na-de-meest-crazy-collecties-is-er-nu-het-nieuwe-moschino-en-dat-ziet-er-zo-uit-306518
©Getty Images

Voor velen staat Moschino synoniem met het toppunt van humoristische crazyness in de mode. Denk aan: op McDonald’s geïnspireerde collecties, afwasmiddel-verpakkingen als tassen en gigantische pluche knuffels als details op een jurk. Voormalig creative director Jeremy Scott heeft tussen 2013 en 2023 duidelijk zijn stempel gedrukt op het Italiaanse modehuis. Na zijn vertrek nam de Italiaanse ontwerper Davide Renne het over. De ontwerper overleed echter plotseling, slechts tien dagen na zijn start. In januari van dit jaar maakte het modehuis bekend wie zijn opvolger zou worden: de Argentijnse ontwerper Adrian Appiolaza. Hij lanceert nu zijn eerste campagne voor het modehuis, waardoor we eindelijk een inkijkje krijgen in het nieuwe Moschino-tijdperk. Wat zegt dit over de nieuwe focus van het merk?

De nieuwe campagne van Moschino

Moschino onthult de eerste beelden onder leiding van creative director Adrian Appiolaza; de allereerste collectie van de ontwerper, genaamd Collezione 0, wordt in beeld gebracht in de nieuwe herfst/winter 2024-campagne van het merk. In een serie foto’s en korte films, gemaakt door modefotograaf Willy Vanderperre en gestyled door Alastair McKimm, krijgen we een eerste glimp van het nieuwe Moschino.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Eén ding wordt al snel duidelijk: Milaan dient als achtergrond van de nieuwe campagne, waarin op een subtiele en moderne manier wordt gerefereerd aan het erfgoed van het merk. “Collezione 0 vertelt het verhaal van vijf vrouwen die genieten van de energie en schoonheid van Milaan”, aldus het merk bij de nieuwe campagne op Instagram. “Allemaal vinden ze geluk in alledaagse momenten, van het bewonderen van de Duomo tot het doen van boodschappen bij de plaatselijke fruitkraam en het verdwalen in een oude platenzaak. Het ene is niet belangrijker dan het andere; we realiseren ons dat we in elke dag een moment kunnen vinden waar we van houden.”

Nieuw Moschino-tijdperk

Deze nieuwe campagne markeert het begin van een spannend nieuw hoofdstuk voor Moschino. Onder leiding van Adrian Appiolaza zet Moschino duidelijk een nieuwe, frisse koers in. Waar Scott het merk beroemd maakte om zijn gedurfde, commerciële stijl, lijkt Appiolaza voor een subtielere, meer verhalende benadering te kiezen. In plaats van een statement te maken, omarmt Moschino nu de schoonheid van het alledaagse en de vreugde die te vinden is in kleine momenten. En voor de oplettende kijker: ook Appiolaza maakt zijn debuut in de campagne. Hij staat op de achtergrond casually fruit uit te zoeken bij de groente-en fruitkraam.