Als de modewereld ergens van fan is, is het wel een nakomeling van een beroemdheid of een insider uit de industrie. Denk maar aan Gigi en Bella Hadid, Kendall Jenner en Kaia Gerber; allemaal ‘dochters van’ die zijn uitgegroeid tot de modellen van het moment. Maar in de afgelopen modeweken zagen we ook iets nieuwere gezichten op de runway en op de front row. Van Natalia Bryant tot Eve Jobs: we praten je bij over de nieuwe generatie nepo-baby’s die we spotten tijdens de fashion week.
‘Dochters van’ in de mode-industrie
Nepo-baby’s, een term voor de nakomelingen van beroemdheden of mensen met veel invloed, komen steeds vaker voor in de modewereld. Deze jongeren met goede connecties staan niet alleen vanwege hun talent in de schijnwerpers, maar ook vanwege hun familienaam. Niet iedereen is fan van dat idee. Omdat de ‘kinderen van’ de privilege hebben om de traditionele weg naar succes te omzeilen (lees: heel veel in de rij staan voor castings, afgewezen worden, lange dagen maken), krijgen nepo-baby’s vaak kritiek.
Toch is het niet geheel onbegrijpelijk dat modehuizen hier en daar een bekende achternaam op de runway of op de eerste rij willen hebben. De aanwezigheid van de nepo-baby heeft onmiskenbaar de dynamiek van de mode veranderd, omdat merken gebruik kunnen maken van hun immense volgers op sociale media en hun iconische familienamen. Het lijkt dan ook een wedstrijdje om een nieuwe nakomeling te scouten voor je show.