de-belgische-ontwerper-julian-klausner-is-de-nieuwe-creative-director-van-dries-van-noten-326621
©Sarah Piantadosi

Het lange wachten is voorbij: zes maanden nadat de geliefde ontwerper Dries Van Noten zijn laatste collectie presenteerde, heeft zijn gelijknamige merk Julian Klausner aangesteld als creative director, die verantwoordelijk is voor zowel de dames- als de herencollecties. De 33-jarige Belgische ontwerper, die sinds 2018 samenwerkt met Dries Van Noten aan de damescollecties, “vertegenwoordigt een natuurlijke verbinding tussen het verleden en de toekomst”, aldus het modehuis maandag in een verklaring.

Julia Klausner bij Dries Van Noten

“Ik heb het volste vertrouwen in Julians creativiteit en visie”, voegde Dries Van Noten eraan toe. “Hij is niet alleen een getalenteerde ontwerper, maar ook een duidelijke keuze om het stokje over te nemen na mijn vertrek. Zijn diepgaande kennis van het merk en zijn waarden zal zorgen voor een naadloze overgang en een mooie toekomst”, voegde hij eraan toe.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Door van binnenuit te promoveren en te kiezen voor een relatief jonge Belgische ontwerper, laat het modehuis zien dat het continuïteit belangrijker vindt dan onderbreking. Klausner studeerde in 2016 af in modeontwerp aan de gerenommeerde Brusselse school voor beeldende kunst La Cambre en begon zijn carrière als junior ontwerper bij Maison Margiela voordat hij in augustus 2018 bij Dries Van Noten aan de slag ging als ontwerper van damesmode. Hij heeft nu grote schoenen te vullen.

Laatste feestelijke show

Als lid van de Antwerpse Zes lanceerde Van Noten zijn mannenlijn in 1986 in Antwerpen en in 1993 bracht hij zijn merk, aangevuld met een vrouwenlijn, naar de Parijse catwalks. “Ik sta bekend om kleur en prints en borduursels”, vertelde hij Vogue in 2007. “Normaal gesproken geldt: hoe meer het botst, hoe leuker ik het vind.”

In 2018 verkocht Van Noten een meerderheidsbelang aan het Spaanse beauty- en modeconglomeraat Puig, maar hij bleef zijn rol als chief creative officer vervullen. Vier jaar later, in 2022, lanceerde de ontwerper zijn eerste beautylijn onder Puig. In juni 2024, na een laatste feestelijke show voor een publiek dat bestond uit vele andere ontwerpers en journalisten, trad hij terug uit de dagelijkse werkzaamheden. De lente/zomer 2025-damescollectie die in september 2024 werd gepresenteerd, was ontworpen door de studio van het merk. Van Noten zat op de eerste rij, maar een beetje verborgen, dichter bij backstage, omdat hij niet wilde dat zijn aanwezigheid het werk van zijn collega’s zou overschaduwen.

Liefde voor kleding en schoonheid

In een interview met Vogue Business in juni zei hij over de evolutie van de rol van creative director dat ontwerpen voor Dries Van Noten “geen baan is waarbij je alleen de grote lijnen kunt doen. Het is heel praktijkgericht. Het is iemand die echt de liefde voor kleding en schoonheid ademt, die echt geniet van het bezig zijn met stoffen en al die dingen – niet iemand die nadenkt over marketing”. Klausner heeft een groot deel van zijn carrière bij het modehuis doorgebracht en zal deze waarden aan den lijve hebben ondervonden.

“De onvergelijkbare nalatenschap die Dries achterlaat is monumentaal en vormt een eindeloze bron van waardevolle inspiratie. Ik kijk ernaar uit om nieuwe ambitieuze uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd het erfgoed dat we allemaal koesteren in ere te houden”, aldus Klausner.

Klausner presenteert zijn eerste damescollectie als creative director van Dries Van Noten op 5 maart tijdens Paris Fashion Week. Het modehuis slaat de show tijdens de Parijse mannenweek in januari over en presenteert deze in plaats daarvan in een lookbook onder regie van Klausner. Zijn eerste mannenshow staat gepland voor juni 2025.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.