Hoewel het nieuwe jaar hier al uitbundig is gevierd en van start is gegaan, moet Lunar New Year nog plaatsvinden. In Chinese en andere Oost-Aziatische culturen heet deze feestdag het Lentefeest: de viering van het nieuwe Maanjaar nadat de aarde één jaar rond de zon draaide. 2023 is het ‘Jaar van het Konijn’ – een dier waarvan wordt gezegd dat het ’t meeste geluk brengt van de twaalf dierenriemtekens. Dat wordt uitbundig gevierd, ook door modehuizen. En dat ziet er zó uit.
Het ‘Jaar van het Konijn’ in modecampagnes
Het ‘Jaar van het Konijn’ wordt gevierd op 22 januari en veel modehuizen maakten speciaal voor dit nieuwe jaar een unieke capsulecollectie. In afwachting van de viering van Lunar New Year kunnen we alvast genieten van de creatiefste modecampagnes waarmee de grote merken een eerbetoon brengen aan het Aziatische feest. Van de dromerige campagne van Gucci tot de überschattige Loewe-collectie: deze modecampagnes vieren Lunar New Year en het ‘Jaar van het Konijn’.
Burberry
Burberry lanceert – geheel toepasselijk – een capsulecollectie met op konijnen geïnspireerde kledingstukken voor Lunar New Year. Hoe dat eruitziet? Kleding met subtiele, grafische konijnenprints met een Burberry-twist. Maar ook spitse kragen in de vorm van konijnenoren – een element dat ook te zien is in het vernieuwde Burberry-logo. Fotograaf Sky schoot de beelden, waarin we onder anderen acteurs Qi Xi en Shi Pengyuan en voetballer Zhao Lina zien.

Mulberry
Het Britse modehuis Mulberry vond misschien wel de beste ‘partner’ om mee samen te werken voor een collectie in konijnen-thema: het label creëerde een kleine capsulecollectie ter ere van het ‘Jaar van het Konijn’ met de Nederlandse Nijntje in de hoofdrol. Dick Bruna’s knuffeldier prijkt op de items in deze limited-edition collectie. Zo is het konijntje te zien op de iconische Mulberry-tassen en andere leren items, duikt Nijntje op achter de riemen van kleine tassen en portemonnees en verschijnt hij op accessoires als keychain-holders.
