‘Go for the burn! Sweat!’ klonk het in de jaren 80 in zowat elke huiskamer, waar de befaamde work-outvideo’s van Jane Fonda werden afgespeeld. (Mocht je niet bekend zijn met dit fenomeen, dan adviseren we je ten zeerste deze uiterst iconische video te bekijken.) Iedereen was in de ban van de fitnessgoeroe die, immer gekleed in haar stijlvolle neonkleurige leotards inclusief beenwarmers, mensen massaal in beweging bracht. Nu, ruim veertig jaar later, is Jane Fonda terug in haar iconische rol als work-outinstructeur. Ditmaal niet op VHS-videobanden, maar in de campagne van H&M’s gloednieuwe lijn H&M MOVE, dat het merk donderdag lanceert.
Jane Fonda is terug voor H&M MOVE
We kennen haar allemaal als Oscar-winning actrice, maar tegenwoordig ook als klimaatactiviste (ze werd in 2019 nog gearresteerd voor haar klimaatdemonstraties Fire Drill Fridays in Washington DC), schrijver én TikTok-ster niet te vergeten. Maar Jane Fonda’s meest memorabele verschijning is ongetwijfeld die als 80’s fitnessicoon; destijds democratiseerde ze fitness voor vrouwen door aerobics en dans toegankelijker te maken. Jane Fonda’s Workout, die werd uitgebracht in 1982, is één van de bestverkochte VHS-videobanden aller tijden.
Tijdens de afgelopen lockdowns bleken home workouts à la Jane Fonda relevanter dan ooit. Jane ging zelfs naar TikTok om haar eigen workouts nieuw leven in te blazen en haar inspanningen voor de klimaatcrisis te promoten. Fonda’s fitnessmerk en haar activisme zijn altijd verbonden geweest door haar doel om democratisering in gang te zetten.
Nu, op haar 84ste, maakt Fonda sport opnieuw toegankelijker voor het grote publiek door haar krachten te bundelen met H&M MOVE. Met de nieuwe lijn wil het kledingmerk de hele wereld en ieder lichaam in beweging brengen. Hoe kun je dat beter doen dan met behulp van dé queen of fitness herself?
H&M MOVE
Samen met choreograaf JaQuel Knight is Fonda het gezicht van de campagne. Fonda stelt dat ze enthousiast is over H&M’s missie om de wereld in beweging te krijgen op een manier die toegankelijk is voor iedereen. Want, zo stelt het merk: het maakt niet uit hoevéél je beweegt of wat je doet, zolang je maar in beweging blijft. “We willen de movers van elk niveau ondersteunen om comfortabel en vol zelfvertrouwen te bewegen. Het doel van H&M MOVE is om barrières rondom sport weg te nemen, en te beginnen met het democratiseren van sportkleding”, stelt Simon Brown, General Manager H&M MOVE.
De lijn vervangt alle sportcollecties van H&M; deze zullen vanaf nu allemaal onder dezelfde gelijknamige lijn vallen. Hoe de nieuwe collectie eruitziet? Naast stijlvolle sportitems is er ook een monogram-collectie – volledig Jane Fonda-approved natuurlijk.