jack-mccollough-en-lazaro-hernandez-verlaten-proenza-schouler-als-creative-directors-331475
©Getty Images

Jack McCollough en Lazaro Hernandez van Proenza Schouler hebben woensdag aangekondigd dat ze het label dat ze in 2002 oprichtten als jonge afgestudeerden aan de Parsons School of Design, gaan verlaten. McCollough en Hernandez, wiens vertrek op 31 januari ingaat, blijven deel uitmaken van de raad van bestuur en blijven aandeelhouder. De CEO van het merk, Shira Suveyke Snyder, die in oktober werd aangenomen, leidt de zoektocht naar een nieuwe creative director.

Jack McCollough en Lazaro Hernandez verlaten Proenza Schouler

“We voelen ons bevoorrecht dat we de kans hebben gehad om zo’n buitengewoon team samen te stellen, van wie sommigen al vanaf de eerste dag bij ons zijn. We zijn ervan overtuigd dat we iets van wat ons creatief bezielt, hebben kunnen overbrengen. En dat Proenza Schouler zich verder zal blijven ontwikkelen op een manier die niet alleen logisch is voor het merk, maar ook voor het moment”, vertellen Jack McCollough en Lazaro Hernandez aan Vogue.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“We zijn op zoek naar onze opvolger en het zal fascinerend zijn om te horen wat Proenza Schouler voor deze mensen heeft betekend: zoveel herinneringen, zoveel werk. Het zijn twee decennia van collecties geweest. We zijn dit bedrijf begonnen vanuit onze slaapkamer toen we nog op school zaten, amper twintigers. Al die jaren hadden we ons nooit kunnen voorstellen welke transformerende weg voor ons lag. We hebben het geluk dat we een ongelooflijk veel steun om ons heen hebben gehad, zowel binnen als buiten het bedrijf, mensen die aanvoelen als familie. Het is dankzij hen dat Proenza Schouler is wat het vandaag is, en we hopen dat deze reis op de een of andere manier een kleine, onuitwisbare stempel heeft gedrukt op de mode in NY.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Proenza Schouler lente/zomer 2025, herfst/winter 2023 en lente/zomer 2022
©Proenza Schouler
Proenza Schouler lente/zomer 2025, herfst/winter 2023 en lente/zomer 2022.
Proenza Schouler herfst/winter 2018, lente/zomer 2016 en lente/zomer 2014
©Monica Feudi/Indigital
Proenza Schouler herfst/winter 2018, lente/zomer 2016 en lente/zomer 2014.

Twintigste verjaardag

De ontwerpers vierden de twintigste verjaardag van het label in 2023 en nodigden Chloe Sevigny, een van hun eerste beroemde fans, uit om hun herfst/winter-show dat jaar te openen. McCollough beschreef het als “onze persoonlijkste collectie tot nu toe – minder rond een thema, meer kijkend naar de vrouwen in ons leven: wat willen zij?”

Begrijpen wat stijlvolle vrouwen willen is een van de sterke punten van de ontwerpers; ze hebben een cool girl-team opgebouwd dat bestaat uit sterren als Sevigny en Natasha Lyonne, fashion insiders zoals Moda Operandi-mede-oprichter Lauren Santo Domingo en W Magazine-hoofdredacteur Sara Moonves, en leden van de kunst- en literaire scene zoals Olympia Scarry en Ottessa Moshfegh. Die coole factor hielp hen de allereerste CFDA/Vogue Fashion Fund-prijs in 2004 in de wacht te slepen.

Seamless, de documentaire van Douglas Keeve over de prijs, leverde beide ontwerpers hun eerste vermelding op IMDb op. Door de jaren heen ontvingen ze ook talrijke onderscheidingen van de CFDA, waaronder de Swarovski Award for Ready-to-Wear (nu de Emerging Designer award) in 2023, de Accessory Designer of the Year-award voor hun best verkopende PS1-tas in 2009, en de Womenswear Designer of the Year-award in 2007, 2011 en 2013.

Sprookjesachtige momenten

Het verhaal van Proenza Schouler zit vol met sprookjesachtige momenten. Toen Hernandez, nog student, in het vliegtuig zat met Vogue-hoofdredacteur Anna Wintour, krabbelde hij een briefje op een servet en overhandigde dat aan haar in de eerste klas. Naar verluidt was ze ijskoud, maar ze gaf zijn briefje door en twee weken later had hij een stage bij Michael Kors. (McCollough werkte op zijn beurt bij Marc Jacobs toen hij nog op school zat.) Fast forward naar hun afstuderen in 2002: Julie Gilhart, toenmalig fashion director van Barneys en een doorgewinterde modescout, was erbij en wat ze zag beviel haar zo goed dat ze de collectie kocht voor het toonaangevende warenhuis in New York.

Nu laten Jack McCollough en Lazaro Hernandez een merk achter dat geworteld is in Amerikaanse sportkleding; hoewel ze zich sinds de pandemie meer zijn gaan richten op power tailoring en goddess dressing, zijn hun herkenbaarste hits onder meer een dip-dyed fluwelen jurk, geplooide midirokken, tie-dyed T-shirts en die nog steeds iconische bustiertops en -jurken van alle jaren daarna.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Liya Kebede bij de première van 'Mad Max: Fury Road' in mei 2015 (links), en Meghan Markle bij de Variety Power Of Women in 2023
©Getty Images
Liya Kebede bij de première van 'Mad Max: Fury Road' in mei 2015 (links), en Meghan Markle bij de Variety Power Of Women in 2023.

Speculaties

Terugkijkend naar de documentaire Seamless is er van hun negen mede-finalisten slechts één die nog steeds op de catwalk te zien is (Libertine’s Johnson Hartig). McCollough en Hernandez hebben zeker ook tegenslagen gekend, van problemen met investeerders tot een reeks shows in Parijs die na twee seizoenen eindigde. Proenza Schouler maakt nu deel uit van de gevestigde orde in New York, maar ze hebben vastgehouden aan hun cool kids-imago. En dus zal het abrupte vertrek van de ontwerpers gegarandeerd speculaties aanwakkeren over hun volgende stappen – ze zijn tenslotte pas midden veertig.

Een populair gerucht – in een industrie die zich er tegenwoordig mee lijkt te voeden – noemt hen als opvolgers van Jonathan Anderson bij Loewe, die op zijn beurt volgens geruchten naar Dior zou gaan. De ontwerpers reageerden niet op een vraag over deze geruchten. Ze laten in ieder geval een gat vallen in de kalender van de modeweek van dit seizoen.

Zeldzame vacature

Op de vraag of ze de deur openlaten om ooit terug te keren naar hun positie als creative directors van Proenza Schouler, zeiden McCollough en Hernandez: “Wie weet wat de toekomst ons brengt, maar na lang nadenken zijn we klaar om dit hoofdstuk in ons leven om te slaan. We zijn de mensen die we zijn door de buitengewone mensen die we hebben ontmoet en de onvergetelijke ervaringen die we hebben gehad door het werk dat we doen. We voelen een enorm gevoel van dankbaarheid. Proenza Schouler is tot nu toe het bepalende verhaal van ons leven geweest, maar we hebben altijd geloofd dat een goed geleefd leven uit meerdere en verschillende hoofdstukken moet bestaan en tot nu toe hebben we er maar één gehad. We kijken ernaar uit om te zien wat de toekomst brengt en zullen groots blijven dromen en openstaan voor alles wat op ons pad komt.”

Kortom: in New York staat een vacature open voor creative director – een zeldzame vacature. “We zijn op zoek naar een visionaire leider die naadloos kan oppakken waar Jack en Lazaro zijn opgehouden en de merkcodes die zij hebben ontwikkeld in ere kan houden”, vertelt Suveyke Snyder aan Vogue. “Deze persoon moet de liefde voor concept, techniek en vakmanschap hebben die ons naar het volgende hoofdstuk zal duwen.” En: “onze wereldwijde zoektocht zal versnellen nu dit nieuws bekend is gemaakt. Met een buitengewoon atelier en een studio van wereldklasse verwachten we een naadloze overgang bij het identificeren van een nieuwe ontwerpleider en het vaststellen van tijdlijnen voor de toekomst.”

Backstage bij Proenza Schouler herfst/winter 2023
©Hunter Abrams
Backstage bij Proenza Schouler herfst/winter 2023.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.