louis-vuitton-en-murakami-brengen-een-feest-van-nostalgie-naar-2025-328927
©Courtesy of Louis Vuitton

Louis Vuitton start 2025 met een explosie van kleur en nostalgie: de lancering van Louis Vuitton x Murakami, een re-editie van de legendarische collectie die twintig jaar geleden de modewereld opschudde. Het Franse modehuis en de Japanse kunstenaar Takashi Murakami bundelen opnieuw hun krachten om een frisse blik te werpen op een iconische samenwerking.

Kunst meets popcultuur

Takashi Murakami’s ontwerpen staan bekend om hun unieke mix van kunst en popcultuur. Hij combineert elementen uit sci-fi, anime, manga en de Japanse kawaii-cultuur met traditionele kunstvormen zoals Nihonga (Japanse schilderkunst). Zelfs als je zijn naam niet direct herkent, ken je waarschijnlijk wel zijn werk: van de iconische smiley flowers tot zijn samenwerkingen met Kanye West en Pharrell Williams. Maar bovenal herinneren velen zich zijn baanbrekende herinterpretatie van het Louis Vuitton-monogram in 2003. Deze kleurrijke tassen, versierd met logo’s, kersen en andere speelse motieven, waren dé must-haves van it-girls als Paris Hilton, Lil’ Kim en Lindsay Lohan.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Louis Vuitton x Takashi Murakami

De afgelopen jaren zagen we deze zeldzame collector’s items steeds vaker terugkomen in het straatbeeld. En nu komt Louis Vuitton met een feestelijke re-editie, aangepast aan de huidige tijd. De nieuwe collectie omvat meer dan tweehonderd (!) creaties, waarin Murakami’s esthetiek opnieuw schittert. Denk aan het herkenbare Monogram Multicolore in 33 kleuren, verwerkt op klassieke modellen zoals de Speedy, Alma BB en Keepall. Dankzij geavanceerde printtechnieken en Louis Vuittons savoir-faire zijn de ontwerpen better than ever.

Naast de tassen keren ook Murakami’s speelse personages terug. De Superflat Panda verschijnt op sneakers, sleutelhangers en zelfs een skateboard. Beautyfans kunnen zich verheugen op een creatieve make-over van parfums: de flesjes van Attrape-Rêves en Imagination zijn voorzien van Murakami’s iconische bloemen en panda’s.

Zendaya in de campagne

Uiteraard schittert Louis Vuitton-ambassadeur Zendaya in de campagne van deze samenwerking. In ware Y2K-stijl, compleet met flip phone, draagt ze de kleurrijke ontwerpen op een moderne manier: met minimalistische, casual looks, zoals een T-shirt en jeans.

De eerste items zijn vanaf 1 januari 2025 wereldwijd verkrijgbaar – een perfect moment voor wie het nieuwe jaar wil inluiden met een statement. Maar het feest stopt daar niet: in maart 2025 volgt een tweede hoofdstuk, waarin Murakami’s geliefde Cherry Blossom-motief centraal staat. Een reden te meer om alvast uit te kijken naar het voorjaar.

zendaya louis Vuitton murakami
©Courtesy of Louis Vuitton