Barbiecore is dood. Ik weet niet zeker wat de oorzaak was – misschien zag Barbie een platte schoen of zei iemand met een luide stem ‘nee’ tegen haar – maar ik denk dat Margot Robbies verschijning op de rode loper van de première van Saltburn in Los Angeles er iets mee te maken heeft gehad. De actrice droeg namelijk een custom couturejurk van Schiaparelli in een bruine tint die nog nooit eerder is gezien in een strandhuis in Malibu.
Margot Robbie met ‘navelpiercing’ op de rode loper
Barbies brein – dat alleen getraind is om de zoetste kleuren roze te registreren – zou kortsluiting hebben gekregen bij het zien van het doorschijnende korset en de louche sexappeal van Robbies losgeknoopte tailleband. En ik denk ook dat de navelpiercing met trompe l’oeil-effect, waarmee het korset van Margot Robbie was versierd, niet bepaald zal hebben geholpen. Het zou haar zenuwstelsel door elkaar hebben geschud en haar plastic synapsen in de war hebben gebracht.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Maar al deze elementen maken deze outfit natuurlijk juist tot een succes. Niet alleen betekent het een langverwachte ommekeer in de op Mattel-geïnspireerde mode die Robbie droeg om Barbie te promoten (waaronder een Dilara Fındıkoğlu-reproductie van een ‘Brunette Bubble Cut Barbie’ uit 1962 en een Balmain-versie van een ‘Earring Magic Barbie’ uit 1992); ook duidt het op een afscheid van nostalgische kostuums en een terugkeer naar hedendaagse mode.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.