Michael Rider is de nieuwe creative director van Celine, zo maakt het modehuis dat in handen is van LVMH woensdag bekend. Zijn benoeming gaat begin 2025 in. Hij krijgt de volledige creatieve verantwoordelijkheid over alle Celine-collecties, inclusief damesmode, herenmode, lederwaren, accessoires en couture, aldus de verklaring. Eerder op dezelfde dag werd bekendgemaakt dat Hedi Slimane het modehuis gaat verlaten.
Michael Rider is de nieuwe creative director van Celine
“Ik ben verheugd Michael terug te verwelkomen bij Celine, een maison dat hij door en door kent. Michaels visie en creatieve talent, samen met zijn oprechte karakter en sterke band met Celine’s erfgoed, maken hem een natuurlijke keuze om verder te bouwen aan een langdurig succes voor het huis”, aldus Severine Merle, CEO van Celine. Ook Rider reageert: “Celine is een maison met waarden die mij na aan het hart liggen en heeft een prachtig erfgoed om op voort te bouwen.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het nieuws komt nadat Celine eerder op woensdag het vertrek van Slimane aankondigde. Riders benoeming bij Celine is een soort thuiskomst. De Amerikaanse ontwerper was eerder werkzaam als design director van het merk; hij was tien jaar werkzaam onder de creatieve leiding van Phoebe Philo. De laatste rol die hij vervulde was creative director van Polo Ralph Lauren, een functie die hij sinds 2018 bekleedde. Hij verliet Ralph Lauren eind mei.
Rider heeft achter de schermen gewerkt bij Polo Ralph Lauren; de oprichter van het merk is nog steeds het gezicht. Rider heeft er op deze positie voor gezorgd dat het Polo-label er onderscheidender uitziet dan het in jaren heeft gedaan, waardoor de cool-factor is toegenomen te midden van een preppy renaissance onder leiding van andere labels, waarvan vele Europees zijn, die duidelijk zijn geïnspireerd door het Amerikaanse legacy-merk.
De opvolger van Hedi Slimane
Rider vervangt Slimane, die in 2018 werd aangesteld als artistic, creative en image director van Céline na het vertrek van Philo. Slimane, die eerder werkte bij Saint Laurent en Dior Homme, liet het accent op de ‘e’ in Céline vallen en introduceerde een nieuw logo, nog voor zijn eerste show. Zijn debuut voor het lente/zomer 2019-seizoen (hij voegde herenkleding toe aan de tot dan toe louter vrouwencollecties) kreeg “een grote hoeveelheid rauwe kritiek”, schreef Robin Givhan van The Washington Post. “In één avond heeft hij alles wat Celine was opgeblazen en schoongespoeld. Zijn naam staat misschien niet op het label, maar in elk ander opzicht kan het merk net zo goed Hedi Slimane heten”, schreef Givhan. Voor het herfst/winter 2019-seizoen ging hij over op een French girl-look. Deze keer werd de collectie meer gewaardeerd, aldus Sarah Mower van Vogue Runway.