loewe-bevestigt-jack-mccollough-en-lazaro-hernandez-als-nieuwe-creative-directors-340034
©Jeff Henrikson

“We volgen Loewe natuurlijk al heel lang en hebben het diepste respect voor wat er de afgelopen tien jaar is opgebouwd – het is echt ongelooflijk”, deelden Jack McCollough en Lazaro Hernandez zondagavond met Vogue Business. Een paar uur later, op maandagochtend, werden de oprichters van Proenza Schouler benoemd tot creative directos van het Spaanse modehuis dat in handen is van LVMH. Hun benoeming komt precies een week nadat Loewe het vertrek van creative director Jonathan Anderson bevestigde.

Jack McCollough en Lazaro Hernandez bij Loewe

“De waarden van het huis hebben ons altijd aangesproken en sluiten nauw aan bij die van ons: een toewijding aan ambacht en kunst, de vrijheid en liefde voor experiment en het verleggen van grenzen, en natuurlijk een grote betrokkenheid bij cultuur”, voegde het ontwerpersduo eraan toe. “Dit zijn allemaal dingen die we consequent hebben nagestreefd bij Proenza Schouler, zij het op een kleinere, meer onafhankelijke schaal. Het doel is om de codes van het huis in ere te houden door de lens van onze eigen culturele geschiedenis en persoonlijke esthetische perspectieven. De rol van een creative director vandaag de dag is volgens ons om de kernidentiteit van het merk op een nieuwe manier te benadrukken en te laten resoneren met het huidige moment.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het eerste wat Jack McCollough en Lazaro Hernandez van plan zijn te doen bij Loewe is kennismaken met de teams, ambachtslieden en vakmensen. “Het niveau van vakmanschap dat uit dit huis komt is ongeëvenaard, dus we zijn meer dan enthousiast om te leren, samen te werken en samen het volgende hoofdstuk van de geschiedenis van dit opmerkelijke merk vorm te geven”, zeiden ze.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Van links naar rechts: Proenza Schouler lente/zomer 2014, herfst/winter 2018 en en lente/zomer 2022
©Indigital
Van links naar rechts: Proenza Schouler lente/zomer 2014, herfst/winter 2018 en en lente/zomer 2022.

Vertrek bij Proenza Schouler

McCollough en Hernandez werden beroemd in 2002 toen ze het New Yorkse cultlabel Proenza Schouler oprichtten nadat ze afstudeerden aan de Parsons School of Design. Het label, dat bekend staat om zijn cool-girl, New Yorkse geest, is al twee decennia een vaste waarde op New York Fashion Week, afgezien van een kortstondige show in Parijs voor de seizoenen lente/zomer 2018 en herfst/winter 2018. McCollough en Hernandez kondigden in januari hun vertrek bij Proenza Schouler aan, maar blijven deel uitmaken van het bestuur en blijven aandeelhouder. Een nieuwe creative director moet nog worden aangekondigd.

“Toen we eerder dit jaar afscheid namen van Proenza Schouler, spraken we over het belang van meerdere en verschillende hoofdstukken in het leven om dingen interessant en vooruitstrevend te houden. Toen Loewe belde, wisten we dat het een uitdaging was die we wilden aangaan”, leggen McCollough en Hernandez uit over hun beslissing om het label dat ze oprichtten te verlaten. “We kennen Delphine Arnault [voorzitter en CEO van Christian Dior Couture] en Sidney Toledano [adviseur van LVMH-voorzitter en CEO Bernard Arnault] al jaren en hebben contact gehouden. We hebben enorme bewondering en respect voor alles wat ze hebben opgebouwd.”

In de release van het huis op maandag zegt Toledano dat McCollough en Hernandez’s “eclectische creativiteit en toewijding aan ambacht hen een natuurlijke keuze maken om het volgende hoofdstuk voor Loewe te bouwen”.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ayo Edebiri in Loewe bij de Golden Globes van 2025
©Getty Images
Ayo Edebiri in Loewe bij de Golden Globes van 2025.

Grote schoenen om te vullen

Ze hebben grote schoenen te vullen. Tijdens zijn elfjarige ambtstermijn heeft Jonathan Anderson Loewe van een klein luxemerk waarvan weinigen wisten hoe je het uitspreekt, gemaakt tot een van de populairste labels in de modewereld. Hij behield de focus van Loewe op vakmanschap en bracht sterke culturele referenties, van canonieke literatuur en muziek tot hyperrealisme. Naast succesvolle items zoals de Puzzle-tas, bouwde Anderson een Loewe-universum op. De marketing van het merk wordt vaak geprezen, met name de killer TikTok-strategie, de memorabele campagnes met Daniel Craig en Maggie Smith in de hoofdrollen en de vele ambassadeurs, onder wie Drew Starkey, Ayo Edebiri en Taylor Russell.

Proenza Schouler is vooral bekend om zijn New Yorkse cool-girl klanten, onder wie Chloë Sevigny en Moda Operandi-oprichter Lauren Santo Domingo. Hun spel met silhouetten en hun sterke kennis van schoenen en accessoires kunnen hen goed van pas komen bij Loewe, vooral in de combinatie met de zeer bekwame ambachtslieden van het merk en ondersteuning van LVMH. Net als Anderson weten de ontwerpers ook hoe ze over de rode loper moeten navigeren, omdat ze al meer dan twintig jaar iedereen van Beyoncé (Grammy’s 2015) tot Brie Larson (Met Gala 2024) hebben gekleed.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Beyoncé bij de Grammy's van 2015 (links) en Brie Larson bij het Met Gala 2024 in Proenza Schouler
©Getty Images
Beyoncé bij de Grammy's van 2015 (links) en Brie Larson bij het Met Gala 2024 in Proenza Schouler.

Nieuw hoofdstuk

“De visie en creativiteit van Jack en Lazaro passen perfect bij de codes van het huis dat we hebben gebouwd”, zei Pascale Lepoivre, chief executive officer van Loewe, in de verklaring van maandag.

“Voor ons is dit nieuwe hoofdstuk een kans om te blijven doen wat we graag doen, maar dan op grotere schaal”, voegen McCollough en Hernandez eraan toe. “Het stelt ons in staat om in contact te komen met een breder publiek, de middelen te hebben om onze creativiteit te voeden en op persoonlijk vlak, een kans om te leren en onszelf te blijven pushen naar nieuwe en onbekende gebieden, inclusief verhuizen naar Parijs, iets waar we echt naar uitkijken. Het is onwerkelijk om te bedenken dat we deze reis zijn begonnen toen we eenentwintig jaar oud waren. Nu, met de ervaring die we hebben opgedaan en dezelfde energie en nieuwsgierigheid die ons toen dreef, zijn we klaar voor wat zeker een bepalend hoofdstuk in ons leven zal worden.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.