“We volgen Loewe natuurlijk al heel lang en hebben het diepste respect voor wat er de afgelopen tien jaar is opgebouwd – het is echt ongelooflijk”, deelden Jack McCollough en Lazaro Hernandez zondagavond met Vogue Business. Een paar uur later, op maandagochtend, werden de oprichters van Proenza Schouler benoemd tot creative directos van het Spaanse modehuis dat in handen is van LVMH. Hun benoeming komt precies een week nadat Loewe het vertrek van creative director Jonathan Anderson bevestigde.
Jack McCollough en Lazaro Hernandez bij Loewe
“De waarden van het huis hebben ons altijd aangesproken en sluiten nauw aan bij die van ons: een toewijding aan ambacht en kunst, de vrijheid en liefde voor experiment en het verleggen van grenzen, en natuurlijk een grote betrokkenheid bij cultuur”, voegde het ontwerpersduo eraan toe. “Dit zijn allemaal dingen die we consequent hebben nagestreefd bij Proenza Schouler, zij het op een kleinere, meer onafhankelijke schaal. Het doel is om de codes van het huis in ere te houden door de lens van onze eigen culturele geschiedenis en persoonlijke esthetische perspectieven. De rol van een creative director vandaag de dag is volgens ons om de kernidentiteit van het merk op een nieuwe manier te benadrukken en te laten resoneren met het huidige moment.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het eerste wat Jack McCollough en Lazaro Hernandez van plan zijn te doen bij Loewe is kennismaken met de teams, ambachtslieden en vakmensen. “Het niveau van vakmanschap dat uit dit huis komt is ongeëvenaard, dus we zijn meer dan enthousiast om te leren, samen te werken en samen het volgende hoofdstuk van de geschiedenis van dit opmerkelijke merk vorm te geven”, zeiden ze.