lunar-new-year-met-deze-campagnes-luiden-modehuizen-het-jaar-van-de-slang-stijlvol-in-332452
©Miu Miu

Hoewel wij het nieuwe jaar al een tijd terug hebben ingeluid, is het Nieuw Maanjaar (ook wel Chinees Nieuwjaar of Lunar New Year) pas net begonnen. Want waar we in het Westen onze kalender baseren op de stand van de zon, kijken veel Aziatische gemeenschappen al eeuwenlang naar de stand van de maan. En zo breekt op 29 januari officieel Lunar New Year 2025 aan. Dit jaar maakt het Chinese sterrenbeeld van de draak plaats voor de slang – en dat belooft een jaar vol transformatie en vernieuwing te worden. In aanloop naar de jaarwisseling lanceren talloze modehuizen unieke campagnes om het nieuwe maanjaar stijlvol in te luiden.

Het jaar van de slang

Lunar New Year staat in het teken van culturele tradities, familiereünies en hoop op geluk in het komende jaar. De slang wordt beschouwd als een bijzonder dier onder de Chinese sterrenbeelden. In tegenstelling tot de gedurfde en extraverte draak staat de slang symbool voor rust en reflectie. Ook staat het dierenriemteken voor wijsheid en transformatie, en biedt het mogelijkheden voor persoonlijke groei en verandering. Lunar New Year 2025 valt op woensdag 29 januari en de festiviteiten worden afgesloten met het Lantaarnfestival op 12 februari.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Modecampagnes ter ere van Lunar New Year

Ter ere van het nieuwe maanjaar lanceren veel modehuizen Lunar New Year-modecampagnes die geïnspireerd zijn op de slang en haar symbolische betekenis. Symbolen van voorspoed, geluk en natuurlijk de slang sieren ontwerpen – vaak limited edition uitgaves en capsulecollecties. Laat je inspireren door de campagnes en ga het nieuwe maanjaar volledig in rust (en stijl, uiteraard) tegemoet.

Dior

Ter ere van Lunar New Year 2025 presenteert Dior een betoverende capsulecollectie ontworpen door Maria Grazia Chiuri. Geïnspireerd door Christian Diors fascinatie voor astrologie draait de collectie om het Dior Astral-motief, verfraaid met de Serpens-constellatie in de tinten goud, wit en zwart. De collectie omvat gelimiteerde edities van iconische stukken als de Book Tote, de Lady D-Lite-tas, de D-Connect-sneakers en verfijnde sieraden met slang- en sterdetails. Daarnaast zijn er astrologisch geïnspireerde prints op muiltjes, T-shirts en kleine lederwaren te vinden.

Dior Lunar New Year 2025
©Dior

Miu Miu

Miu Miu viert Lunar New Year 2025 met een campagne en korte campagnevideo, genaamd The Encounter, geregisseerd door de filmmaker Shujun Wei. De film, waarin Miu Miu-ambassadeurs Liu Haocun en Zhao Jinmai te zien zijn, neemt ons mee naar een nostalgisch en traditioneel Kantonees theehuis in Beijing. Te midden van de vintage setting wekken de twee een levendige energie op – dansend, muziek makend en zelfs kokkerellend in de keuken. De campagne straalt een intieme sfeer uit, waarbij de ambassadeurs elegante Miu Miu-outfits dragen die Noord-Chinese elementen combineren met moderne verfijning. Zo wordt het jaar van de slang op een stijlvolle en speelse manier gevierd, onder meer in de vorm van hebberigmakende bag charms.

Miu Miu Lunar New Year 2025
©Miu Miu

Diesel

Diesel viert Lunar New Year met een opvallende, twaalfdelige capsulecollectie. De collectie is een eerbetoon aan tradities die in het teken staan van geluk, voorspoed en rijkdom. Speelse patchworks met vintage slangenmotieven sieren comfortabele hoodies, terwijl denim een unieke upgrade krijgt door een laser die een slangenhuideffect creëert. Een perfecte mix van vakmanschap en creativiteit – deze collectie laat je gegarandeerd opvallen tijdens het nieuwe maanjaar.

Diesel Lunar New Year 2025
©Diesel

Burberry

Burberry lanceert een capsulecollectie in samenwerking met de Chinese kunstenaar Qian Lihuai. De collectie herinterpreteert de iconische Burberry Check met een uniek slangmotief in de vorm van een ‘B’ en omvat items zoals outerwear en een trenchjurk. De campagne, met actrice Zhang Jingyi als het gezicht, benadrukt de balans tussen traditie en moderniteit. Kunstenaar Lihuai creëerde speciaal voor deze gelegenheid negen handgeweven, slangachtige sculpturen, een eerbetoon aan de kunst van bamboevlechten en Burberry’s rijke geschiedenis in weeftechnieken.

Burberry Lunar New Year 2025
©Burberry

Prada

Voor Lunar New Year 2025 introduceert Prada de bijzondere campagne We, The Snake, gefotografeerd door Oliver Hadlee Pearch. De campagne draait om een symbolische keten van menselijke silhouetten, verweven met individuen zoals ambassadeurs Jia Ling en Li Xian, kunstenaars Peng Wei en Zhang Enli, en modellen Du Juan en Zhao Lei. De campagne legt de nadruk op de kracht van verbinding en transformatie, geïnspireerd door de veelzijdige symboliek van de slang. Met een verfijnde en poëtische uitstraling laat Prada opnieuw zien hoe mode en kunst moeiteloos samensmelten.

Prada Lunar New Year 2025
©Prada

Bottega Veneta

De romantiek spat van het scherm in de campagnebeelden van Bottega Veneta’s campagne First Sunrise With You. De campagne van het Italiaanse modehuis werd geschoten met op de achtergrond verschillende Chinese landschappen, van een skyline tot besneeuwde bergtoppen. Het samenzijn met geliefden en dierbaren tijdens de eerste zonsopkomst van het jaar staat centraal in de campagne. De Taiwanese actrice en Bottega Veneta-ambassadeur Shu Qi schittert op de beelden, in ontwerpen die zijn geïnspireerd op de schubachtige huid van de slang. Deze zijn dan ook te zien op schoenen, sieraden, tassen en truien in donkergroene, gele en rode kleurencombinaties.

Bottega Veneta Lunar New Year 2025
©Bottega Veneta

Gucci

Het jaar van de slang brengt transformatie en vernieuwing met zich mee, en Gucci viert deze symboliek op spectaculaire wijze. Voor Lunar New Year 2025 lanceert het modehuis een betoverende campagne met Ni Ni en Xiao Zhan in de hoofdrollen. Onder leiding van creative director Sabato De Sarno benadrukt de campagne Gucci’s vermogen om zich steeds opnieuw uit te vinden, terwijl het modehuis trouw blijft aan zijn iconische erfgoed. Een perfecte balans tussen evolutie en tijdloze allure.

Gucci Lunar New Year 2025
©Gucci

Loewe

Loewe viert het Chinese Nieuwjaar met een capsulecollectie die geïnspireerd is door de eeuwenoude kunst van het Chinese cloisonné, in samenwerking met de gerenommeerde kunstenaar Xiong Songtao. De collectie bestaat uit cloisonné-pendants, kledingstukken, schoenen, accessoires en limited edition tassen, versierd met slangen-, aap- en wolkendetails. Deze collectie is een eerbetoon aan vakmanschap en erfgoed, waarbij traditionele ambachten worden gecombineerd met hedendaagse mode.

Loewe Lunar New Year 2025 campagne
©Loewe