dit-is-het-thema-van-het-met-gala-2024-274423

De nieuwe tentoonstelling van het Costume Institute, die dit jaar te zien is in het Metropolitan Museum of Art in New York, zal in het teken staan van kostbare modemeesterwerken. De tentoonstelling – en daarmee het thema van het Met Gala 2024 – heeft de titel: Sleeping Beauties: Reawakening Fashion.

Het thema van het Met Gala 2024

Het Met zal ongeveer 250 items tonen uit de permanente collectie van het Costume Institute. Sommige hiervan waren zelden eerder in het openbaar te zien. Max Hollein, CEO van het Met: “De lente 2024-tentoonstelling van het Costume Institute in het Met verlegt de grenzen van onze verbeelding. Ook nodigt het ons uit om de multisensorische facetten van een kledingstuk te ervaren.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hij voegt eraan toe: “Sleeping Beauties vergroot onze betrokkenheid bij deze meesterwerken van de mode door te laten zien hoe ze voelen, bewegen, klinken, ruiken en reageren wanneer ze gedragen worden. Dat leidt uiteindelijk tot een diepere waardering van de integriteit, schoonheid en artistieke genialiteit van de tentoongestelde werken.”

Vierhonderd jaar geschiedenis

Van een 17e-eeuws Engels Elizabethaans lijfje tot 21e-eeuwse aanwinsten van ontwerpers als Phillip Lim, Stella McCartney en Connor Ives: de tentoonstelling beslaat vierhonderd jaar geschiedenis. Andere tentoongestelde stukken zijn ontwerpen van Elsa Schiaparelli, Yves Saint Laurent, Christian Dior, Hubert de Givenchy en vele andere iconische modeontwerpers.

Voorafgaand aan de aankondiging zei Andrew Bolton, conservator van het Costume Institute: “Mode is een van de emotioneelste artistieke vormen vanwege de verbinding met het lichaam. Het is doordrenkt met herinneringen en emoties. En we hebben er veel mee te maken via onze zintuigen. Ik hoop dat deze tentoonstelling die zintuiglijke waardering van mode activeert.”

Sleeping beauties

Bolton legt uit dat de tentoonstelling is opgebouwd rond ongeveer vijftien historisch belangrijke en esthetisch mooie stukken uit de collectie die veel te fragiel zijn om ooit nog gedragen te worden. “Dit zijn de sleeping beauties waar we naar verwijzen in de titel.” In plaats van hun oorspronkelijke gedragen functie te vervullen, ondergaan deze stukken – waaronder dat Elizabethaanse lijfje en een zijden satijnen baljurk van de Amerikaanse couturier Charles Frederick Worth uit 1887, die de oorspronkelijke inspiratie vormde voor de tentoonstelling – een transformatie door ze tentoon te stellen.

Vele stukken zijn te zien in combinatie met hedendaagse modewerken die onbewust een echo zijn van hun voorgangers. De illusietechniek die bekendstaat als ‘Pepper’s ghost’ (waarbij een object dat buiten zicht staat wordt geprojecteerd, zodat het lijkt alsof het voor het publiek staat, red.) is gebruikt om sommige werken nieuw leven in te blazen. Daarnaast is de hulp ingeroepen van videoanimatie, lichtprojectie, soundscaping, AI en CGI.

De tentoonstelling wordt vormgegeven rond drie belangrijke ‘zones’: land, zee en lucht. Het laat tevens de veranderende houding ten opzichte van de natuurlijke wereld zien door middel van handwerk en de manipulatie van natuurlijke materialen om kledingstukken te maken. “Het is een ode aan de natuur en de emotionele poëzie van mode”, aldus Bolton. “De hedendaagse nadruk op duurzaamheid en regeneratieve vormen van productie is vertegenwoordigd door recent aangekochte stukken van enkele van de innovatiefste ontwerpers van de moderne mode.”

Links en rechts: jurken van Loewe herfst/winter 2023. Midden: Avondensemble van Nina Ricci, circa 1958.
©Metropolitan Museum of Art
1/5
Native Share
Links en rechts: jurken van Loewe herfst/winter 2023. Midden: Avondensemble van Nina Ricci, circa 1958.
Venus-baljurk en Junon-baljurk van Christian Dior, herfst 1949.
©Metropolitan Museum of Art
2/5
Native Share
Venus-baljurk en Junon-baljurk van Christian Dior, herfst 1949.
Baljurk van Charles Frederick Worth, circa 1887.
©Metropolitan Museum of Art
3/5
Native Share
Baljurk van Charles Frederick Worth, circa 1887.
Jurk van Alexander McQueen die tentoongesteld wordt tijdens het Met Gala van 2024
©Metropolitan Museum of Art
4/5
Native Share
Jurk van Alexander McQueen, lente 2001.
Jurk van Alexander McQueen die tentoongesteld wordt tijdens het Met Gala van 2024
©Metropolitan Museum of Art
5/5
Native Share
Jurk van Alexander McQueen, lente 2011.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.