Hoe we in het Westen onze kalender baseren op de stand van de zon, kijken veel Aziatische gemeenschappen al eeuwenlang naar de stand van de maan. En zo breekt op zaterdag 10 februari een nieuw maanjaar aan. In 2024 maakt het Chinese sterrenbeeld konijn plaats voor de draak.
Nieuwjaar
De draak wordt beschouwd als de machtigste onder de Chinese sterrenbeelden. Het dierenriemteken is onder meer trots, levendig, extravert en inspirerend. Daarmee belooft het jaar van de draak, met haar krachtige en succesvolle karakter, een bijzonder voorspoedig jaar te worden. Reden voor een feestje, dus. Ter ere van het nieuwe maanjaar lanceren veel merken dan ook Lunar New Year-campagnes die geïnspireerd zijn op de draak en haar krachtige eigenschappen.
Lunar New Year-campagnes
De grote merken in het modelandschap laten deze feestelijke dag niet zomaar voorbij gaan. Symbolen van voorspoed, geluk en natuurlijk de draak sieren de designs van de feestelijke collecties. Pokémon, jade edelstenen, traditionele cheomsang-silhouetten en nieuwe uitvoeringen van je favoriete items; ontdek de hoogtepunten hieronder.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Diesel
Om het nieuwe maanjaar te vieren, lanceert Diesel een capsulecollectie gewijd aan het jaar van de draak. De collectie is volledig unisex en bestaat voornamelijk uit de kenmerkende rood- en bruintinten van de Lunar New Year-viering. Creatief directeur Glenn Martens vertaalt het symbool van geluk, rijkdom en vreugde behorend tot de jaarwisseling in silhouetten met drakenprint en, uiteraard, denim zoals we van Diesel gewend zijn.