iris-van-herpen-brengt-met-nieuwe-couturecollectie-ode-aan-vrouwelijke-kracht-239419
©Iris van Herpen

De modeharten kloppen weer hevig want Couture Fashion Week is vandaag begonnen, zoals altijd in Parijs. Nederlands ontwerper Iris van Herpen toonde zojuist haar nieuwste collectie. Dat deed ze voor het eerst enkel digitaal – niet met een fysieke presentatie op de catwalk. Daarbij liet ze ook de prachtige nieuwe collectiefilm Carte Blanche zien, gemaakt met de Franse kunstenaar Julie Gautier, waarin modellen in het water liggen. Alles draait in de film om het vrouwenlichaam, dat gebruikt wordt om vrijheid en controle af te dwingen. Heel bijzonder: het is meteen een ode aan de dappere vrouwen in Iran die enorm vechten voor hun vrijheden. Onderaan dit artikel bekijk je de hele video.

Iris van Herpen couture lente/zomer 2023

Iris van Herpen staat bekend om haar bijzondere collecties en dito shows, die niet zelden couture met futuristische technologie combineren. Het levert haar een trouwe schare internationale fans op, onder wie koningin Máxima die inmiddels al twee keer een naked dress van Van Herpen droeg.

De nieuwe collectie is in lijn met haar eerdere werk. Zo zien we veel transparante materialen, die het lichaam – zeker in het water – op een esthetische manier vervormen. Van Herpen gebruikte onder andere een rode en witte crêpe-stof, die met lasers werd bewerkt zodat er een structuur van cellen leek te ontstaan, gevuld met zijde-organza. De paarse jurk hieronder bestaat uit een corset van driedimensionaal satijnduchesse met reliëf, gecombineerd met handgemaakt borduurwerk en lasercut artwork. Eromheen is Japans organza gedrapeerd met handgestikt borduurwerk.

Iris van Herpen Carte Blanche
©Iris van Herpen
Carte Blanche

Film ‘Carte Blanche’

In de film lijken de modellen optisch met het water samen te smelten. Iris van Herpen zegt daar zelf over: “In het begin smelten drie vrouwen samen tot een schilderij van huid en texturen van groei en vergankelijkheid. Het rode hart van deze vrouwelijke oceaan drijft af naar de dieptes van haar eigen bewustzijn, waar ze danst door een reis van isolatie en onderdrukking, naar veerkracht en onoverwinnelijkheid.”

Zo poëtisch als dit citaat, is ook de film. En symbolisch, want zoals gesteld is de film een ode aan vrouwelijke kracht – vooral aan de veerkracht van Iraanse vrouwen. Het vrouwenlichaam wordt in de film, en natuurlijk ook in Iran, ingezet als een ‘wapen’ om het eigen leven in de hand te nemen. Of zoals het persbericht stelt: ‘Als strijdmiddel tegen ideologie en gezag’. In de film lijken de modellen wel te veranderen in vlinders. Dat zijn natuurlijk ook heel symbolische dieren, die staan voor de kracht van transformatie en dus jezelf opnieuw uitvinden – iets wat de film ook suggereert.

De vrouwen liggen in de film niet voor niets in het water, waarin ze met couturejurk en al bijna lijken op te lossen. Het is een symbool voor het verliezen van controle aan je omgeving – om de controle dan toch weer heldhaftig terug te grijpen. Een mooie boodschap.De hele video bekijk je hieronder.

 

Iris van Herpen Carte Blanche
©Iris van Herpen
Carte Blanche
Iris van Herpen Carte Blanche
©Iris van Herpen
2 Iris-van-Herpen--Carte-Blanche--SS23--Atmosphere-shot kopie
Iris van Herpen Carte Blanche
©Iris van Herpen
Carte Blanche