Galliano werd in 2014 benoemd tot creative director bij Maison Margiela, zijn eerste functie sinds zijn veelbesproken vertrek bij Dior in 2011. (Zijn verhaal kwam aan bod in de documentaire High and Low: John Galliano, die in maart van dit jaar verscheen). Sindsdien heeft hij het cultlabel, geliefd bij kunst- en mode-insiders onder de ongelooflijk private oprichter Martin Margiela, naar nieuwe hoogten gebracht.
Groei van Margiela
Galliano’s culturele impact en technische en inventieve Margiela-creaties hebben een halo-effect gehad op het merk als geheel, vertelde Margiela-moederbedrijf OTB’s oprichter en voorzitter Renzo Rosso in een recent interview aan Vogue Business. OTB werd in 2006 volledig eigenaar van het merk. Oprichter Margiela ging in 2009 met pensioen en een anoniem team leidde het label tot de benoeming van Galliano (waartoe ook Bottega Veneta’s creative director Matthieu Blazy behoorde).
De verkoop van Margiela groeide met 23 procent in 2023, nog voor de show in januari. Ook in de periode 2021-2022 groeide de verkoop met 24 procent. Een voorbeeld van Galliano’s impact is dat de Tabi, de iconische Margiela-schoen, oorspronkelijk in 1988 gelanceerd, de afgelopen jaren overal te zien was in de straten van Parijs, Londen, New York en andere grote modesteden sinds hij de naamsbekendheid heeft vergroot. De schoen werd zelfs het onderwerp van een viral verhaal op TikTok, waarin een New Yorkse man een paar stal na een date. Er zijn 26,5 miljoen berichten die ‘Tinder tabi thief’ vermelden op het platform.