een samenvatting van de spectaculairste momenten van het modespektakel.

De ambachtslieden verruilden hun ateliers voor de front row

Parijs is natuurlijk de geboorteplaats van de couture. Charles Frederick Worth opende het eerste couture-atelier op een steenworp afstand van Place Vendôme aan de Rue de la Paix in 1858. Het leek dan ook alleen maar passend dat Vogue World begon met een eerbetoon aan alle ambachtslieden. Zij zijn verantwoordelijk voor het verwezenlijken van de visies van creative directors, elke coutureweek weer. Tientallen makers baanden hun weg over het plein in hun traditionele witte jassen voordat ze plaatsnamen op de eerste rij. Onder de huizen die ze vertegenwoordigden? Armani Privé, Balenciaga, Chanel, Dior, Giambattista Valli, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Maison Margiela en Schiaparelli.

De ambachtslieden van het atelier betreden Place Vendome
©Getty Images
1/11
Native Share

Jean Paul Gaultier en het Ritz

Jean Paul Gaultier trapte Vogue World: Paris af. De Frans-Malinese zangeres Aya Nakamura werd backstage door Gaultier in het Ritz in een custom jurk geholpen. De look is een combinatie van twee eerdere ontwerpen van het enfant terrible van de Franse mode. “Tijdens mijn laatste show in het Théâtre du Châtelet in 2020 bestond het laatste tableau uit outfits in verschillende huidskleuren”, vertelde de ontwerper aan Vogue. “Ik heb dat idee opnieuw vormgegeven met dit korset, dat afkomstig is uit de lente/zomer 2012-collectie.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Haar korset werden vakkundig geregen door Gaultier zelf. Daarna liep Aya – 29-jarige leeftijd de meest gestreamde vrouwelijke artiest in de Franstalige muziekscene – het Place Vendôme op om op te treden. Niemand minder dan Cara Delevingne, ceremoniemeester van de avond, deed verslag van Aya’s performance, terwijl ze zelf een look droeg uit Simone Rocha’s samenwerking met Jean Paul Gaultier eerder dit jaar.

Aya Nakamura zingt op het Place Vendome
©Getty Images
2/11
Native Share

Vogue bracht hulde aan voormalig Place Vendôme-bewoner Coco Chanel

Coco Chanel bracht tientallen jaren van haar leven door in het Ritz. Het was bijna net zo goed een thuis voor haar als haar appartement aan de Rue Cambon. Ze overleed zelfs in haar suite in het hotel. (Het gerucht gaat dat ze terugkwam van een wandeling door de Jardin de Tuileries, op een bed ging liggen in haar vergulde kamers en tegen haar dienstmeisje Celine zei: ‘Zie je, zo ga je dood’).

Het jaren twintig-thema van Vogue World bracht natuurlijk een eerbetoon aan de invloed van Madame Chanel op de mode van dat decennium (en haar invloed op elk decennium sindsdien). Coco debuteerde de beroemde LBD. Deze noemde Vogue in 1924 ‘de jurk die de hele wereld zou dragen’. De modellen droegen voor Vogue World: Paris reconstructies van ontwerpen uit die collectie, terwijl wielrenners van het Franse nationale team over Place Vendôme zoefden.

Het jaren twintig segment tijdens Vogue World
©Getty Images
3/11
Native Share

Karlie Kloss nam een duik in het surrealisme

Het glamoureuze jaren dertig-segment van Vogue World begon met een vijftal modellen in monochrome Balenciaga-jurken. Cristóbal Balenciaga verhuisde in 1937 van zijn geboorteland Spanje naar Frankrijk en blies de mode nieuw leven in. Demna recreëerde twee jurken uit de vroegste Parijse collecties van zijn voorganger voor de viering. Vervolgens knipoogde een stortvloed aan modellen op verschillende manieren naar deze periode. De twee opvallende looks gekozen door styliste Carine Roitfeld? Een Nina Ricci-smoking geïnspireerd door Marlene Dietrich (wiens voorliefde voor pantalons haar in de problemen bracht met de Parijse autoriteiten in de jaren dertig), gedragen door dragartieste Keiona, samen met een ‘Schiapar-alien’ look voor Karlie Kloss met dank aan Daniel Roseberry.

Karlie Kloss draagt Schiaparelli
©Getty Images
4/11
Native Share

Sabrina Carpenter had een bombshell moment

Brigitte Bardot bracht de bikini internationale erkenning tijdens het filmfestival van Cannes in 1953. Maar het tweedelige stuk debuteerde voor het eerst aan de Rivièra in 1946 waarbij couturier Jacques Heim en ingenieur Louis Réard beiden met de eer streken voor de creatie ervan. Het was echter de laatste die de naam bikini bedacht. Het is een verwijzing naar het Bikini Atol op de Marshalleilanden, waar de Amerikaanse regering in de naoorlogse periode kernwapentests uitvoerde. Vogue World: Paris’ jaren veertig-act combineerde op de Rivièra geïnspireerde ontwerpen met een aquatisch thema. Compleet met een aantal gigantische zonnehoeden van Simon Porte Jacquemus. Ook dook Sabrina Carpenter op uit de golven van blauwe stof in een look die de Croisette-waardig is.

Sabrina Carpenter
©Getty Images
5/11
Native Share

Gigi en Kendall namen de teugels in handen

De grote finale van het op de jaren vijftig geïnspireerde deel van Vogue World zag de supermodellen van de deze generatie te paard over Place Vendôme draven. Om precies te zijn op de hengsten Napo en Django. Hun manen werden voor de gelegenheid gevlochten volgens de instructies van maestro Eugene Souleiman. Gigi, Kendall en hun rossen waren van top tot teen gekleed door Hermès. (Vergeet niet dat het maison oorspronkelijk werd opgericht als zadelmakerij in 1837). Ondertussen verschenen andere modellen in een driekleurige versie van Christian Diors Bar-jasje, waarvan het silhouet passend was geïnspireerd op ruiters uit het Victoriaanse tijdperk.

Gigi Hadid en Kendall Jenner rijden paard op Place Vendome
©Getty Images
6/11
Native Share

Modellen en muzen zeiden ‘en garde’

Parris Goebel – de choreograaf achter Rihanna’s Super Bowl halftime-show – orkestreerde de bewegingen van honderden dansers voor Vogue World: Paris. Tijdens het schermoptreden in het hoofdstuk over de jaren zestig kwamen floretmeester Miles Chamley-Watson en épée-grootheid Laura Flessel-Colovic voorbij. Als aanvulling op de traditionele lamés van de atleten? Recreaties van de zilveren Space-Age ontwerpen van André Courrèges en Paco Rabanne onder toezicht van creative directors Nicolas Di Felice en Julien Dossena.

Het jaren zestig-segment tijdens Vogue World Paris
©Getty Images
7/11
Native Share

De baanbrekende zwarte modellen van de Battle of Versailles

De zogeheten Battle of Versailles, die in 1973 plaatsvond in het Théâtre Gabriel, zorgde voor een onherroepelijke verschuiving binnen de modewereld. Dit onder het mom van een liefdadigheidsevenement om het paleis van koning Lodewijk XIV te restaureren. Vijf Franse couturiers (Hubert de Givenchy, Pierre Cardin, Marc Bohan, Emanuel Ungaro en Yves Saint Laurent) nodigden vijf Amerikanen (Halston, Bill Blass, Stephen Burrows, Anne Klein en Oscar de la Renta) uit om hun ontwerpen te laten zien tegenover de creaties van de gevestigde orde.

Ondertussen brachten tien Afro-Amerikaanse modellen (onder wie Pat Cleveland en Bethann Hardison) de Black is Beautiful-beweging over de Atlantische Oceaan. Zij droegen de moeiteloze creaties van de Amerikaanse ontwerpers. Dit was een keerpunt voor diversiteit in de mode-industrie. In het jaren zeventig-thema van Vogue World eerden modellen als Debra Shaw hun nalatenschap in Givenchy-capes geïnspireerd op de jaren zeventig, die deden denken aan de bloemkleurige chiffons van de Battle of Versailles.

Het jaren zeventig-segment tijdens Vogue World Paris
©Getty Images
8/11
Native Share

Krachtige schouders met krachtige trappen

Het jaren tachtig-segment van Vogue World eerde de Japanse ontwerpers die een revolutie in de mode teweegbrachten. Modellen (en Katy Perry) baanden zich een weg over Place Vendôme in sculpturale creaties van Comme des Garçons, Junya Watanabe en Noir Kei Ninomiya. Tegelijkertijd verzorgden drummers van het Parijse Taiko Ensemble (die allemaal Pleats Please van Issey Miyake droegen) de soundtrack voor een optreden van zestig vechtkunstenaars. Onder hen bevonden zich acht judoka’s van het Franse nationale team.

Het jaren tachtig-segment tijdens Vogue World Paris
©Getty Images
9/11
Native Share

Bad Bunny zette het plein op zijn kop

Vogue Worlds Vive La France-sentiment bereikte zijn hoogtepunt in de jaren negentig. Het is in 1998 dat Frankrijk zijn eerste Wereldbeker won, met de middenvelder Emmanuel Petit. Tijdens Vogue World vergezelde hij 42 andere voetballers van de Île-de-France Football League op Place Vendôme. De patriottische sfeer werd verhoogd door topmodel Anok Yai die in een Pieter Mulier-recreatie van de driekleurige Alaïa-jurk uit 1989 verscheen. Het origineel werd gedragen door operazangeres Jessye Norman om La Marseillaise te zingen op het Place de la Concorde ter gelegenheid van de tweehonderdste verjaardag van de Franse Revolutie. Over tijdloze optredens gesproken: de energie op het plein bereikte een hoogtepunt toen Met Gala co-host Bad Bunny naar buiten stapte om een muzikale bijdrage te leveren.

Bad Bunny treedt op op Place Vendome
©Getty Images
10/11
Native Share

Serena en Venus brachten een eerbetoon aan Virgil Abloh en duurzaamheid

Het 2000-gedeelte van Vogue World: Paris vierde zowel tennis als tien jaar Nicolas Ghesquière bij Louis Vuitton. Naast een parade van looks uit het decennium van de creative director aan het roer van het legendarische maison, lieten grootheden Serena en Venus Williams indruk achter in twee op maat gemaakte looks. De GOAT eerde natuurlijk haar langdurige vriendschap met Virgil Abloh door een jurk te dragen van Ib Kamara voor Off-White. Venus droeg een Marine Serre-look gemaakt van gerecyclede tennistassen – een welkome knipoog naar milieuvriendelijke mode.

Serena Williams tijdens Vogue World Paris
©Getty Images
11/11
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.