dit-nederlandse-tassenmerk-wint-de-prestigieuze-andam-prize-voor-accessoires-304159
©Casper van der Linden, courtesy of Maeden

Een trots moment voor de Nederlandse mode op het wereldtoneel: Nederlands luxemerk Maeden heeft de Andam Prize in de categorie accessoires gewonnen. Deze onderscheiding gaat gepaard met een subsidie van 100.000 euro en is een erkenning voor Maedens innovatieve en verfijnde vakmanschap in de wereld van accessoires.

Maeden wint Andam Prize

De overwinning van Maeden benadrukt de visie en vaardigheid van oprichter Christian Heikoop. Maeden, een in Amsterdam gevestigd luxelabel, staat bekend om zijn visionaire benadering van lederwaren. Het merk combineert innovatief design met traditioneel vakmanschap. En extra bijzonder: het label werkt samen met verschillende (Nederlandse) ontwerpers om tassen te ontwerpen. Zo werd met David Laport een bucket bag gemaakt. En met textielontwerper Mae Engelgeer creëerde Maeden een leren tas met een (letterlijke) twist.

Andere winnaars

De 35e editie van de Andam Prize toonde nog meer talent. De Australische ontwerper Christopher Esber, die in 2010 zijn gelijknamige merk oprichtte, ontving de Andam Grand Prize for fashion. Esbers merk, bekend om zijn badmode en sieraden, won een prijs van 300.000 euro. Ook krijgt hij een jaar lang mentorschap en een Swarovski-trofee ontworpen door Anthony Vaccarello, creatief directeur van Yves Saint Laurent en voorzitter van de jury van de Andam Prize 2024.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het merk 3.Paradis van Emeric Tchatchoua won de speciale prijs van de jury. Dit label werd opgericht in 2013 en is gebaseerd op thema’s als dankbaarheid en persoonlijk verlies, gesymboliseerd door de duif. Pauline Weinmann van Alternative Innovation ontving de Innovatieprijs. Beiden ontvingen 100.000 euro.

Naast de prijzen die er vielen, krijgen alle twaalf finalisten steun en extra’s van verschillende modehuizen en instellingen. Denk aan toegang tot deadstockmateriaal van Balenciaga en Longchamp. Maar ook digitale ondersteuning van Google en privébezoeken aan het Musée Yves Saint Laurent en de showroom van Swarovski. Ook worden mentorschap en workshops over communicatie, duurzaamheid en merchandising verzorgd door Mytheresa, OTB en Tomorrow. De winnaars krijgen steun voor hun volgende Paris Fashion Week-evenementen en – ook niet onbelangrijk – financiële begeleiding.