michael-rider-is-de-nieuwe-creative-director-van-celine-316494
©Celine

Michael Rider is de nieuwe creative director van Celine, zo maakt het modehuis dat in handen is van LVMH woensdag bekend. Zijn benoeming gaat begin 2025 in. Hij krijgt de volledige creatieve verantwoordelijkheid over alle Celine-collecties, inclusief damesmode, herenmode, lederwaren, accessoires en couture, aldus de verklaring. Eerder op dezelfde dag werd bekendgemaakt dat Hedi Slimane het modehuis gaat verlaten.

Michael Rider is de nieuwe creative director van Celine

“Ik ben verheugd Michael terug te verwelkomen bij Celine, een maison dat hij door en door kent. Michaels visie en creatieve talent, samen met zijn oprechte karakter en sterke band met Celine’s erfgoed, maken hem een natuurlijke keuze om verder te bouwen aan een langdurig succes voor het huis”, aldus Severine Merle, CEO van Celine. Ook Rider reageert: “Celine is een maison met waarden die mij na aan het hart liggen en heeft een prachtig erfgoed om op voort te bouwen.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het nieuws komt nadat Celine eerder op woensdag het vertrek van Slimane aankondigde. Riders benoeming bij Celine is een soort thuiskomst. De Amerikaanse ontwerper was eerder werkzaam als design director van het merk; hij was tien jaar werkzaam onder de creatieve leiding van Phoebe Philo. De laatste rol die hij vervulde was creative director van Polo Ralph Lauren, een functie die hij sinds 2018 bekleedde. Hij verliet Ralph Lauren eind mei.

Rider heeft achter de schermen gewerkt bij Polo Ralph Lauren; de oprichter van het merk is nog steeds het gezicht. Rider heeft er op deze positie voor gezorgd dat het Polo-label er onderscheidender uitziet dan het in jaren heeft gedaan, waardoor de cool-factor is toegenomen te midden van een preppy renaissance onder leiding van andere labels, waarvan vele Europees zijn, die duidelijk zijn geïnspireerd door het Amerikaanse legacy-merk.

De opvolger van Hedi Slimane

Rider vervangt Slimane, die in 2018 werd aangesteld als artistic, creative en image director van Céline na het vertrek van Philo. Slimane, die eerder werkte bij Saint Laurent en Dior Homme, liet het accent op de ‘e’ in Céline vallen en introduceerde een nieuw logo, nog voor zijn eerste show. Zijn debuut voor het lente/zomer 2019-seizoen (hij voegde herenkleding toe aan de tot dan toe louter vrouwencollecties) kreeg “een grote hoeveelheid rauwe kritiek”, schreef Robin Givhan van The Washington Post. “In één avond heeft hij alles wat Celine was opgeblazen en schoongespoeld. Zijn naam staat misschien niet op het label, maar in elk ander opzicht kan het merk net zo goed Hedi Slimane heten”, schreef Givhan. Voor het herfst/winter 2019-seizoen ging hij over op een French girl-look. Deze keer werd de collectie meer gewaardeerd, aldus Sarah Mower van Vogue Runway.

Tijdens de jaarlijkse winstconferentie van LVMH in januari 2018, kort na Slimane’s benoeming, zei LVMH-voorzitter en -CEO Bernard Arnault het volgende: “Het doel met Slimane is om binnen vijf jaar minstens 2 miljard tot 3 miljard euro om te zetten, en misschien nog wel meer”. Op dat moment bedroeg de omzet van Celine bijna 1 miljard euro. Vijf jaar later bedroeg de omzet volgens HSBC in 2023 naar schatting 2,6 miljard euro. Hiermee werd Celine LVMH’s op twee na grootste modemerk, na Louis Vuitton en Dior, waarmee het Fendi in termen van omzet inhaalt. In 2019 introduceerde Slimane de Celine-geuren, en eerder dit jaar ook make-up. Deze laatste collectie volgt deze herfst.

Hedi Slimane’s tijd bij Celine

Slimane, die vanaf het begin bij het bedrijf de pers schuwde, hield na de pandemie min of meer op met shows, zelfs toen andere ontwerpers uit de LVMH-groep hun shows hervatten. Hoewel hij uit de publieke belangstelling verdween, bleef zijn visie – gebaseerd op de Parisienne haute bourgeoisie en de Los Angeles rocker glam – overtuigend.

In december 2022 koos Slimane Los Angeles – de stad waar hij woonde en werkte als creative director van Saint Laurent – voor zijn eerste show sinds de pandemie met de titel Age of Indieness. “Als Slimane ooit naar buiten treedt met een gelijknamig merk, zou deze nostalgische collectie zeker de basis zijn”, schreef Christina Binkley van Vogue Business.

Begin september onthulde hij zijn lente/zomer 2025-collectie voor mannen in de vorm van een dertien minuten durende film die hij zelf regisseerde, genaamd The Bright Young. “Celine blijft sterke vooruitgang boeken”. zei Arnault tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van LVMH in april. “Celine is chique, hippe en sexy mode voor jonge mensen, ook al zijn de prijzen wat ze zijn – en het werkt.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.