John Galliano’s Couture herfst/winter 2022-show voor Maison Margiela schiep een nieuw precedent voor hoe een modeshow eruit kan zien. De creatief directeur voerde een volledig theaterstuk op. Gebaseerd op een door hem verzonnen roadmovie genaamd Cinema Inferno. Hieronder de highlights.
Galliano’s ‘Cinema Inferno’ coutureshow voor Maison Margiela
In het ondergrondse theater van Palais de Chaillot voerde John Galliano Cinema Inferno op. Een voorstelling met een voorbereiding van negen maanden. Resultaat is een verbluffend 30 minuten durend toneelstuk – direct gefilmd en live gemonteerd voor een digitaal publiek. De cast, onder leiding van Leon Dame en Lulu Tenney, voerde een spectaculair dramatisch stuk op in een indrukwekkende haute couture-collectie.
Galliano’s show was een wake-up call na de pandemie. In plaats van terug te gaan naar de comfortzone van de catwalk, ging hij waar geen enkele ontwerper eerder is geweest en zorgde hij voor real change! De ontwerper vond de modeshow opnieuw uit, zonder de aandacht voor kleding in gevaar te brengen. En zijn publiek kreeg een onvergetelijke ervaring.
Dramatisch verhaal
Het stuk volgde Count en Hen. Twee minnaars op de vlucht, rijdend door een zandstorm in de woestijn van Arizona. Ze worden achtervolgd door spookachtige cowboys in dramatische western scènes, met flashbacks naar het huwelijk van hun ouders waardoor ze tegen hun wil stiefbroer en zus werden, en de uiteindelijke moord op de ouders. In de woestijn kwamen Count en Hen – gewond door een vuurgevecht – een oud motel tegen, dat een bioscoop bleek te zijn. Doodbloedend werden ze meegezogen in scènes die deden denken aan de klassieke Amerikaanse cinema, met verwijzingen naar horrorfilms en Old Hollywood.
Verhalende collectie
Galliano’s verhaal ging over thema’s rond machtsmisbruik. De filmische loopscènes die de hoofdrolspelers meemaakten, vertelden over hierover – terwijl flashbacks naar het verleden hen terugbrachten naar gewelddadige ouders en oneerlijke rechtssystemen. Door zorgvuldige haute couture-technieken ontwikkeld door Galliano, weerspiegelde de collectie dezelfde thema’s.
We zagen klassieke haute couture-silhouetten en cult-achtige outfits gemaakt met Galliano’s ‘poverino‘-methode: verschillende kledingstukken worden tot één gemaakt waarna de lagen geleidelijk worden opengesneden om de constructie te onthullen.
Galliano hergebruikte een deel van zijn eigen museumwaardige collectie 20e-eeuwse damesschoenen. We zagen onder meer cowboyhoeden, zongebruind schuim en het fijnste satijn. Ook kleine 5ac-tassen bedwelmd met robijnrode kristallen en ‘keizerlijke’ Snatched-tassen van Nanjing Yunjin uit een gezamenlijk project met Vogue China. Van 19e-eeuws bedlinnen creëerde hij een Pierrot-look.
Nieuw soort coutureshows
Cinema Inferno gaf een kijkje in de toekomst van modeshows met een cast bestaande uit Amber Valletta, Karen Elson, Karlie Kloss en Scott Barnhill. Met modellen, of muzen zoals Galliano ze noemt, die een rol speelden in zijn leven en carrière – was de show een hint naar zijn verleden en ongelooflijke oeuvre. Galliano is dé showman van de mode, de koning van de catwalk.
Een verdiende titel omdat hij altijd verder kijkt, ver buiten de grenzen. Er zijn weinig merken die het niveau van Cinema Inferno kunnen evenaren. Galliano’s Maison Margiela coutureshow was een uitnodiging om de oldskool manier van mode showen te heroverwegen en heruitvinden. Een geniaal theaterstuk en een nieuwe mijlpaal voor Galliano en Maison Margiela.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd doorVogue UK.