Als de modewereld ergens van fan is, is het wel een nakomeling van een beroemdheid of een insider uit de industrie. Denk maar aan Gigi en Bella Hadid, Kendall Jenner en Kaia Gerber, die zijn uitgegroeid tot de modellen van het moment. Maar bij die succesvolle ‘dochters van’ voegen zich nieuwere gezichten op de runway en op de front row. Van Natalia Bryant tot Eve Jobs: we praten je bij over de nieuwe generatie nepobaby’s die we spotten tijdens de modeweken.
‘Kinderen van’ in de mode-industrie
Nepobaby’s, een term voor de nakomelingen van beroemdheden of mensen met veel invloed, komen steeds vaker voor in de modewereld. Deze jongeren met goede connecties staan niet alleen vanwege hun talent in de schijnwerpers, maar ook vanwege hun familienaam. Niet iedereen is fan van dat idee. Omdat de ‘kinderen van’ de privilege hebben om de traditionele weg naar succes te omzeilen (lees: heel veel in de rij staan voor castings, afgewezen worden, lange dagen maken), krijgen nepobaby’s vaak kritiek.
Toch is het niet geheel onbegrijpelijk dat modehuizen hier en daar een bekende achternaam op de runway of op de eerste rij willen hebben. De aanwezigheid van de nepobaby heeft onmiskenbaar de dynamiek van de mode veranderd, omdat merken gebruik kunnen maken van hun immense volgers op sociale media en hun iconische familienamen. Het lijkt dan ook een wedstrijdje om een nieuwe nakomeling te scouten voor je show.
Nepobaby’s tijdens fashion weeks
En dus spotten we steeds vaker modellen op de runway, op feestjes of in campagnes die we eerder kenden als ‘kind van’. We zetten tien gezichten op een rij die een naam voor zichzelf proberen te maken (al staat die naam vaak al met koeienletters in de modegeschiedenis geschreven).