Dat modehuis Alaïa een heuse comeback maakt, is duidelijk. Sinds het aantreden van de Belgische ontwerper Pieter Mulier als nieuwe – en eerste – creative director sinds het overlijden van Azzedine Alaïa himself in 2017, ondergaat het modehuis een stijlvolle heropleving. Na de eerste (op zijn zachtst gezegd sensationele) shows is het nu tijd voor de eerste campagne in de nieuwe stijl van het label. Hoe dat eruitziet? Denk: ingetogen nineties glam met een moderne twist en Kaia Gerber als middelpunt, die daarmee vrijwel letterlijk in de voetsporen van haar moeder Cindy Crawford treedt, als de nieuwe Alaïa-muze.
Kaia Gerber in nieuwe Alaïa-campagne
Een sensuele, krachtige en tegelijkertijd eenvoudige manier van vrouwelijkheid: dat is wat de nieuw WS23-campagne (lees: winter/summer) van Alaïa vertegenwoordigt. De belichaming van die stijl is topmodel Kaia Gerber, gefotografeerd door Tyrone Lebon. Aan de minimalistische beelden ging geen mega-productie vooraf, maar juist een intieme shoot, zoals ook in de jaren negentig gebeurde. De beelden werden geschoten op het dak van het atelier van de Amerikaanse artiest Sterling Ruby in Los Angeles. Het resultaat? Kaia, al kijkend tegen de zon in, in een waanzinnige, felrode bodyconjurk, maar ook nachttaferelen in hemelzwarte looks.
Dat juist Kaia Gerber werd gestrikt voor de campagne is niet geheel toevallig: enkele maanden geleden maakte Gerber, na enige tijd afwezig te zijn geweest op publieke events, haar opwachting bij het Academy Museum Gala in Los Angeles. Niet alleen haar aanwezigheid was opvallend; het was ook haar outfit die menig hoofden deed draaien. Drie keer raden van welk label – Alaïa, natuurlijk. De aansluitende, vloerlange rok met bodysuit leek voor Gerber gemaakt te zijn – zoals vele Alaïa-ontwerpen. De look wordt sindsdien beschouwd als één van Gerbers beste rodeloperlooks ooit, en is tevens te zien in de campagne.